וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההערכה בישראל: חמאס ינסה לנקום את חיסול הבכיר בפיגוע בגדה בפסח

29.3.2017 / 7:30

המתיחות בתוך חמאס גואה, כשהזרוע הצבאית חותרת לנקום את מות מאזן פוקהא המיוחס לישראל ולפי ההערכות היא עמלה על פעולה מוקפדת ביהודה ושומרון. במערכת הביטחון וברשות הפלסטינית נמצאים בכוננות שיא לקראת החג: "חמאס מתכנן באינטנסיביות פיגועים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

במערכת הביטחון נערכים ביממות האחרונות לסכל פיגוע נקמה על חיסולו של בכיר חמאס מאזן פוקהא, שהארגון מייחס לישראל. ההערכות מוכוונת דווקא לפיגוע ברחבי הגדה המערבית – הרחק מרצועת עזה. "ראש השב"כ אמר לפני האירוע בעזה כי חמאס פועל באינטנסיביות לביצוע פיגוע הרג המוני", אמרו הבוקר (שלישי) גורמים במערכת הביטחון. "רק בשנה וחצי האחרונות סיכל שב"כ 114 חוליות עצמאיות של חמאס ובהן 1,035 פעילי טרור". עוד הוסיפו כי "קיימות התרעות לפיגועים והמוטיבציה גבוהה יותר, במיוחד אחרי הצהרות ראשי החמאס".

כבר ב-48 השעות הראשונות אחרי חיסולו של פוקהא, היה ברור כי תגובת חמאס לא תתבטא בירי רקטות אלא מכוונת לפיגוע קטלני. את כוונות הנקם מזהים גם ברשות הפלסטינית, ומנגנוני הביטחון צפויים לפעול לסיכולה כדי לשמור על יציבות אזורית. מאג'ד פארס, ראש הביטחון המסכל הפלסטיני ואחת הדמויות הקרובות ביותר ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, התייחס אתמול בראיון לכלי תקשורת גרמני לאיומי החמאס לנקום את חיסולו של פוקהא, ואמר כי מנגנוני הביטחון הפלסטינים ימנעו מחמאס לעשות זאת בשטחי הרשות.

עוד בוואלה! NEWS:
אלפי חרדים הפגינו בירושלים נגד הגיוס: "לא נשלים עם המציאות הזו"
"די למלחמה בפחם": טראמפ חתם על צו לביטול תקנות סביבתיות
איילה שנפגעה מבקבוק תבערה באיחוד האירופי: "אל תממנו מלחמה"

מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר עם אסמעיל הנייה בהלווייתו של בכיר חמאס מאזן פוקהא, עזה, מרץ 2017. רויטרס
יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה בהלווייתו של פוקהא/רויטרס

הגבלות היציאה שהטיל החמאס על הולכי רגל מרצועת עזה לישראל והאיסור על דיג במרחב הימי של חופי עזה מעידות כי הארגון הסוני ממשיך לחקור כיצד התרחש החיסול. אירוע שכזה מטיל משקולות על ידיהם ורגליהם של ראשי חמאס: תחושת הביטחון שלהם נסדקה והאבטחה סביב הבכירים תוגברה.

פוקהא חוסל מהקרקע על ידי אקדח עם משתיק קול, חיסול שונה מהותית מהפגזה מהאוויר, מאחר שהוא מאפשר למתנקש מרחב לטשטוש עקבותיו, אך גם מצריך היערכות מוקדמת וקפדנית. מי שביצע את הפעולה הזו לא שלף אותה מהמותן: החשאיות והעובדה כי לא הושארו סימנים אחרי היורה, מגבירות את ההערכה לפיה מדובר בפעולה שהתכוננו אליה לאורך חודשים. העיתוי לא תמיד נתון לידי המבצעים - לפעמים מדובר בחלון הזדמנויות צר שיש לנצל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מאזן פוקהר, בכיר בארגון חמאס וממשוחררי עסקת שליט, שחוסל ביריות בעזה. טוויטר, צילום מסך
גם אחרי שחמאס יגלה מי מאחורי החיסול - הנקמה לא תהיה ספונטנית. פוקהא/צילום מסך, טוויטר

גם אחרי שיבין חמאס מי עומד מאחורי המהלך, הוא לא ינקום בספונטניות כדי שלא לדרדר את האזור במורד תלול. בשבועות הקרובים ייכנס יחיא סינוואר לנעליו של איסמעיל הנייה, כשהאחרון יתמודד על תפקיד ראש הלשכה המדינית בחו"ל במקום חאלד משעל. כדי לאפשר את חילופי הכיסאות, חמאס זקוק לשקט. כמו כן, הוא מעוניין לפתח ולקדם את מערכת היחסים על מצרים, שהתהדקה לאחרונה. פיגוע שיחייב את ישראל בתגובה קשה עלול להכניס את האזור לסחרור, לפעול לרעת חמאס ולהכעיס את מצרים.

ואולם, לא ניתן להתעלם מההתלהמות של בכירי חמאס אחרי החיסול ומקריאות הנקמה. בין אם מדובר בניסיון לייצר אתוס ובין אם הרתעה, קיימת מתיחות גדולה בין ההנהגה המדינית, שמנסה לשמור על מתינות לבין הזרוע הצבאית, שדורשת נקמה. בעוד נאומו של חאלד משעל שלפיו "נענה לאתגר של האויב" ניסה דווקא לקרר את השטח ולעודד לפעול בשכלתנות - עלייתו של סינוואר הקיצוני דווקא מפר את האיזון. הוא עדיין לא חשף את המדיניות שלפיה יתנהל עם כניסתו ללשכת יו"ר הלשכה המדינית.

עצרת זיכרון למאזן פוקהא, עזה, 27 במרץ 2017. רויטרס
נקמה אישית ואמוציונלית. יחיא סינוואר מחזיק את בנו של פוקהא בהלוויה/רויטרס

סינוואר הוא דמות מפתח בשאיפה לנקמה, מאחר שהוא מחויב לה. לא מדובר רק במניעים פוליטיים לבניית דמותו בחמאס ומחוצה לו – אלא גם ברגש נקם אמיתי ואישי. פוקהא ישב בכלא הישראלי עם סינוואר, ויחד הם השתחררו בעסקת שליט. העיסוק של פוקהא בתכנון ובקידום פיגועים בגדה המערבית השאירו אותו, גם אחרי שחרורו מהכלא הישראלי, קרוב מאוד לסינוואר.

אם למישהו היה ספק בקיומן של האמוציות הללו אצל סינוואר, הוא קיבל את ההוכחה הניצחת לכך אתמול, כשהדמות שמוגדרת על ידי גורמים בכירים במערכת הביטחון בישראל כ"אכזרית", נשא על כתפיו את בנו של מאזן פוקהא, סדק את הדימוי הקשוח שלו והפגין את מידת קרבתו של המחוסל אליו - ומידת הרצינות שלו לנקמה בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully