וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוא עוד לא מת": התיעוד שמאיים להבעיר את השטח בקונגו

בסרטון שהופץ בימים האחרונים נראים חיילים קונגולזים יורים למוות בקבוצת אנשי אופוזיציה לא חמושים. שר ההסברה משוכנע שמדובר ב"זיוף", אולם עם מאות הרוגים בכל חודש בתקופה האחרונה, הסערה במדינה המשוסעת עוד רחוקה מסיום

עריכה: שניר דבוש

ממשלת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו פתחה בחקירת סרטון שהופץ בימים האחרונים, ובו נראים חיילים הצבא הקונגלוזי יורים למוות בקבוצה של חברי קבוצה בדלנית החמושים במקלעות ובמחבטים – כך הכריזה אמש (שבת) השרה לענייני זכויות אדם, מארי-אנז' מוסהובקווה. עם זאת, שר אחר טען כי הסרטון מחודש דצמבר האחרון, שהופץ ברשתות החברתיות בימים האחרונים, הוא זיוף שהפיצו גורמי אופוזיציה.

בסרטון מהעימותים במחוז קסאי, במרכז המדינה האפריקנית – השנייה בגודלה ביבשת אחרי אלג'יריה וה-11 בעולם כולו – נראים כ-20 חיילים מתקדמים לעבר קבוצת גברים ונשים על דרך עפר. החיילים פותחים באש למשך כ-45 שניות, וממשיכים בווידוא הריגה מקרוב. "האחד הזה לא מת", נשמע אחד החיילים אומר, בשפת לינגלה במקומית, ומיד לאחר מכן חייל אחר יורה בראשו.

עוד בוואלה! NEWS:
קניה: בית משפט ביטל את סגירת מחנה הפליטים הגדול ביותר בעולם
שחיתות, איומי טרור וקלפי בודד: נשיא סומליה המכהן הודח בבחירות
נשיא דרום סודאן: חיילים שייאנסו נשים - יוצאו להורג

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הממשלה "מנסה לברר מה בדיוק קרה שם". העימותים בקסאי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

התיעוד, שאורכו המלא כשבע דקות, הוא מתקרית שאירעה ב-21 בדצמבר, ולהערכת הרשויות 13 בני אדם – לכאורה לוחמי המיליציה "קמווינה נסאפו" המזוהה עם האופוזיציה – נהרגו מאש החיילים. בין ההרוגים, לפחות שתי נשים. אף אחד מההרוגים לא היה חמוש בנשק חם. הלחימה בין הצבא למיליציה החלה בחודש אוגוסט האחרון, כשמנהיג מקומי נהרג מאש צבא בחודש אוגוסט האחרון, ולהערכת האו"ם לפחות 101 בני אדם, בהם 38 נשים, נהרגו בעימותים באזור בשבועיים האחרונים.

"מאז שקיבלנו את הסרטון, משרדי הממשלה לענייני זכויות אדם, פנים, משפטים והגנה החלו לעבוד עליו", מסרה השרה מוסהובקווה, "לנסות ולאמת את התמונות האלה. מוקדם ככל הניתן, נהיה מסוגלים לומר מה בדיוק קרה שם".

זירת עימותים בין כוחות הביטחון לעימות דתי בקינשסה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, 14 בפברואר 2017. רויטרס
כוחות חירום בזירת עימותים בין אנשי האופוזיציה לצבא בבירה קינשסה, בשבוע שעבר/רויטרס

אלא שבהמשך הערב, לאחר דבריה של השרה לענייני זכויות אדם, שר ההסברה למברט מנדה טען כי התיעוד המדובר הוא "מעל לכל סבירות זיוף, שהופק לאחר העימותים האלה". בהודעה רשמית, הוסיף מנדה כי גורמי אופוזיציה הפועלים בבלגיה – המדינה שכבשה את שטח המדינה בתקופה הקולוניאליסטית – אחראים לכך.

התיעוד מצטרף לשורת אירועים אלימים ועימותים הולכים ומחריפים בתקופה האחרונה במדינה המרכז אפריקנית, בעיקר מאז שהנשיא ג'וזף קבילה סירב לפנות את כס השלטון עם תום כהונתו בחודש דצמבר האחרון. המקרה, שעורר עניין ציבורי נרחב בעיקר בקרב מדינות האזור, שופך אור על הסכסוך הפנימי המתמשך, שהעלה חשש מצד גורמי אופוזיציה וארגונים בינלאומיים מפני אלימות על רקע אתני או דתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully