וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: הבתים בעפרה ייהרסו ולא ייאטמו - חוק ההסדרה לא חל עליהם

27.2.2017 / 17:15

בית המשפט העליון דחה את בקשת תושבי ההתנחלות להסתפק באיטום הבתים, בהתאם לחוק ההסדרה שאושר החודש בכנסת, שלטענתם מאפשר להכשיר את המבנים על אף שהוקמו על קרקע פרטית. פינוי הבתים צפוי להתקיים מחר

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שמרית גולדשטיין

(בווידאו: אלפים מפגינים נגד הריסת הבתים בעפרה, החודש)

בג"ץ דחה היום (שני) את בקשת דיירי תשעת הבתים המיועדים להריסה בהתנחלות עפרה להסתפק באיטום הבתים, במקום להרוס אותם. על כן, כחודש לאחר פינוי המאחז עמונה, צפוי פינוי הבתים בעפרה שנבנו על אדמה פלסטינית פרטית לצאת לפועל מחר.

צה"ל החל לפרוס מחסומים היום על כביש 60 משני צדי ההתנחלות שבגבעת אסף ובצומת המשטרה הבריטית שבבנימין, כהכנה לפינוי תשעת הבתים.

בהחלטה, כתבה נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור כי "בפסק הדין שניתן בפברואר 2015 הורה בית משפט זה, פה אחד, על מימוש צווי הריסה שהוצאו לתשעה מבנים שנבנו שלא כדין על קרקע פרטית בבעלות פלסטינית ביישוב עפרה. בבקשה שלפנינו התבקשנו לשנות תוצאה זו, ולהורות למשיבים לאטום את המבנים במקום להרסם. זאת, על מנת למצות את הליכי התכנון בעניינם בהתאם לחוק להסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון (חוק ההסדרה)".

לקריאה נוספת:
מבלי לשחזר את מראות עמונה, בעפרה מתכוננים לקרב האבוד על הבית
"שגירוש עמונה יהיה האחרון": אלפים הגיעו לעצרת תמיכה בעפרה
בג"ץ דחה את פינוי הבתים בעפרה: "מקווים שיתפנו בדרכי שלום"

ביצורים בבית התשיעי, לקראת פינוי תשעת הבתים בעפרה. פברואר 2017. מתי עמר, תצפית TPS
צה"ל החל בפריסת מחסומים באזור. היערכות לפינוי עפרה/תצפית TPS, מתי עמר

"אף אם הייתי מניחה כי החוק מותיר פתח להסדרה בדיעבד, לא הייתה הצדקה לשנות את פסק הדין", קבעה הנשיאה נאור, "החוק מתווה תהליך הסדרה ארוך ומורכב, שאין כל וודאות שיוביל להכשרתם של תשעת המבנים. אין להתעלם גם מהתנהלותם של המבקשים, שרובם עבר להתגורר במבנים לאחר שניתן צו ביניים האוסר על אכלוסם. לכן, הבקשה אינה מגלה עילה להורות על שינוי פסק דין חלוט".

מארגון "יש דין", שייצג את העותרים הפלסטינים שתבעו בעלות על הקרקעות, נמסר בתגובה להחלטת בג"ץ: "טוב עשה בית המשפט שלא נתן יד לניסיון להימנע מביצוע פסק הדין, ומהניסיון לעשות שימוש בחוק ההסדרה מהדלת האחורית. תשעת הבתים נבנו שלא כחוק על קרקע פלסטינית פרטית, ולכן הטענות שניתן להכשיר בנייה עליה משוללות כל יסוד".

נערכים לפינוי בעפרה: תושבי ההתנחלות הפגינו ברחבי הארץ נגד הפינוי המתוכנן. מערכת וואלה! NEWS
"ניסיון להשתמש בחוק ההסדרה מהדלת האחורית". הבתים המיועדים לפינוי/מערכת וואלה! NEWS

לפני יותר משנתיים הורה בבג"ץ למדינה לממש את צווי ההריסה שהוצאו לתשעה מבנים בעפרה עד ל-8 בפברואר 2017. זאת, משום שהמבנים נבנו שלא כדין על קרקע מוסדרת בבעלות פרטית פלסטינית, ושבנייתם "נעשתה תוך הפרת צווי ההפסקה וצווי ההריסה שהוציאו הרשויות והושלמה במה שנחזה כמחטף שנעשה לאחר הגשת העתירה".

בסמוך לתום המועד למימוש צווי ההריסה הגישו תושבי עפרה בשמונה מתוך תשעת הבתים בקשה להארכת מועד ההריסה בשלושה חודשים, לצורך מעבר לבתי קבע חדשים. בעתירתם, הדגישו התושבים כי אין בכוונתם להכשיל את ביצוע פסק הדין. ואולם, בקשתם נדחתה לפני כשבועיים בבית המשפט, בשל השהות הארוכה שניתנה בפסק הדין המקורי להוצאתו לפועל. לדברי בית המשפט "אי איתור חלופות מגורים קבועות לתושבי המבנים לא מהווה עילה למתן הארכת ומעד".

לפני כשבועיים עתרו התושבים פעם נוספת לאטום את המבנים במקום להרסם, בטענה שכניסתו לתוקף של חוק ההסדרה - המאפשר לדבריהם להכשיר בנייה לא חוקית על קרקע פרטית - מהווה "שינוי נסיבות מהותי". למרות זאת, דחה בית המשפט את העתירה והחליט כי אין הצדקה לבקשה.

תושבי ההתנחלות: "עפרה תצא מחוזקת מהפינוי"

תושבי עפרה התעוררו כבר הבוקר לכוננות הפינוי, שעל פי ההערכות יתבצע מחר. לאורך צירי המאחז פעילי ימין שנענו לקריאת מטה המאבק מתחילים להתכנס במקום כדי להשתתף במחאה נגד הפינוי. עד כה התאספו במקום כ-400 פעילים, והמטה ממשיך במאמציו להביא כמה שיותר מפגינים.

ליד הבית התשיעי שאינו מאויש התקהלו בני נוער וניהלו ויכוח עם שוטרי משמר הגבול, שמונעים מהם להיכנס למבנה. אחד מתושבי עפרה הגיע למקום ודרבן את הנערים לחדור לבית, מה שעורר ויכוח מילולי בינו לבין נהג הטיולים שמסיע את השוטרים. "למה הוא מדליק את הילדים האלה? מה הוא רוצה, שהם סתם יסתבכו, ייפתח להם תיק ויהיה להם כתם לכל החיים?", אמר. "לשוטרים האלה יש פקודות. אני לא נגד המגורים פה אבל ברגע שיש פקודה אין ברירה אלא לבצע אותה. זה מכעיס שמנצלים ילדים ושולחים אותם לעשות דברים כאלה".

תלמידות עוברות ליד הבתים שצפויים להתפנות בעפרה מחר, 27 בפברואר 2017. צעירי עפרה, מערכת וואלה! NEWS
צעירים מתאספים בעפרה לקראת הפינוי, היום/מערכת וואלה! NEWS, צעירי עפרה

רוב המשפחות כבר ארז את הציוד ונערך לפינוי. משפחת כפיר היא יוצאת הדופן, כאשר מלבד דברי ערך שנארזו ופונו מהבית, החליטו בני המשפחה להישאר עד הסוף עם כל הציוד במקום. לדברי חננאל, אבי המשפחה, "אנחנו שמונה שנים בעפרה ולפני חמש שנים קנינו את הבית". למרות שהיו מודעים להליך משפטי המציב את הבית שרכשו בסכנה, הם לא התלבטו, כיוון שלא האמינו שזו תהיה באמת התוצאה הסופית.

"ידענו שיש בעיה ומתנהל בג"ץ על הבית הזה אבל זה נראה הזוי כי המצב החוקי של הבית הזה הוא כמו רוב הבתים בעפרה". לצורך הדוגמא, הוא מצביע על גן ילדים שנמצא ממש בסמוך לבית המשפחה שנמצא גם הוא על אותה החלקה. "מה אתם חושבים, יפנו את הגן הזה? גם המדינה ענתה בשלב מסוים לבג"ץ שכפי שיפעלו בקשר לכל הבתים בעפרה יעשו גם עם תשעת הבתים שלנו. לא ציפינו להחלטה כזו בשום צורה וזה ממש הפתיע אותנו".

לדבריו, גם בדיעבד היה נוהג באותה הצורה. "אולי הייתי חושש אבל הייתי עושה אותו הדבר כיוון שזה חלק מהעשייה שלנו, לבנות ולפתח את ההתיישבות. אנחנו לוקחים סיכונים, רק ככה אפשר להתקדם. זו רק נסיגה טקטית, כבר עכשיו בתור מהנדס אני מתכנן את 90 היחידות שקיבלנו. עפרה תצא רק מחוזקת יותר".

בני נוער בהתנחלות עפרה בה צפויות להתפנות מחר, 27 בפברואר 2017. צעירי עפרה, מערכת וואלה! NEWS
"החלטה לא סבירה. זה בלתי נתפס". בית הכנסת בעפרה/מערכת וואלה! NEWS, צעירי עפרה

לחננאל כפיר, כמו תושבים רבים בעפרה, יש לא מעט ביקורת על מערכת המשפט. "מה שעשו בעמונה זה חמור כי מחקו יישוב בארץ ישראל. אבל פה הטמטום צועק לשמיים, כי זה בלב היישוב וברור שאף אחד לא יוכל להיכנס לפה בכל מקרה", אמר. "כל מי שאני מדבר אתו, שמאל או ימין, מבין שזו החלטה מיותרת. ברור שהיה צריך למצוא פתרון ואם יש בעלים שיוכיח את הבעלות שלו ויפוצה. ההחלטה הזו לא סבירה וזה בלתי נתפס".

ביקורתו מופנית גם לעבר חברי הכנסת בצד הימני של המפה הפוליטית. "מדובר באכזבה מאוד גדולה והרגשה קשה", אמר. "למשרד המשפטים יש חיים עצמאיים ולמרות שנבחרה שרה חדשה עדיין הרוח שלה לא משנה את ההתנהלות של המשרד. בחרנו בהם, אז שיעבדו. 75% מתושבי עפרה הצביעו לבית היהודי כדי שיתנו עבודה ונראה שזה לא כל כך קורה".

לבני הזוג כפיר חמישה ילדים, אותם הם מתכוונים להרחיק מהאזור במהלך הפינוי. "לא רצינו שהקטנים יהיו פה. לגבי הגדולים התלבטנו, אבל הם לא רצו להיות פה ולעבור את הפינוי", סיפר חננאל. "מבחינתנו אנחנו לא יוצאים מהבית שלנו ומי שרוצה שנצא יצטרך להוציא אותנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully