וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשות הלידה יוארכו בשבוע: "מבורך, אך עדיין לא מספיק"

האימהות שנאבקו למען המהלך קיבלו את העברת החוק בקריאה טרומית בכנסת ברגשות מעורבים. "אני מברכת על כל יום", אמרה אחת מהן. אחרת הייתה פחות נלהבת: "זו מחשבה איומה, להכניס את הילד למסגרת כשהוא כל כך קטן"

עריכה: ניר חן

(בווידאו: אושרה הצעת החוק להורות שוויונית, אוקטובר 2015)

הארכת חופשת הלידה בשבוע, מהלך שאישרה אתמול (רביעי) מליאת הכנסת בקריאה טרומית, אמנם עבר ללא מתנגדים – אך החודשים שקדמו לה היו מאבק עיקש עבור לא מעט אימהות. המחאה על אורך חופשת הלידה, שהשתנה בפעם האחרונה בשנת 2007, החלה ברשתות החברתיות והתפשטה מחוצה להן, עד שהגיעה היום אל כתלי המשכן. אחת הקבוצות שהיו מוקד חלוצי למאבק הייתה "חופשת לידה זו זכות – לא הישרדות" בפייסבוק, ובה כ-200 אלף אימהות.

מורן חובש, תושבת כפר סבא בת 34 הנמצאת בשבוע ה-26 להריונה הראשון, היא אחת מחברות הקבוצה שמברכות על השינוי, שהאריך את חופשת הלידה ל-15 שבועות בתשלום. "נכון שיש אנשים ציניים שאומרים 'זה רק שבוע', אבל מבחינתי זה עוד שבוע שאני אשאר בבית עם הילד שלי ואקבל על כך כסף. אני מברכת על כל יום", אמרה. "אפילו בעלי היה בין הציניים, אבל אני ממש שמחה. אני לא חשבתי שזה יקרה בכלל".

עוד בוואלה! NEWS:
הכנסת אישרה בקריאה טרומית: חופשת הלידה תוארך בשבוע
בכיר יהודי-אמריקני: "חווים את פרץ האנטישמיות החזק ביותר זה עשורים"
אלאור אזריה הגיש ערעור - רוב פרקליטיו התפטרו במחאה

תינוק בחדר לידה. Sean Gallup, GettyImages
"כל שבוע נוסף שמקבלים מעודד"/GettyImages, Sean Gallup

גם אילנה קלמנוביץ', דיאטנית ואם לשני ילדים בני ארבע וחמש שנמצאת כעת בשבוע ה-28 להריונה השלישי, מברכת על השינוי. "זה מצוין. לי באופן אישי מספיקים 15 שבועות של חופשה, על אף שזה כואב להיפרד מהילדים. השינוי הזה הוא בדיוק מה שאנחנו צריכות", קבעה.

מנגד, ישנן נשים הטוענות כי הארכה של שבוע בלבד אינה מספקת. "חופשת לידה ריאלית חייבת להימשך לפחות ארבעה חודשים. להכניס ילד למסגרת אחרי זמן קצר מזה, זה פשוט כאב לב", סיפרה קרן שגיא, רואת חשבון הנמצאת בשבוע ה-27 להריונה. "ילד צריך להישאר בבית עד גיל שנה, אבל מעטות הנשים שמסוגלות לכך כלכלית".

שגיא הסבירה כי בסביבתה, נשים רבות מוותרות על העקרונות שלהן בשל הנטל הכלכלי של חופשת הלידה. "אני יודעת שבלידה הזאת לא יהיו פחות מארבעה חודשים וחצי, כמו שלקחתי עם הבכורה. לאחרונה עוברים הרבה חוקים שמשפרים את התנאים לילד ומטיבים עם המשפחה. נתנו לגברים שמונה ימים בחוק לאחר הלידה, דבר שלא היה לי בהריון הקודם, אז בעלי השאיר אותי בבית החולים ונסע לעבודה".

טרם ברור מתי ייכנס השינוי בפועל, מאחר שעל הצעת החוק לעבור לשלוש קריאות במליאת הכנסת. כמו כן, לא ברור אם ההארכה תחול רטרואקטיבית על כל מי שתלד בשנת 2017. לכן, בין התומכות ישנן גם נשים מאוכזבות, שילדו בשבועות האחרונים ו"פספסו את הרכבת". "הבנתי שייקח זמן עד שהשינוי ייכנס, ולצערי לנו זה כבר לא ישנה את המצב, ואנחנו דווקא מאד צריכים את זה", אמרה ליזי, בת 32 מנס ציונה שילדה בתחילת החודש.

"אני אחזור בתוך ארבעה חודשים לעבודה בגלל שזה לא מתאפשר לנו כלכלית. זו מחשבה איומה, לחשוב איפה אני שמה את הילד כשהוא כזה קטן, כך שכל שבוע שהיינו מקבלות מעודד. אני מברכת על השינוי, אבל הוא עדיין לא מספיק בכלל. נשים צריכות את מלוא הזמן הדרוש להישאר עם התינוקות שלהם בבית".

(עדכון ראשון: 21:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully