וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה! NEWS: שקד היא האישה המתאימה ביותר לכהן כראשת ממשלה

8.3.2017 / 10:15

לרגל יום האישה הבינלאומי בחן הסקר את שיעורי התמיכה בציבור בפוליטיקאיות הבולטות כיום בישראל, ובהן גם שרת המשפטים הנוכחית וקודמתה, ציפי לבני. שקד מובילה בציבור היהודי, אך זוכה לאחוזי תמיכה נמוכים במגזר הערבי - דבר המחזק את לבני בקרב מולה

הוועדה למינוי שופטים בראשות שרת המשפטים איילת שקד נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ושר האוצר משה כחלון, 22 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
הפופולרית ביותר במגזר היהודי. שקד/נועם מושקוביץ

איילת שקד וציפי לבני הן הנשים שהכי מתאימות לכהן כראשות ממשלה – כך עולה מסקר מיוחד של וואלה! NEWS לרגל יום האישה הבינלאומי שמצוין היום (רביעי). הסקר בחן את שיעורי התמיכה בחמש מהפוליטיקאיות הבולטות כיום – שרת המשפטים שקד, הח"כיות לבני, שלי יחימוביץ' וסתיו שפיר מהמחנה הציוני, שרת התרבות והספורט מירי רגב - לתפקיד החשוב ביותר במדינה.

מהסקר, שכלל הן את האוכלוסייה היהודית והן את המגזר הערבי, עולה כי שקד היא האישה הפופולרית ביותר במגזר היהודי, ומנגד זוכה לשיעורי תמיכה נמוכים במיוחד במגזר הערבי. מסיבה זו היא מתברגת במקום השני במדגם הכללי, שבו מובילה לבני.

לקריאה נוספת:
שבעה ראשי מועצות אזוריות הצטרפו ליש עתיד: "שנת בחירות"
שר בכיר תוקף בחריפות את ליברמן: "פטפטן שגורם נזק כבד לישראל"
מנסה להפוך מפוליטיקאי כושל למדינאי אחראי: החודש הסוער של הרצוג

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לבני, קודמתה של שקד בתפקיד, ניצבת במקום הראשון עם 18% מהמשיבים, לא מעט בזכות התמיכה הגבוהה במיוחד שהיא מקבלת במגזר הערבי - 31%. שקד מגיעה למקום השני בציבור הכללי עם 14%, ואחריה יחימוביץ' עם 12%, רגב עם 10% ושפיר עם 4%.

הציבור כיום בישראל, על פי הסקר, פמיניסטי ביותר. הרוב המכריע של המשיבים לסקר סבור כי בישראל של היום אישה בהחלט יכולה להגיע למעון ברחוב בלפור. 80% מהנשאלים בסקר – שכלל 654 נשאלים, מתוכם 504 מהאוכלוסייה היהודית ו-150 מהמגזר הערבי - השיבו בחיוב לשאלה "האם אישה יכולה להיות ראשת ממשלה".

עוד באותו נושא

חצי מהציבור סבור שיש אפליית נשים; רבע מתנגד ללוחמות בצה"ל

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הממוצע הגבוה הזה זהה גם אצל היהודים וגם בקרב הציבור הלא-יהודי, והן אצל גברים והן אצל נשים. גם בתוך המגזר היהודי, בפילוח על פי דתיות, בכל הקבוצות מלבד החרדים – חילונים, מסורתיים, ודתיים - יותר מ-80% סבורים שאישה יכולה להגיע לראשות הממשלה. אצל החרדים, כצפוי ממי שמדירים נשים מרשימותיהם לכנסת, שיעור התמיכה ברעיון יורד ל-52%, בעוד 29% השיבו "לא יכולה" ו-17% ענו "לא יודע".

עם זאת, מהסקר עולה כי למרות התמיכה הנרחבת ברעיון, רבים בציבור לא מוצאים עדיין את המנהיגה לעתיד בקרב חמש הנשים שנדגמו בסקר – שנחשבות לחזקות, מנוסות או מבטיחות ביותר במערכת הפוליטית כיום. 28% מהציבור השיב שאף אחת מהפוליטיקאיות לגביהן נשאלו אינה מתאימה להיות ראשת ממשלה. 15% נוספים השיבו "לא יודע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

18 מדינות בעולם כיום מונהגות על ידי נשים. מנתונים שפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה לרגל יום האישה הבינלאומי עולה כי יש מגמת שיפור עולמית ברמת הייצוג של נשים בפרלמנטים. גם בישראל, הייצוג הנשי בכנסת ה-20 הגיע לשיא של 33 חברות כנסת, בהמשך למגמת גידול ניכרת במספר חברות הכנסת מאז 1999. עם זאת, מדובר עדיין רק בקצת יותר מרבע מחברי הבית, ייצוג נמוך ביותר ביחס לשיעור הנשים – כמצית מהאוכלוסייה.

ישראל רק מתקרבת לממוצע מדינות ה-OECD ונמצאת במקום ה-20 מתוך 35 המדינות החברות בארגון. ב-33 פרלמנטים בעולם יש כיום ייצוג של שליש נשים לפחות. גם בממשלה מכהנות ארבע שרות בלבד מתוך 23 שרים – 17% בלבד.

ח"כ ציפי לבני, כנס כלכלי במלון הילטון, תל אביב. 21 ביוני 2016. גידי פישר, מערכת וואלה! NEWS
במקום הראשון במדגם הכללי. לבני/מערכת וואלה! NEWS, גידי פישר

הסקר ביקש לבחון רק חמש מהפוליטיקאיות הבולטות במפה הפוליטית, ולא כלל נשים פעילות ומובילות אחרות שבין 33 השרות והח"כיות המכהנות כיום, כמו יו"ר מרצ זהבה גלאון – האישה היחידה שעומדת בראשות סיעה בישראל וגם המפלגה היחידה שיש בה רוב נשי.

לבני, שהגיעה למקום הראשון בסקר, התמודדה בעבר על ראשות הממשלה בראשות קדימה בבחירות 2009 וזכתה במספר המנדטים הגדול ביותר, אך כשלה להרכיב קואליציה. בבחירות האחרונות חברה לח"כ יצחק הרצוג לראשות המחנה הציוני, ובימים אלה היא מקדמת את רעיון הפריימריז הפתוחים לראשות גוש המרכז-שמאל, אולם היא טרם הצהירה אם בכוונתה להתמודד שוב על ראשות הגוש ובהמשך על ראשות הממשלה.

שקד, מספר 2 בבית היהודי, אמרה השבוע כי היא רואה את עצמה בעתיד מועמדת לראשות הממשלה, אך הזדרזה להבהיר אחר כך כי היא אינה מתמודדת מול יו"ר מפלגתה נפתלי בנט על התפקיד. "בנט יהיה ראש הממשלה אחרי עידן נתניהו", אמרה שקד.

ח"כ שלי יחימוביץ', סיעת המחנה הציוני, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. 23 במאי 2016. נועה איזנשטט
למרות הדיל עם כבל - עדיין פופולרית. יחימוביץ'/נועה איזנשטט

יחימוביץ', שבימים אלה מתמודדת על הנהגת ההסתדרות, עמדה בראש מפלגת העבודה בבחירות 2013 אך ספגה מפלה בדמות 14 מנדטים בלבד. עם זאת, מהסקר עולה כי למרות הסערה סביב חשיפת הדיל בינה לבין ח"כ איתן כבל בבחירות לראשות ההסתדרות, יחימוביץ' עדיין זוכה לשיעורי פופולריות גבוהים יחסית.

שרת התרבות רגב, שנחשבת לאישה החזקה בליכוד, פחות פופולרית מחברתה לימין שקד. צעירת הרשימה, שפיר, אמנם מכהנת רק בקדנציה שנייה, אך בשבועות האחרונים דווח כי ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הפציר בה להתמודד על ראשות מפלגת העבודה. עם זאת, מהסקר עולה כי הציבור אינו שש לרעיון עדיין, והיא נבחרה לאחרונה שמתאימה מבין חמש הנשים.

הסקר נערך בפיקוחו של פרופ' קמיל פוקס. הוא בוצע על ידי חברת פרויקט המדגם, שבהנהלתו של ד"ר אריאל איילון, ועל ידי חברת סטט-נט בהנהלת יוסף מקלדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully