וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזנקוט על המתיחות בצפון: "נמנע התעצמות ממי שלא צריך להתעצם"

21.3.2017 / 10:50

בנאום שנשא בכנס מאיר דגן בנתניה, התייחס הרמטכ"ל בעקיפין לתקיפה בסוריה ואמר כי ישראל "מקיימת מדיניות ברורה של אי-מעורבות לצד עמידה על האינטרסים שלה". לדבריו, "יש לנו אינטרס שהשקט יימשך". ראש המוסד: "איראן הראשונה באיום על ישראל"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יאיר דניאל

הרמטכ"ל גדי איזנקוט נאם היום (שלישי) בכנס מאיר דגן לביטחון ולאסטרטגיה, המתקיים במכללה האקדמית נתניה. בנאומו התייחס איזנקוט לאיומים השונים על מדינת ישראל ועל תפיסת הביטחון בשנים האחרונות, ואף עסק בעקיפין בתקיפה הישראלית בסוריה באמרו כי "אנחנו מצליחים לשמור את הגבול עם סוריה שקט, זאת לצד עמידה על האינטרסים שלנו בזירה הצפונית ולמנוע התעצמות ממי שלא צריך להתעצם בנשק מתקדם".

בנאומו עסק איזנקוט במצב בסוריה ובלבנון והתייחס למעורבותן של רוסיה וארצות הברית בנעשה במזרח התיכון. "המעורבות של המעצמות במעגל הראשון סביב ישראל מאפיינת את השנתיים האחרונות, ותאפיין את המציאות בשנים הקרובות", אמר. "ההבנה היא שההתפרקות המדינתית מביאה לידי ארגוני טרור נשק מתקדם. אנחנו רואים אצלם נשק מתקדם, תלול מסלול ומל"טים, ואף יכולות הגנה אווירית שהם שמים עליהן יד".

הוא התייחס ספציפית לארגון חיזבאללה, ואמר כי שליש מכוחו של הארגון מושקע בסוריה, ועל אף אבידות קשות ומשברים פנימיים - הוא רוכש ידע צבאי ומתעצם. "אני חושב שהשכלנו בשש השנים האחרונות לקיים מדיניות נכונה מאוד של אי מעורבות גלויה לצד עמידה על האינטרסים שלנו", אמר על המצב בסוריה. "יש לנו אינטרס שהמציאות הזו תימשך עוד שנים רבות אחרי הניצחון ביום כיפור, שהביא לשקט בצפון".

לקריאה נוספת:
הרמטכ"ל מתחייב: "נמשיך למנוע העברת נשק מתקדם לחיזבאללה"
צבא סוריה: מזל"ט ישראלי הופל באזור קוניטרה; צה"ל: כלי הטיס נפל
מהפכת הקצונה בצה"ל: שירות הקבע יוארך, רף הכניסה יעלה

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט בביקור בבית ספר בעכו, 13 בדצמבר 2016. אדריאן הרבשטיין
"הרבה אגונים חדשים צמחו כעוף החול". איזנקוט/אדריאן הרבשטיין

הרמטכ"ל התייחס גם לאיומים השונים הניצבים בפני ישראל, וציין כי האיום החדש מבין ארבעת האיומים - האיום הקיברנטי - הוא זה שיוצר שינויים בהיערכות ברמה המדינית והצבאית. "בתוך הצבא עשינו שינויים משמעותיים ביותר ביכולת ההגנה, האיסוף וההתקפה, זאת מתוך הבנה שהאיום הזה ילך ויתפתח", הסביר. איומים נוספים שמנה איזנקוט הם האיומים של צבאות האויב במדינות השכנות, איום הגרעין ואיום כוחות הגרילה והטרור.

"בסמוך לסיום תפקידו של מאיר דגן כראש המוסד, ימים לאחר סיום תפקידו, התרחש האירוע בתוניסיה שהצית את הטלטלה", אמר איזנקוט על תקופת "האביב הערבי", שהביאה לדבריו לצמיחת ארגוני טרור רבים. "אותה טלטלה משפיעה כמעט בשש שנים האחרונות ותשפיע עוד הרבה קדימה. זו אותה השתנות שאנחנו רואים לנגד עינינו, התפרקות של הסדר הישן, התפרקות של המדינות. אנחנו רואים איום שמשתנה מצבאות סדירים לארגוני טרור. רואים את זה בצפון עם חיזבאללה, ובדרום את חמאס, והרבה מאוד ארגונים חדשים שצמחו כעוף החול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

גם ראש המוסד יוסי כהן נשא דברים במהלך הכנס, והתייחס לטלטלות האזוריות ולהשפעתן על ישראל. "למוסד יש מטרות שאינן מטרות של צה"ל, בתוכן סיכול פעילות טרור נגד ישראל בחו"ל, הבאת מודיעין על כוחו של האויב ושל מנהגיו, בין הארגונים חייב להיות שיתוף פעולה וסיוע הדדי", אמר. לדבריו, "העולם בכלל ואזורנו עברו שינויים, לא את כולם חזינו. האביב הערבי הפך לחורף קודר, ישנה תופעה של התפוררות מדינות וחוסר יציבות".

לצד זאת, ציין כהן כי איראן נותרת מעין אי של יציבות. "הרצון של איראן להיות גורם משפיע במזרח התיכון נשאר כשהיה. המגמה שלה איראן נותרה בעיניה, כל עוד המשטר האייתוללות הקיצוני בעינו, עם הסכם הגרעין או בלעדיו, איראן תמיד תהיה ראשונה באיום על ישראל".

ראש המוסד יוסי כהן, כנס ביטחון ואסטרטגיה במכללת נתניה 21 במרץ 2017. שלומי גבאי
כהן בכנס בנתניה, היום/שלומי גבאי

הוא התייחס, כמו איזנקוט, לאיום הקיברנטי. "יש אסטרטגיה היברידית של פעילות במקביל בכמה תחומים - באמצעים קטנים ובאמצעים קשים", אמר. "כוחן של גוגל, פייסבוק והאינטרנט - ככוחה של מעצמה. אפשר להשתמש בסייבר לדברים שונים והסייבר הופך למרכיב חשוב. בחור צעיר שגולש באינטרנט לומד באינטרנט איך להכין מטען חבלה והופך לטרוריסט. מידע עובר במהירות האור באמצעות רשתות חברתיות ואינטרנט".

לדבריו, "עלינו להיות עם יד על הדופק וגם לחפש הזדמנויות לשיתופי פעולה. המוסד פועל בתכנית עבודה רב שנתית. גם רצף של מבצעים טקטיים משפיעים על האסטרטגיה".

בנוגע לאיומים מסביב לישראל, אמר כי "מערכת הביטחון צריכה להתמקד באויבים באזורנו, ללמוד אותם, להכירם לעומק, להכריח אותם כאשר הדבר יידרש והוא יידרש. המזרח התיכון הוא המגרש הביתי שלנו ולכן צריכים להיות מעורים באזור כולו. צריך לייצר בריתות, לזהות אינטרסים משותפים עם עמיתים וגם אויבים בהיבט מסוים".

(עדכון ראשון: 10:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully