וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי חרדים הפגינו בירושלים נגד הגיוס: "לא נשלים עם המציאות הזו"

כעשרת אלפים אנשי "הפלג הירושלמי" ו"העדה החרדית" התאספו ברחוב מלכי ישראל לעצרת ענק נגד הגיוס ומעצר עריקים. הרב אוירבך: "נלחמים על היהדות". אחד ממארגני ההפגנה קרא לקהל: "הצבא הורס את המורשת. עברנו את היטלר, נעבור גם את זה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שמרית גולדשטיין

מחאת החרדים נגד הגיוס לצה"ל ומעצר עריקים נמשכת, ואמש (שלישי) התאספו כעשרת אלפים אנשי "הפלג הירושלמי" ו"העדה החרדית" ברחוב מלכי ישראל בירושלים לעצרת ענק. בשל ההפגנה נרשמו שיבושי תנועה באזור העצרת וברחובות הסמוכים, בהם שרי ישראלי, ירמיהו, בר אילן, שמואל הנביא וכיכר השבת.

המפגינים נשאו שלטים עם סיסמאות חריפות נגד הממסד והמדינה, בהן "איווט ליברמן, את שיטות הק-ג-ב תשאיר ברוסיה" ו"המשתף פעולה עם גזירת הגיוס הוא קאפו חרדי". בעצרת נשאו דברים רבנים מההנהגה הרוחנית של שני הפלגים הקיצוניים שמובילים קו תקיף נגד שיתוף פעולה עם צה"ל. מנהיג הפלג הירושלמי, הרב אוירבך, טען כי "צריכים להתעורר ולעמוד על נפשנו ולא להיגרר. אוי לנו שצריכים להסביר ולבאר את הצרה שקמו פריצי עמך לקרר, שהם ככל הגויים ממש. כבר הגיעו לתוך בתי המדרשות, מנסים לגייס. אוי לנו שכך עלתה בימינו. אלו הם דברים שהם עיקרי הדת שעל זה מסרנו את נפשנו בכל דור ודור. אסור להשלים עם המציאות הזו".

"הצבא הוא מוסד שמד. הוא הצבא היחיד בעולם שפועל לשנות את האידאולוגיה של החיילים. אין עוד כזו שפלות בעולם כולו", קבע מנחה ההפגנה. "מטרתו של הצבא להיות כור היתוך, לשרוף את המורשת, לשרוף את טהרת עם ישראל. לא מובן מה הקשר שלהם לארץ ישראל. ראש הממשלה הראשון - שאסור אפילו להזכיר את שמו - אמר שעוד 20 שנה לא יהיה שטריימל אחר במאה שערים, והנה הנקמה. עברנו את כל הגלויות, את פרעה, את האינקוויזציה, את היטלר, נעבור גם אתכם".

לקריאה נוספת:
"נמות ולא נתגייס": עשרות עצורים בהפגנות חרדים ברחבי הארץ
תיעוד: צעירה מתפשטת במחאה מול עשרות חרדים בהפגנה בבני ברק
איומים בפצצות וקריאה למוות: "הבן שלי לא יישבר מהמפגינים החרדים"

הפגנת הפלג הירושלמי החרדי נגד גיוס לצה"ל, 28 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
הפגנת החרדים, אמש/נועם מושקוביץ

הרב אשר דויטש, מרבני ישיבת פוניבז, אשר מזוהה עם הפלג הירושלמי, אמר בעצרת: "התכנסנו כדי למחות על גזירת הרשע של השלטונות. באנו כאן להודיע שלא יועיל להם לא מעצרים ולא מאסרים ולא מכות. הציבור יעמוד וילחם עד שתעבור הגזירה. כל חטאם של העצורים הם שלא רצו לשתף פעולה עם גזירת הגיוס. הם שליחי ציבור וכולם פה עומדים מאחוריהם וכולנו מחזקים אותם. עצם אי ההתייצבות (בלשכות הגיוס) זה המחאה הגדולה. אם נשתוק אז נסתגל. יש הרבה שמשתיקים את המחאה ואומרים שאין גזירה. המחאה הזו גורמת שהרבה לא יפלו הרבה ברשת". הוא פנה ל"מיינסטרים" החרדי שמסרב להשתתף במחאות: "עד מתי תאטמו אוזן? מתי תפקחו עיניים. גם אם אתם לא מסכימים עם דרכנו, למה אתם לא נלחמים בדרך שלכם?".

שוטרי משטרת ישראל פעלו במקום להסדרת והכוונת התנועה לצירים חלופיים. משטרת ישראל מסרה כי כוחותיה יפעלו על פי סמכויותיהם כדין וישתמשו באמצעים העומדים לרשותם נגד כל גורם אשר יפעל בניגוד לחוק ולהוראות השוטרים ויבחר להפר את הסדר הציבורי ולחסום צירי תנועה.

"מצופה מגורמי ההנהגה במגזר החרדי על פלגיו השונים לגלות אחריות ולפעול למנוע כל כוונה להפר את הסדר, לשבש את קיומה של העצרת ואת מרקם החיים התקין בעיר", נמסר מדוברות המשטרה. "משטרת ישראל מאפשרת את זכות המחאה, בצד אחריותה לסדר הציבורי ולצמצום הפגיעה בשגרת החיים של תושבי ירושלים והבאים בשעריה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הפגנה של הפלג הירושלמי החרדי נגד גיוס לצה"ל בירושלים, 28 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
"מייחלים לביטול המדינה הציונית". ההפגנה בירושלים/נועם מושקוביץ

ביום ראשון נעצרו 30 מפגינים במהלך הפגנה בכביש 4, סמוך למחלף מסובים. מהמשטרה נמסר כי עשרות מפגינים הגיעו מוקדם יותר למקום, שכבו על הכביש וניסו לחסום אותו תוך שהם מסכנים את חייהם ומפריעים לתנועה. במקביל, הפגנה גדולה התקיימה ברחוב ז'בוטינסקי בבני ברק ונעצרו בה שבעה צעירים. ביום חמישי עצרה המשטרה 20 חשודים שהפרו את הסדר וחסמו צירי תנועה במהלך ההפגנות בירושלים ובבית שמש.

הקבוצה שמובילה את המהומות בתקופה האחרונה היא אופוזיציה ליטאית שאינה מקבלת את סמכותו של הרב אהרון לייב שטיינמן, המנהיג הליטאי המרכזי, ופרשה מסיעתם בכנסת, "דגל התורה". בראש הקבוצה עומד הרב שמואל אוירבך, והוא מוביל קו קיצוני ביחס לסוגיית גיוס בני הישיבות.

אל הקבוצה הזו חברו החוגים האנטי-ציוניים, שבמשך שנים פועלים בנפרד מה"מיינסטרים" החרדי, כלומר הם נמנעים משליחת נציגות לכנסת ואינם מקבלים תקציבים מהמדינה. לטענתם, מרבית ההנהגה החרדית, מתייחסת בפשרנות לסוגיית הגיוס ואינם נאבקים מספיק נגדה. מבחינת מרבית הציבור החרדי נושא גיוס בני הישיבות אינו על סדר היום, מאז שהמפלגות החרדיות הצליחו לבטל את חוק הגיוס שנחקק בכנסת הקודמת ביוזמת יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד.

הפגנת הפלג הירושלמי החרדי נגד גיוס לצה"ל, 28 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
ההפגנה בירושלים/נועם מושקוביץ

מרבית בחורי הישיבות החרדים מגיעים כיום ללשכות הגיוס כדי לקבל דחייה או פטור ומעמדם מוסדר. אולם בהוראת הרב אוירבך, תלמידים נמנעים מהגעה ללשכות הגיוס, כדי למנוע כל נקודת ממשק בין תלמידי הישיבה ורשויות צה"ל, למרות שמדובר בהגעה חד-פעמית. בשל כך, תלמידיו מוגדרים כעריקים, ורבים מהם נעצרו לאחרונה.

ההפגנה כוונה נגד רשויות המדינה, אולם היא גם הייתה מפגן כוח של "הפלג הירושלמי" והבעת התנגדות נגד גורמים פנים-חרדיים, בראשם המפלגות החרדיות בכנסת. יעד מרכזי נוסף להתנגדותם הוא פעילותם של רכזי הגיוס החרדים שפועלים מטעם אגף שירות החרדים בצה"ל. הציבור החרדי ברובו מתנגד להפגנות הללו, והוא הניזוק העיקרי מהם שכן מרבית הכבישים שנחסמו לתנועה בחודש האחרון היו בשכונות חרדיות. הממסד החרדי מתעלם דרך קבע מההפגנות – לא מגבה ולא מגנה – והעיתונים החרדיים הרשמיים לא מסקרים אותן.

(עדכון ראשון: 19:10)

הפגנת הפלג הירושלמי החרדי נגד גיוס לצה"ל, 28 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
הממסד החרדי לא מגבה ולא מגנה את ההפגנות/נועם מושקוביץ
הפגנה של הפלג הירושלמי החרדי נגד גיוס לצה"ל בירושלים, 28 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
"עברנו את היטלר, נעבור גם אתכם". ההפגנה, אמש/נועם מושקוביץ
הפגנת הפלג הירושלמי החרדי נגד גיוס לצה"ל, 28 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
ירושלים, אמש/נועם מושקוביץ
הפגנת הפלג הירושלמי החרדי נגד גיוס לצה"ל, 28 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
ירושלים, אמש/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully