וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכבים את האש של טראמפ: בכירי הממשל ביקרו את בעלות הברית המודאגות

סגנו של נשיא ארה"ב פנס נפגש עם בכירי האיחוד האירופי ונאט"ו, והבהיר להם כי וושינגטון מחויבת לשמירה על "המורשת המשותפת". שר ההגנה מאטיס הגיע במפתיע לבגדאד, והבטיח לממשלה הנלחמת בדאעש: "אנחנו לא רוצים את הנפט שלכם"

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

בכירי הממשל האמריקני נפגשו היום (שני) עם בעלי בריתה של וושינגטון במטרה להפיג את חששותיהם לנוכח התנהלותו של הנשיא דונלד טראמפ ומסריו הלא-אחידים. סגן הנשיא מייק פנס המשיך את מסעו באירופה ונפגש עם בכירי האיחוד האירופי ועם נאט"ו, ואילו שר ההגנה ג'יימס מאטיס הגיע לביקור פתע בעיראק.

פנס נועד היום עם יו"ר מועצת האיחוד האירופי דונלד טוסק ועם בכירים נוספים. טוסק מסר לאחר הפגישה כי פנס הבהיר לו את מחויבות וושינגטון לשמירה על הסדר העולמי הקיים, לקידום האינטרסים הביטחוניים במסגרת נאט"ו ולאחדות אירופה. "אחרי הצהרות חיוביות כאלה, גם האירופים וגם האמריקנים פשוט צריכים ליישם את מה שהם אומרים", מסר טוסק בהצהרה רשמית.

הוא הכריז כי הנשיא טראמפ ביקש ממנו לבקר בבריסל, מושב מוסדות האיחוד האירופי, ולבטח את "המחויבות המוצקה של ארצות הברית להמשך שיתוף הפעולה והשותפות עם האיחוד האירופי". לדבריו, "גם עם ההבדלים בינינו, שתי היבשות שלנו חולקות מורשת משותפת וערכים ומשותפים – ויותר מכל, מטרה משותפת לקדם שלום ושגשוג, באמצעות חירות, דמוקרטיה ושלטון החוק. נישאר מחויבים למטרות האלה".

עוד בוואלה! NEWS:
פנס: "ממשל טראמפ מחויב באופן חד-משמעי לנאט"ו ולאירופה"
לברוב נפגש עם טילרסון לראשונה: "רוסיה לא מתערבת בעניינכם"
צרפת מזהירה את רוסיה: אל תתערבו לנו בבחירות לנשיאות

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס לצד יו"ר מועצת אירופה דונלד טוסק, בריסל, 20 בפברואר 2017. רויטרס
"פשוט צריך ליישם את ההצהרות". פנס בבריסל, היום/רויטרס
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג וסגן נשיא ארה"ב מייק פאנס, 20 בפברואר 2017. רויטרס
פנס ומזכ"ל נאט"ו בבריסל, היום/רויטרס

מאטיס הגיע לביקורו הראשון בעיראק, שהתחילה אתמול במבצע להשלמת כיבוש מוסול מדאעש. הוא הבהיר כי נוכחות צבא ארצות הברית במדינה אינה נועדה "להשתלט על נפט של מישהו", בעקבות דבריו של טראמפ ולפיהם על וושינגטון היה "לשמור את הנפט" של בגדאד אחרי שהפילה את משטרו של סדאם חוסיין ב-2003.

מאטיס, ששוקד בימים אלו לבקשת טראמפ על תכנית חדשה לחיסול דאעש, נפגש עם ראש הממשלה חיידר אל-עבאדי, עם שר ההגנה והרמטכ"ל המקומיים, וגם עם בכירי הצבא האמריקניים המוצבים בעיראק. הוא הגורם הבכיר ביותר בממשל טראמפ שמבקר במדינה מאז פרסום הצו שאסר על כניסת אזרחים משבע מדינות מוסלמיות, בהן עיראק.

בעקבות אותו צו, שהוקפא מאז על ידי שופט פדרלי, דרשו גורמים בבגדאד להגיב לצעדיה של וושינגטון, אולם הממשלה הסתפקה במחאה מילולית. המטיף השיעי המשפיע מוקתדא א-סדר קרא היום לנסיגת הכוחות האמריקניים והזרים מעיראק עם סיום הקרב במוסול. מפקד הכוחות האמריקניים במדינה, גנרל סטיבן טאונסנד, אמר לאחרונה כי הוא סבור שהכוחות הנתמכים על ידי ארצות הברית ישחררו את מוסול ואת א-רקה, מעוז דאעש בסוריה השכנה, בתוך חצי שנה.

שר ההגנה של ארצות הברית ג'יימס מאטיס בפגישה עם רמטכ"ל צבא עיראק בבגדאד, 20 בפברואר 2017. רויטרס
מאטיס עם רמטכ"ל צבא עיראק בבגדאד, היום/רויטרס

שר ההגנה של ארצות הברית סירב להתייחס ישירות לדבריו של א-סדר, ואמר כי מדובר בסוגיה פנימית. עם זאת, מאטיס הדגיש לאחר פגישותיו בבגדאד כי המנהיגים המקומיים מכירים בחשיבות היחסים עם ארצות הברית. "אני מעריך שהקרב הזה יימשך זמן מה ונעמוד זה לצד זה", אמר. מפקד הכוחות האמריקניים טאונסנד, שהשתתף עמו במסיבת העיתונאים, אמר כי הכוחות נמצאים עתה קרוב יותר לקו החזית במוסול.

כוחות עיראקיים באזור מוסול, 20 בפברואר 2017. רויטרס
כוחות עיראקיים באזור מוסול, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully