וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הנאומים החמים לשמש היוקדת, נתניהו מצא משפחה באוסטרליה

23.2.2017 / 0:35

קבלת הפנים לראש הממשלה היתה יוצאת מגדר הרגיל וכללה נאומים נגד ההטיה האנטי-ישראלית באו"ם. ראש ממשלת אוסטרליה יצא מגדרו כדי להראות את קרבתו לישראל, אך הביקורת על ההתנחלויות ועננת החקירות ליוו אותו גם ליבשת הדרומית

צילומים באדיבות לע"מ, עריכה: שמרית גולדשטיין

לעומת הקור החורפי שהורגש אתמול (רביעי) בירושלים, הטמפרטורה שקיבלה את פניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו באוסטרליה הייתה קיצית ובהירה. אך מעבר לקרני השמש היוקדות, החיוכים והחיבוקים, קבלת הפנים שממשלת אוסטרליה והקהילה היהודית במדינה ערכו לנתניהו הייתה יוצאת מגדר הרגיל: הנחיתה שלו בשדה התעופה שודרה בשידור חי ברשתות הטלוויזיה, וכלי תקשורת מקומיים סיקרו במהלך היום בהרחבה את משמר הכבוד ומטחי הירי, הפגישות הדו צדדיות, והנאומים מחממי הלב שכללו ביטויי תמיכה בישראל ויציאה נגד ההטיה האנטי-ישראלית באו"ם.

בשבוע שעבר, במהלך ביקורו בוושינגטון, נתניהו אמר שנשיא ארצות הברית הוא "הידיד הכי גדול של מדינת ישראל והעם היהודי". ובכן, מסתבר שיש לפחות שניים כאלה, שכן נתניהו חילק תואר הכבוד הזה גם לראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול, כמה פעמים במהלך הביקור. באוסטרליה ציפו לביקור הזה – ביקור ראשון אי פעם של ראש ממשלה ישראלי – זמן רב. ממשלת אוסטרליה בראשותו של טרנבול נחשבת לאחת מידידותיה הגדולות של ישראל בעולם והקהילה היהודית הקטנה במדינה היא חזקה, משפיעה, ומאוד ציונית ביחס לקהילות אחרות בתפוצות.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו נחת באוסטרליה: "צעד היסטורי בידידות בין שתי המדינות"
בעקבות הפגנה פרו-פלסטינית: בוטלה הרצאת שגריר ישראל באירלנד
עבדאללה וסיסי בהצהרה: "הקמת מדינה פלסטינית - עקרון לאומי"

ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול וראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור רשמי באוסטרליה. 22 בפברואר 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
יצא מגדרו לקבל את פניו. טרנבול ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

ואולם, הפעם האחרונה שראש מדינה ישראלי יצא למסע בן ה-24 שעות וחצה אוקיינוסים כדי להגיע ליבשת הדרומית היתה ב-2005, כשנשיא המדינה לשעבר משה קצב ביקר במדינה. בשנים האחרונות, שגריר אוסטרליה בישראל דייב שארמה, השקיע מאמצים רבים בארגון ביקור של ראש מדינה, אך צחוק הגורל זימן ליוזמותיו כישלון, עד היום. ביוני 2014 נתניהו נאלץ לבטל ביקור מתוכנן בשל חטיפת שלושת הנערים ומבצע צוק איתן, ובשנה שעברה, ביקור ממלכתי של הנשיא ראובן ריבלין בוטל לאחר שריבלין בחר לנסוע, לבקשתו של נתניהו, לפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה.

גם מעל הביקור הנוכחי ריחפה סכנת ביטול – בשל לוחות הזמנים הצפופים שנוצרו לאור הפגישה של נתניהו עם טראמפ בשבוע שעבר – אך ראש הממשלה הבין שביטול או דחייה ייצרו מתיחות דיפלומטית, ובחר לקיימו כמתוכנן. כך יצא שבשבוע האחרון נתניהו ורעייתו חצו בערך כל אזור זמן אפשרי בגלובוס, כשטסו מארצות הברית חזרה לישראל ומשם לסינגפור ולאוסטרליה, שם ישהו כארבעה ימים לפני שישובו לארץ בתחילת השבוע הבא.

אבל למרות הג'ט לג, נתניהו נראה אתמול מחויך ומתמוגג. כמו ישראלים רבים, גם הוא כנראה מאוהב באוסטרליה: הוא התענג על שיט ליד בניין האופרה במפרצים הציוריים של סידני, קבלת פנים ופגישות מחויכות עם טרנבול, מפגשים חמים עם אנשי עסקים ישראלים ואוסטרלים ותשואות רמות במפגש עם מאות מבכירי הקהילה היהודית בבית הכנסת המרכזי בסידני. "אני מרגיש שאני במדינה הכי ידידותית שיש", אמר, ונזכר בערגה בביקוריו הקודמים במדינה כאזרח פרטי. "אני רחוק מישראל, אבל מרגיש בבית", צייץ עם הגעתו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול וראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור רשמי באוסטרליה. 22 בפברואר 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"שלום חברים, זו משפחה גדולה". נתניהו וטרנבול/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

אבל מעבר לטקס ולפרוטוקול, טרנבול באמת התאמץ כדי להמחיש את ידידותו העמוקה לישראל. עם נחיתת מטוס אל על הבוקר בסידני, הכותרת הראשית של העיתון הנפוץ "אוסטרליאן" בישרה על מתקפה חריפה של טרנבול על האו"ם – אחד האויבים הגדולים של נתניהו בימים אלה בקהילה הבינלאומית. במאמר, ובהמשך היום בהופעותיו הפומביות עם נתניהו, טרנבול ביקר את ההטיה ה"אנטי-ישראלית" לדבריו באו"ם והצהיר שאוסטרליה הייתה מתנגדת להצעה 2334 של מועצת הביטחון לו ישבה בה.

"שלום חברים, זו משפחה גדולה", פתח בעברית את אחד מנאומיו אתמול ובהמשך למדיניותה העקבית של ממשלתו, הוא לא התייחס כמעט להתנחלויות בפומבי, תקף את קריאות החרם וניסיונות הדה-לגיטימציה של ישראל, וכשהתייחס לתמיכת ממשלתו בפתרון שתי המדינות – שם את הדגש על הביטחון של הצד הישראלי, בדיוק כפי שנתניהו עושה. "אי אפשר לצפות מאף ממשלה שתסכן את ביטחונה של אזרחיה", אמר.

אחר כך הגדיר את ישראל "נס מודרני", והודיע שהוא יבקר בהמשך השנה בארץ הקודש, כחלק מהאירועים לציון מאה שנים לקרב חיל הפרשים האוסטרלי ב-1917, שהוביל לכיבוש העיר באר שבע. בכלל, ההיסטוריה הידידותית של המדינות – אוסטרליה הייתה המדינה הראשונה באו"ם שהצביעה בעד כינונה של מדינת ישראל – הייתה סיבה חוזרת לגאווה עבור שני המנהיגים, כמו גם שיתוף הפעולה המתרחב בהווה והסכמים שנחתמו בשורה של תחומים ובראשם סייבר, אנרגיה, טכנולוגיה וחקלאות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בטקס קבלת פנים עם ראש ממשלת אוסטרליה ומושל סידני, פברואר 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
לא הצליח לברוח לחלוטין מחקירותיו. נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

ברקע, כמובן, האוסטרלים מתעסקים גם בנושאים שנתניהו אוהב פחות. בשבועות האחרונים בכירים בלייבור, מפלגת האופוזיציה, הביעו התנגדות לביקור בשל מדיניותה של ישראל כלפי הפלסטינים ושני ראשי ממשלה קודמים מטעם המפלגה – בוב הוק וקווין ראד, קראו להכיר בפלסטין כמדינה, כחלק מעימות פנימי נמשך במפלגה סביב מדיניות התמיכה בפתרון שתי המדינות. נתניהו לא הותיר את הביקורת ללא מענה: "אני מבקש משני ראשי הממשלה לשעבר לשאול שאלה קצרה: איזו מן מדינה בדיוק הם מקדמים? מדינה שקוראת לחורבנה של ישראל? שהשטח שלה מיד ישמש את האסלאם הרדיקלי?", אמר במסיבת עיתונאים בבית המושל הכללי בסידני.

ראש הממשלה לשעבר ראד לא נשאר חייב, ופרסם פוסט חריף בפייסבוק בתגובה שבו העלה לפני השטח את אחת התקריות שהעיבו על היחסים בין קנברה לירושלים בעשור האחרון – חיסול בכיר החמאס חמאס מחמוד אל-מבחוח בדובאי ב-2010. "האם נתניהו ישתמש בביקור באוסטרליה כדי להתנצל בפני העם האוסטרלי על השימוש בדרכונים אוסטרליים מזויפים כדי לחסל חבר חמאס בדובאי?", שאל.

נתניהו לא הצליח לברוח לחלוטין גם מחקירותיו הפליליות, כשנשאל על ידי כתב אוסטרלי על הקשר עם איש העסקים האוסטרלי ג'יימס פאקר, ידידה של משפחת נתניהו, קשר שנחקר במשטרה במסגרת פרשת תיק אלף. "לא יהיה כלום כי לא היה כלום חוץ מחברות", נתניהו השיב, והוסיף שהוא לא מודאג מהחקירה. לנתניהו יש עוד שלושה ימים ליהנות מחופשת הקיץ המפנקת והמחבקת בסידני לפני שהוא חוזר לטרדות הפוליטות שמחכות לו בבית, אך בשבועות הקרובים הוא צפוי להמשיך במתכונת הנוסע המתמיד. אחרי שביקר בלונדון, וושינגטון, סינגפור ואוסטרליה בפברואר, חודש מרץ צפוי לזמן טיסות לביקור היסטורי לציון 25 שנות יחסים עם סין ונסיעה נוספת לוושינגטון, לכנס השנתי של הלובי היהודי איפא"ק. כשבבית יש עננה פלילית ויריבים פוליטיים, במסעותיו עד כה בעולם – נתניהו פוגש בעיקר חברים.

(עדכון ראשון: 23:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully