וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבלי לשחזר את מראות עמונה, בעפרה מתכוננים לקרב האבוד על הבית

27.2.2017 / 0:15

אף שבהתנחלות דואגים להדגיש כי מדובר ב"הרס מעוות ומיותר", הנחו את התושבים להתנגדות פסיבית בלבד ודאגו לחלופות מגורים לתושבי תשעה הבתים שיפונו השבוע. מטה המאבק מנסה למנוע מבני נוער להתבצר - אך קורא לתומכים להגיע עוד הלילה

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שמרית גולדשטיין

(בווידאו: היערכות בעפרה לפינוי הבתים, בתחילת החודש)

כחודש לאחר פינו המאחז עמונה, צפוי פינוי תשעת הבתים בעפרה שנבנו על אדמה פלסטינית פרטית להתרחש ביום שלישי, בעקבות קביעת בית המשפט העליון. תושבי הבתים והנהגת ההתנחלות דאגו לחלופות לתושבים, אך הם עדיין מנהלים מאבק כדי "לצרוב בתודעה את אי הלגיטימיות של הריסת בתי יהודים", כהגדרתם. בחודש שעבר פנו התושבים לבג"ץ בבקשה לדחות את הפינוי בשלושה חודשים כדי לבנות בתים חלופיים. בקשתם התקבלה חלקית, ומועד הפינוי הסופי נדחה לשבוע הבא.

בשבוע שעבר ביקשו התושבים מבג"ץ לאטום את המבנים ולא להרסם, תוך מחשבה שייתכן ויוסדרו בעתיד עם חוק ההסדרה. בג"ץ טרם השיב, ולפי הערכות בקשתם תידחה, גם לאור תגובת המדינה לבקשתם בה נכתב כי החוק לא חל על מבנים שיש נגדם פסק דין חלוט. גם עמותת "יש דין" והעותרים הפלסטיניים אותם היא מייצגת התנגדו לבקשה.

עוד בוואלה! NEWS:
לשכת נתניהו מבהירה: לא נפר את ההתחייבות כלפי מפוני עמונה
אחרי אלימות קשה ומעצרים: הושלם פינוי עמונה; 57 נפצעו
בג"ץ דחה את המתווה שהציעה המדינה להעתקת עמונה

ההתנחלות עפרה לקראת פינוי תשעת הבתים, פברואר 2017. רויטרס
נערכים לפינוי בעפרה/רויטרס

כיוון שהתאריך הסופי למימוש פסק הדין יחול ביום ראשון, בעפרה נערכים לפינוי כבר בשלישי בבוקר. בהודעה שהעבירו לתושבי עפרה מטעם מטה הפעולה נכתב בין השאר כי "אנחנו ניצבים ערב ימי ההריסה ומשלימים את ההיערכות למחאה כנגד העוול שבהרס המעוות והמיותר". ההודעה כללה בין השאר הנחיות למאבק: "זוהי שעת מבחן קהילתית. אנא עשו כל שביכולתכם להיות ביום זה בעפרה ולהשתתף במחאה. אנחנו קוראים לתומכי ההתיישבות להגיע עוד הלילה".

"לפי הידוע לנו המשטרה מתכננת לחלק אישורי תנועה לתושבי גבעת צבי", כתבו מארגני המחאה. "המשמעות של שימוש באישורים היא שיתוף פעולה עם הגבלת תנועה של תושבי עפרה והאורחים. אם נימנע כולנו, המשטרה לא תוכל להגביל תנועת אלפי אנשים. לכן אנחנו ממליצים לא לשתף עם זה פעולה".

במהלך אחר הצהריים ושעות הערב התבצרו צעירים בבית התשיעי המיועד לפינוי ביישוב עפרה. בעקבות זאת, וכחלק מההיערכות לפינוי תשעת הבתים, תפסו כוחות מג"ב את הבית, ואחד מהם נפצע מזריקת אבן על ידי אחד הצעירים ופונה במצב קל לבית החולים הדסה עין כרם.

מחפשים מבוגרים מלווים לנוער המוחה

בשונה מהמאבק בפינוי עמונה, בעפרה ההנחיות חד משמעיות ומלמדות על עוצמת המאבק המתוכנן. בין השאר נכתב כי "ביממה הקרובה נפנה לבקשת סיוע בהיערכות לשהייה בתשעת הבתים בזמן הפינוי, ובהיערכות לאירוח. המחאה תכלול מספר מוקדים עם אפיונים שונים, כדי לתת מקום לכל אחד במאבק במסגרת היישובית. מחאה בבתים ובסביבתם תתקיים בהתאם להוראות המשפחות ומכתב יום פקודה".

המארגנים מעודדים השתתפות של ילדים במחאה, אך מתריעים מפני כוונת בני נוער להתבצר באחד הבתים, שכבר נעזב לפני כמה חודשים על ידי משפחה שעברה לצפון הארץ. "אנחנו לא חושבים שנוער אמור להחזיק מקום כזה לבד", נכתב. "פוטנציאל הנזק עצום. אנחנו מנסים לברר אם יש גם מבוגרים שמתכננים להיות איתם. אם לא יהיו מספיק מבוגרים שייטלו את האחריות לבית ניאלץ לסגור אותו".

ההתנחלות עפרה לקראת פינוי תשעת הבתים, פברואר 2017. רויטרס
התנחלות בכוננות, לקראת פינוי תשעת הבתים/רויטרס

לפי מטה הפעולה, ההתנגדות תהיה אך ורק פסיבית. גם מבחינה פוליטית השקט נשמר, ובניגוד להתבטאויות פוליטיקאים מימין בנוגע לפינוי עמונה, כאן כבר לא שומעים את חברי הכנסת והשרים שלא פסקו להתבטא. הסיבה נובעת מכך שהתושבים נקטו אופן פעולה שונה ודי מהר הבינו שזהו קרב אבוד ודאגו לחלופות, וגם לאור העובדה שגם הפוליטיקאים הבינו שהמלחמה היא על מקומות שטרם ניתן בהם פסק דין חלוט.

הפינוי צפוי להיות קל, והמראות שנראו בעמונה, בטח בבית הכנסת, לא יחזרו על עצמם. ברביעי ובחמישי, לאחר פינוי המשפחות, אם אכן ידחה בג"ץ את הבקשה לאיטום – תשעת הבתים בהתנחלות ייהרסו.

(עדכון ראשון: 20:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully