וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא דרום סודאן: חיילים שייאנסו נשים - יוצאו להורג

6.2.2017 / 19:58

סלבה קיר ביקר בעיירת גבול שהייתה עדה לקרבות עזים בין הממשלה למורדים וניסה לשכך את זעם התושבים כלפי כוחות הביטחון המעורבים בתקיפות מיניות. "זאת לא דרכה של הממשלה"

צילום: רוייטרס, עריכה: ורד לידני

נשיא דרום סודאן סלבה קיר אמר היום (שני) כי יש לירות בחיילים שייאנסו נשים, בניסיון לשכך את זעם התושבים על פעולותיהם של כוחות הביטחון ואת הביקורת הבינלאומית נגד צבאו. המדינה הצעירה ביותר בעולם גלשה למלחמת אזרחים אכזרית ב-2013, שמתנהלת מאז לסירוגין. היא החלה לאחר שהנשיא, בן לשבט הדינקה, הדיח את סגנו ריק מצ'אר, בן לשבט הנואר. ארגוני זכויות אדם ופקחים של האו"ם אמרו כי חיילים אנסו נשים בהתאם לשבטן. מקרי אונס מעטים יותר בשורות המורדים דווחו גם כן.

הדיווחים על תקיפות מיניות מצד כוחות הביטחון, שאינם הועמדו לדין על כך, הגבירו את המתיחות בין הממשלה של דרום סודאן לתורמיה במערב. אלו מממנים את רוב עלויות מערכת הבריאות והחינוך במדינה כמו גם את כוח שמירת השלום של האו"ם המונה 15 אלף חיילים, שעלותו מוערכת בכמיליארד דולר בשנה.

"אלו שאונסים נשים וילדות אינם עושים זאת כחלק ממדיניות הממשלה, גוף האישה לא יכול להילקח בכוח", אמר הנשיא במהלך נאום שנשא בעיירה ייאי. העיירה הסמוכה לגבול אוגנדה ששימשה בעבר מוקד מסחרי הייתה נתונה לאחרונה לקרבות עזבים ועתה מוצב בה כוח גדול של חיילים. "אני רוצה שהרמטכ"ל ושר ההגנה ידווחו לי מעתה כשקורה דבר כזה. ואז, אנחנו נירה במי שעשה זאת", אמר קיר.

בדצמבר האחרון הזהיר האו"ם כי האלימות בין הצדדים היריבים מתקרבת לממדים של רצח עם. כשלושה מיליון איש נאלצו עד כה להימלט מבתיהם, ונשים רבות הופכות למטרה עבור חיילים כשהן עוזבות מחנות בחסות האו"ם בחיפושן אחרי עצים למדורות או מזון.

קיר רמז בנאומו כי אחת הסיבות לכך שממשלתו נכשלה במאבק נגד חיילים סוררים היא החשש מביקורת בינלאומית. "יש אנשים ביניכם שילכו לאו"ם ודיווחו שאנחנו הורגים אנשים", אמר הנשיא. זה היה ביקורו הראשון בעיירה מאז הפכה דרום סודאן לעצמאית ב-2011, בתום מלחמת האזרחים הארוכה ביותר באפריקה.

חיילים מצבא דרום סודאן בסיור במדינת הנילוס העליון, ספטמבר 2016. רויטרס
חיילים של צבא דרום סודאן בסיור במדינת הנילוס התחתונה, בשנה שעברה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully