וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירי במפגינים ורצח ראש הממשלה: כך תכננה רוסיה הפיכה בבלקן

20.2.2017 / 0:20

העיתון "סאנדיי טלגרף" דיווח כי גורמים בבריטניה מעריכים כי באוקטובר רקמו הרשויות הרוסיות מזימה לפגוע במילו ג'וקאנוביץ' הפרו-מערבי ובכך לשבש את שלטונו. במונטנגרו האשימו לאומנים רוסים בניסיון ההפיכה

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(מפלגת השלטון זכתה ברוב המושבים בפרלמנט במונטנגרו, אוקטובר 2016)

רוסיה תכננה הפיכה במונטנגרו, הכוללת התנקשות בראש הממשלה הפרו-מערבי, במטרה לסכל את שאיפותיה להצטרף לנאט"ו - כך דווח אתמול (ראשון) ב"סאנדיי טלגרף", שהתבסס על גורמים בכירים בממשלת בריטניה. המזימה במדינה הבלקנית הקטנה, המונה 600 אלף תושבים בלבד, סוכלה ביום הבחירות לפרלמנט, באוקטובר שעבר.

תובע מיוחד במונטנגרו הודיע בנובמבר כי קבוצה של "רוסים לאומנים" תכננה לחסל את ראש הממשלה מילו ג'וקאנוביץ' כדי להעלות לשלטון את מפלגת האופוזיציה. במוסקבה ובאופוזיציה הפרו-רוסית במונטנגרו דחו את הטענות הללו. המזימה פוברקה והאשימו את ג'וקאנוביץ' בשימוש בשירותי הביטחון כדי שיסייעו לו להמשיך בשלטון שמתפרס על כרבע מאה.

לקריאה נוספת:
התביעה במונטנגרו: "לאומנים רוסים תכננו להתנקש בראש הממשלה"
מונטנגרו: ראש הממשלה רמז למעורבות רוסית בבחירות - והתפטר
מונטנגרו: האופוזיציה הפרו-רוסית לא מכירה בתוצאות הבחירות

ראש ממשלת מונטנגרו לשעבר מילו ג'וקאנוביץ' לאחר הבחירות, פדגוריצה, 17 באוקטובר 2016. רויטרס
ראש הממשלה של מונטנגרו, מילו ג'וקאנוביץ'/רויטרס

בעיתון הבריטי דווח כי בכירים בריטים מעריכים כי אכן הייתה מזימה לחסל את ג'וקאנוביץ' ושרוסיה הייתה זו שרקמה אותה, כך שרוסים לאומנים יואשמו בארגונה, אם היא תיחשף. "אתה מדבר על מזימה לשבש את הממשלה או להשתלט עליה בדרך כלשהי. אי אפשר לדמיין שלא היה הליך שדרש אישור", מסר אחד הגורמים הבכירים.

העיתון מסר כי סוכנויות המודיעין בבריטניה ובארצות הברית אספו ראיות שמוכיחות כי הייתה מעורבות רוסית בדרג גבוה במזימה נגד ממשלת מונטנגרו. משרד החוץ הבריטי מסר בתגובה לידיעה כי מונטנגרו נקבה בשמם של רוסים לאומנים כאחראים למזימה. "מונטנגרו צריכה להעמיד את החשודים בהפיכה לדין בהליך משפטי שקוף והוגן", מסרה דוברת משרד החוץ. "הצלחה (בהליך זה) תהיה צעד גדול נוסף בשכנוע הקהילה הבינלאומית כי שלטון החוק של מונטנגרו מתנהל בסטנדרטים של נאט"ו והאיחוד האירופי", הוסיפה.

ראש סוכנות הביון של בריטניה אמר בנובמבר האחרון כי רוסיה מנסה לכפות את מדיניות החוץ שלה בדרכים שהופכות לאגרסיביות כמו מתקפות סייבר וריגול. אלה מתהווים לאיום גובר על בריטניה ושאר אירופה.

משטרת מונטנגרו מובילה חשוד בתכנון מתקפות במדינה לבית משפט בבירה פודגוריצה, 16 באוקטובר 2016. רויטרס
מעצר של אחד מחברי הקבוצה ביום הבחירות/רויטרס

לפי הגורמים הבכירים, שני סוכני מודיעין רוסים הופקדו על המשימה ועמלו חודשים רבים בגיוס ובחימוש כוח קטן המורכב מלאומנים סרבים. הם היו אמונים על תקיפת הפרלמנט ביום הבחירות, שהתקיים ב-16 באוקטובר האחרון, כשהם מחופשים לשוטרים מקומיים. ראש הממשלה מילו דיוקאנוביץ' היה אמור להיות מחוסל, ועמו גם הצטרפותה של פודגוריצה לברית הצפון-אטלנטית. שני הסוכנים הללו, לפי הטלגרף, נמצאים עתה ברשימת המבוקשים של האינטרפול.

עוד דווח כי בחודשים שקדמו לבחירות, הקרמלין הזרים מיליוני דולרים לקופת גוש האופוזיציה המרכזי, "החזית הדמוקרטית" הפרו-רוסית, המתנגדת נחרצות להצטרפות המדינה בת 600 אלף התושבים לנאט"ו. באותה תקופה הגיעו לסרביה השכנה, שממנה התפצלה מונטנגרו ב-2006 והפכה לעצמאית בפעם הראשונה מאז 1918, שני סוכנים רוסים. אדוארד שירקוב וולדימיר פופוב, שעתה מבוקשים על ידי האינטרפול, היו בעבר חברי שירות המודיעין הצבאי של רוסיה (GRU). הם הגיעו לאזור עם גישה לסכום כסף רב ולטלפונים סלולריים מתוחכמים ומוצפנים.

מי שנבחר לתכנן את המזימה בשטח היה אלכסנדר סינדז'ליץ', שלחם עם הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה והיה מקושר לארגונים סרביים לאומניים. הוא אף התגאה בעבר בקשריו למשרד ההגנה במוסקבה. לאחר מכן הוא פנה למירקו ולימירוביץ', שוטר לשעבר, שהיה אמון על הלוגיסטיקה של המבצע. הפעיל האנטי-מערבי הוותיק מסרביה העניק לו כ-30 אלף אירו שעמם היה אמור לרכוש 50 רובים ושלושה ארגזי תחמושת. ולימירוביץ' התבקש לשכור בית בבירה ולתקשר עם אדם שכונה "ניקולה" - שם הקוד של ברטיסלב דיקיץ', לשעבר מפקד יחידת העלית למלחמה בטרור בסרביה. גם השגת מדים של המשטרה המקומית הייתה אחת ממשימותיהם של הקושרים.

המספר הסודי שאסור לצלצל אליו

התכנית נחשפה כשוולימירוביץ' התחרט, והחליט להסגיר את עצמו לרשויות ולספר את הכל מאחר שהאפשרות השנייה - השבת הכסף שניתן לו והתנערות מהמבצע - הייתה עלולה להעלות לו בחייו. יחד סינדז'ליץ', שהפך גם הוא למודיע של הרשויות, הצליחה פודגוריצה לסכל את התכנית ליצור כאוס ושפיכות דמים במדינה. השוטר לשעבר סיפר במהלך המשפט שלו כי הוא קיבל את אחד משלושת הטלפונים המוצפנים, ששימשו את הקושרים.

היו בו שני מספרים לחיוג מהיר, אחד מהם של סינדז'ליץ' ואל השני הוא התבקש שלא לצלצל. כשעשה זאת פעם אחת בטעות, ענו לו מעבר לקו אדם שדיבר ברוסית - מה שחיזק את החשדות נגד מוסקבה, על אף שזו לא הואשמה באופן רשמי בתכנון ההפיכה.

התובע המיוחד שאמון על חקירת ניסיון ההפיכה אמר לטלגרף כי הקושרים היו אמורים להשתלב עם תומכי המפלגה מחוץ לפרלמנט בבירה עם הכרזת התוצאות. בזמן שמנהיגי המפלגה היו אמורים לעלות לנאום, חלק מהקבוצה הייתה אמורה להסתער על הפרלמנט, ואחרים הלבושים במדי המשטרה לפתוח באש על המפגינים וליצור מהומה. לפי התובע המיוחד, הם תכננו גם להתנקש בחייו של ראש הממשלה דאז שאחרי הבחירות התפטר מתפקידו.

(עדכון ראשון: 21:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully