וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיות יחיא סינוואר: מערכת הביטחון נכנסת למוחו של מנהיג חמאס החדש

19.2.2017 / 11:00

תם עידן האידיאולוגיה, החל עידן האינטרסים - זו ההערכה העדכנית בישראל על נקודת הפתיחה שעמה נכנס יחיא סינוואר לתפקידו. מערכת הביטחון ממפה בימים אלה את הפרופיל העדכני שלו, והמסקנה ברורה: הוא עשוי להוביל מהלכים לא צפויים להשגת המטרה העליונה – הסרת המצור בעזה

צילום: רויטרס

מאז נבחר למנהיג חמאס ברצועת עזה בשבוע שעבר, נכנס יחיא סינוואר למוקד תשומת הלב של מערכת הביטחון, שמנסה לצלול למוחו של הדמות שאמור להוביל את ארגון הטרור למלחמה עתידית מול ישראל. הפרופיל של סינוואר ברור: חמאסניק אכזרי וקיצוני, שביטא בגלוי את משנתו בבית הכלא בישראל. ואולם במערכת הביטחון מתקשים להעריך באיזו מדיניות ינקוט עם כניסתו לתפקיד.

בדבר אחד ישנה תמימות דעים: תם עידן האידאולוגיה בחמאס, והחל עידן האינטרסים. המצב הכלכלי ברצועת עזה קשה מאוד. יש טוענים כי אף יותר מורכב מהתקופה שקדמה למבצע "צוק איתן" בקיץ 2014. על פי ההערכות, סינוואר עשוי להוביל למהלכים שאולי נוגדים את האידאולוגיה הקיצונית שלו ושל המעגל הקרוב אליו, כדי להשיג את המטרה העליונה - הסרת המצור מרצועת עזה. הישגים מדיניים וכלכליים עשויים להרגיע את השטח ולהביא לשקט תעשייתי, במהלכו חמאס ימשיך להתעצם ולמתג את סינוואר בעיני הפלסטינים כמנהיג.

לקריאה נוספת:
משוחרר עסקת שליט שהפך לאיש החזק בעזה ועלול להצית מחדש את הדרום
האיש שישראל הצילה את חייו יוביל את חמאס למערכה הבאה

יחיא סנוואר ואיסמעיל הניה. טוויטר, צילום מסך
ייתכן שיפעל נגד האידיאולוגיה של חמאס. סנוואר והנייה/צילום מסך, טוויטר

לאורך העשור האחרון, המליצה הזרוע הצבאית של חמאס להרחיב את שיתוף הפעולה עם איראן בתמורה לכספים, אמצעי לחימה, הדרכה ואימונים. עם זאת, הדרג המדיני בארגון העדיף לנוע לעבר הציר הסוני המתון, שכולל את קטאר, טורקיה, סעודיה ומצרים. לכן אחד המבחנים הראשונים של סינוואר יבוא לידי ביטוי ברגע שבו יניח את כובד משקלו לבחירת פטרון חדש-ישן.

המטרה הראשונה, כפי שהיא נראית כרגע, תהיה ההתקרבות למצרים. אתמול (שבת) נפתח מעבר רפיח להולכי רגל שחזרו ממצרים לרצועה. מדובר בסימן להתהוות נורמליזציה בין קהיר לעזה. השיחות שמנהל החמאס עם משטרו של נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי הן דוגמה טובה לתום עידן האידאולוגיה; המשטר המצרי ראה בשנים האחרונות כיצד ההגמוניה שלו נעלמת מרצועת עזה ולתוכה נכנסו טורקיה, קטאר ואפילו סעודיה, המנהלת מערכת כיפופי ידיים קהיר.

עוד באותו נושא

"חנקתי אותו עם כאפייה": עדויותיו של מנהיג חמאס החדש בעזה נחשפות

לכתבה המלאה
חגיגות 29 שנים לחמאס, רפיח, 16 בדצמבר 2016. רויטרס
חמאס ימשיך להתעצם ולמתג את סינוואר בעיני הפלסטינים כמנהיג/רויטרס

מסיבה זו החליט א-סיסי למקסם רווחים ולהכניס תשומות בנייה של חברות בשליטת הצבא המצרי לרצועת עזה, בזמן שצבאו משמיד מנהרות מתחת לציר פילדלפי. מדובר אמנם בניגוד מוחלט לאידאולוגיה המצרית, אך זהו מהלך שמכניס כסף למחוז סיני, מרגיע את הציבור בשטח ומסייע בלחימה נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דעאש), שרק בסוף השבוע האחרון הרג מספר אנשי כוחות ביטחון מצרים בהתקפה על סיור בסיני.

ניתן להעריך כי בקרוב יקדמו המצרים מהלכים נוספים כדי לרכך את כניסתו של סינוואר ולהרחיב את השיח בין הצדדים, כשברקע בוחשות מדינות ערביות נוספות בסיר העזתי המבעבע. דבר אחד ברור - גם למערכת האינטרסים בין קהיר לעזה יש תקרת זכוכית. בסופו של דבר, קהיר רואה בחמאס חלק בלתי נפרד מתנועת "האחים המוסלמים" במצרים ומשתפת פעולה עם דעאש במחוז סיני.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי משקיף על תעלת סואץ החדשה בטקס החנוכה שלה, 6 באוגוסט 2015. רויטרס
גם למערכת האינטרסים בין קהיר לעזה יש תקרת זכוכית. א-סיסי/רויטרס

בזירה הפלסטינית, יידרש סינוואר להעביר מסר לרמאללה. עליו להחליט אם ימשיך במהלכים חשאיים, שנועדו להשתלט באלימות על הרשות הפלסטינית ביום שאחרי אבו מאזן, תוך הכוונה של פיגועי איכות כדי לערער את יציבותה ולפגוע בישראל, או שינסה לבצע השתלטות רכה עם השתלבות במוקדי הכוח בגדה המערבית. אבו מאזן כבר זיהה מהלך מתוחכם של החמאס להשתלב בעיריות ובמועצות המקומיות יחד עם אנשי פתח ביהודה ושומרון, והחליט לדחות את הבחירות הפנימיות למועד לא ידוע.

תקופת מיצוב מעמדו של סינוואר ברחוב הפלסטיני תהיה רגישה. לכן, אם חמאס יחשוב שישראל מתכוונת להפתיע אותו בהתקפה צבאית, ינסה הארגון להקדים מהלך משלו. האפשרות הנוספת כוללת תרחיש, במהלכו תתגבר הביקורת נגד סינוואר מצד הפלסטינים. כדי להיחלץ ממנה הוא ינסה ללכד את הרחוב הפלסטיני באמצעות יציאה למתקפה נגד ישראל. במערכת הביטחון ברור כי אי-הבנה בין ישראל לחמאס עלולה להוביל להסלמה, ולכן המטרה כעת להעביר מסרים ברורים ותקיפים לפלסטינים ברצועת עזה ובראש ובראשונה - להציג אופק מדיני ברור תחת תנאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully