וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשקט בשקט: ממשל טראמפ פרסם הדוח השנתי על זכויות אדם בעולם

למרות שנהוג כי שר החוץ האמריקני מציג את הדוח באופן אישי, השנה פורסם באופן חסר תקדים הדוח ללא התייחסות פומבית. בפרק על ישראל - ביקורת על היחס למבקשי מקלט ול"שוברים שתיקה"

שר החוץ האמריקני רקס טילרסון. רויטרס
קודמיו מסרו הצהרה נרחבת. טילרסון/רויטרס

משרד החוץ של ארצות הברית פרסם אתמול (שישי) את הדוח השנתי בנושא זכויות אדם ברחבי העולם, אך הפרסום זכה לביקורות נרחבות בגלל מיעוט תשומת הלב שניתנה לו על ידי הממשל, ובפרט על ידי שר החוץ רקס טילרסון, שסירב להציג את הדוח בעצמו – דבר כמעט חסר תקדים בממשלים קודמים, דמוקרטיים או רפובליקניים. בכיר בממשל אמר כי "הדוח מדבר בעד עצמו" וכי משרד החוץ גאה בו מאוד. לדבריו, "העובדות הן אלה שצריכות לעניין את הציבור".

הדוח, שאושר על ידי הקונגרס, מתעד את מצב זכויות האדם בכ-200 מדינות ונערך בשיתוף השגרירויות האמריקניות מסביב לעולם. הוא נכתב ברובו במהלך כהונתו של הנשיא לשעבר ברק אובמה. ארגוני זכויות אדם מתחו ביקורת על הדממה שאפפה את פרסום הדוח. "זה רק מראה את חוסר העניין וההבנה של הממשל בכך שתמיכה בזכויות אדם משקפת את מה שטוב בשביל אמריקה", אמר רוב ברשינסקי, בכיר בארגון "זכויות אדם תחילה". ברשינסקי כיהן כעוזר שר החוץ לענייני דמוקרטיה, זכויות אדם ועובדים עד כניסתו של הממשל החדש לבית הלבן, וסייע בכתיבת הדוח.

עד כה היה נהוג ששר החוץ האמריקני מציג את הדוח עם הצהרות בנוגע למרכזיותה של סוגיית זכויות האדם במדיניות החוץ של ארצות הברית, ואף מציין ממצאים חשובים שעולים מהדוח. קודמיו של טילרסון בתפקיד, ג'ון קרי והילרי קלינטון, מסרו הצהרה נרחבת לציבור ולתקשורת בעת פרסום הדוחות הראשונים בכהונתם, בשנים 2013 ו-2009, והמשיכו להציג את הדוח בכל שנה לאורך כהונותיהם. בשנת 2005, בזמן כהונתו של הנשיא ג'ורג' וו בוש, הציגה את הדוח פאולה דובריאנסקי, סגניתה של שרת החוץ דאז קונדוליזה רייס.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ תוקף: "אובמה צותת לי – אבל לא מצא כלום. איש רע!"
"אווירה של הפחדה": החשש של טראמפ מהדלפות מטלטל את הבית הלבן
"ההורים החסירו פעימה": נעצר חשוד שאיים על מרכזים יהודיים בארה"ב

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה בביקור ביפן. 27 באוקטובר 2016. AP
6,000 קורבנות מאז יולי. נשיא הפיליפינים דוטרטה/AP

בין היתר מתייחס הדוח הנוכחי להוצאות להורג ללא משפט בפיליפינים. נכתב בו כי המשטרה במדינה, יחד עם המשמר האזרחי, הרגו יותר מ-6,000 חשודים בשימוש ובסחר בסמים מאז חודש יולי האחרון. גורמים רשמיים בפיליפינים מסרו כי השלטון במדינה לא תומך בהפרת זכויות אדם ובהוצאות להורג ללא משפט. הפרק בדוח שעוסק בזכויות האדם ברוסיה דומה לזה שפורסם בשנה שעברה, אז נכתב כי המדינה נשלטת מבחינה פוליטית בעיקר על ידי אדם אחד – ולדימיר פוטין.

מאז תחילת כהונתו של טילרסון לפני כחודש, הוא לא קיים מסיבות עיתונאים ונמנע מלהשיב לשאלות כתבים. בשימוע שלפני מינויו לתפקיד, נמנע טילרסון מלענות על שאלות הנוגעות לזכויות אדם במדינות אחרות, ואף סירב לגנות מדינות כמו ערב הסעודית והפיליפינים, בטענה כי הוא "רוצה לבחון את העובדות קודם". הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו כתב אתמול בחשבון הפייסבוק שלו כי הוא "מאוכזב מכך ששר החוץ לא הציג את הדוח באופן אישי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

המצב בישראל: שוברים שתיקה, התנועה האסלאמית והיחס למבקשי מקלט

גם מצב זכויות האדם בישראל נידון בהרחבה בדוח השנתי של המשרד. בפרק בן 141 העמודים שכותרתו "ישראל והשטחים הכבושים" מוזכר היחס לתקשורת מצד המדינה והצבא. כך, למשל, נידונה הצנזורה הצבאית וכפיפות כלי התקשורת השונים אליה. בדוח נכתב כי כל כלי התקשורת בישראל מחויבים להעביר לצנזורה הצבאית כל מידע הנוגע לפעילות מבצעית או לתשתיות אסטרטגיות לפני פרסומו. וכי בניגוד לעבר, אז רק כלי תקשורת גדולים היו מחויבים באישור הצנזורה הצבאית לפני פרסומים, לאחרונה הרחיב הגוף את חלישתו והכפיף אליו גם מנהלים של עמודי פייסבוק ועשרות בלוגרים פרטיים.

בדוח מוזכר גם ארגון שוברים שתיקה, שנגדו הוציאה פרקליטות המדינה צו שמורה עליו לחשוף את האנשים שמסרו לה עדויות על שירותם במבצע "צוק איתן" בגין פשעי מלחמה שביצעו לכאורה במהלך המבצע.

עוד מוזכרת גם הכרזתו של שר הביטחון לשעבר משה יעלון בחודש נובמבר 2015 על הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית כעל התאחדות בלתי מותרת. יעלון אמר אז כי הארגון מעודד אלימות ומשתף פעולה עם ארגוני טרור כמו חמאס. תגובתם של חברי הכנסת הערבים, ובראשם אחמד טיבי, שלפיה מדובר בפעולה שנבעה משיקולים פוליטיים ולא משיקולי ביטחון, צוינה גם היא בדוח.

מבקשי מקלט במתקן חולות.. המוקד לפליטים ומהגרים, מערכת וואלה! NEWS
תנאי מזג אוויר קיצוניים ומזון ירוד. עצורים במתקן חולות/מערכת וואלה! NEWS, המוקד לפליטים ומהגרים

בנוגע ליחס למהגרים בישראל נכתב כי גורמים שלטוניים ממשיכים להתייחס למבקשי מקלט אפריקנים בכינוי "מסתננים" ומציירים אותם כמי שקשורים בעלייה בפשע ובמחלות.

הדוח עוסק גם בתנאי כליאה בישראל, ונכתב בו כי בעוד החוק מעניק לאסירים את הזכות לתנאים שלא פוגעים בכבודם או בבריאותם, ביקורת שערך ארגון הצלב האדום בכלא הנשים "נווה תרצה" העלה שורה של פגמים, ובהם תנאים פיזיים ירודים, שימוש שלא לצורך בתאי הבידוד ואלימות נגד אסירות. עוד הוזכר גם מתקן חולות, שבו עצורים מבקשי מקלט אפריקנים שהתלוננו על תנאי קור קיצוניים בחורף ומזון ירוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully