וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חנקתי אותו עם כאפייה": עדויותיו של מנהיג חמאס החדש בעזה נחשפות

18.2.2017 / 19:40

יחיא סנוואר הורשע בישראל ברצח ארבעה בני אדם, שאותם הגדיר "משתפי פעולה". הודאותיו בחקירות, הנחשפות לראשונה בוואלה! NEWS, מלמדות כי הוציא אותם להורג במו ידיו, לאחר שעינה אותם "להודות" במעשיהם

צילום: רויטרס

יחיא סנוואר, המנהיג החדש של חמאס ברצועת עזה, משתייך לדור המייסדים של התנועה. הוא נעצר שנים אחדות לאחר שהחל את פעילותו בחמאס, והורשע בישראל ברצח ארבעה בני אדם. הודאותיו בחקירות בישראל, הנחשפות לראשונה בוואלה! NEWS, מלמדות כי סנוואר הוציא להורג במו ידיו, תוך שימוש בכאפייה, את מי שהאשים בשיתוף פעולה אחרי שאילץ אותם בעינויים "להודות" בשיתוף פעולה עם ישראל.

"קשרתי לו את העיניים עם סמרטוט בשביל שלא יראה לאן אנו נוסעים. בבית הקברות הכנסתי את רסמי לתוך הקבר הגדול... ושם חנקתי את רסמי בכאפייה שהייתה אצלי...", סיפר סנוואר בחקירתו בישראל. "רסמי", המוזכר בחקירתו של סנוואר הוא רסמי סלים, תושב רצועת עזה שנרצח בשנת 1987. סלים נחשד בעיני סנוואר כמי שמשתף פעולה עם ישראל ו"כופר בדת האסלאם".

לקריאה נוספת:
ניצחון למחנה הנצי: חמאס בחר מנהיג חדש ברצועת עזה
האיש שישראל הצילה את חייו יוביל את חמאס למערכה הבאה
תקיפת צה"ל הבאה בעזה תחשוף כוונות המנהיג הקיצוני החדש של חמאס

יחיא סינוואר, בכיר חמאס. פייסבוק, אתר רשמי
הכניס את "משתף הפעולה לקבר". סנוואר/אתר רשמי, פייסבוק

בעקבות המידע שהגיע אליו, פנה סנוואר לשייח אחמד יאסין, מייסדה של תנועת חמאס, כדי לקבל ממנו אישור לרצוח את סלים. כמה ימים לאחר מכן, נחטף סלים על ידי סנוואר ואנשיו באיומי סכין. הוא נחקר באכזריות, עונה, ולבסוף "הודה" כי עמד בקשרים עם גורמי ביטחון ישראליים וכן כי פעל נגד עקרונות האסלאם. בכך, נגזר דינו למות. "אחרי שחנקתי אותו, עטפתי אותו בבד לבן בתכריכים ואז יצאתי וסגרתי את הקבר", הוסיף סנוואר.

כבר בשנת 1987 הצטרף סנוואר לארגון ה"מג'ד", שהוקם בידי יאסין, ופעל נגד משתפי פעולה עם ישראל, ונגד אנשים שהוגדרו כופרים באסלאם. במסגרת פעילות זו, הוא שרף חנויות שמכרו אלכוהול או חומרים פורנוגרפיים ואף הניח מטען חבלה ליד בית החולים שיפא בעיר עזה. בסופו של דבר, הוא נעצר על ידי ישראל ונגזרו עליו ארבעה מאסרי עולם, לאחר שהורשע ברציחתם של משתפי הפעולה. ההודעות שמסר אז בחקירתו מלמדות על האכזריות שאותה נקט.

סנוואר סיפר בחקירותיו על "מידע" שהגיע אליו לגבי "משתפי הפעולה" עם ישראל. מידע כזה נמסר גם על אודות תושב עזה בשם עדנאן עספור, שנחטף בידי סנוואר ואנשיו באיומי אקדח. לאחר שעונה באכזריות, "הודה" עספור בקשריו עם המודיעין של ישראל. גם הפעם, רצח אותו סנוואר בידיו, כשהוא עושה שימוש בכאפייה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אחמד יאסין. AP
קיבל ממנו אישור לרצוח. יאסין/AP

"אני ורווחי (פעיל נוסף, א"ס) חקרנו את עדנאן, הרבצנו לו ודיברנו איתו ואז הוא הודה שהוא קשור עם המודיעין הישראלי... החלטנו אני ורווחי להרוג אותו... ושם אני חנקתי את עדנאן בכאפייה וחפרנו במקום אני ורווחי, קברנו אותו והלכנו כל אחד לביתו...", סיפר בחקירתו.

"נתתי לו בוקסים בבטן ואז פתאום הוא קיבל התקף לב ומת"

סנוואר המשיך למלא את תפקיד המוציא להורג של משתפי הפעולה גם בהזדמנויות נוספות. לאחר שעקב אחרי ה"חשוד" פתחי עיסא ממחנה הפליטים אל-בריג', גזר סנוואר את דינו – מוות. גם במקרה זה, לאחר מעקב, נחטף עיסא והובל לפרדס בשטח הרצועה. שם נחקר ומת. "אני נשארתי עם פכרי (פעיל אחר, א"ס) והתחלתי לחקור אותו", סיפר סנוואר. "תפסתי לו ביד אחת את הגרון והתחלתי לחנוק אותו וביד השנייה נתתי לו בוקסים בבטן ואז פתאום הוא קיבל התקף לב ומת".

במקרה אחר, סנוואר החליט להוציא להורג את חוסיין א-סיר, תושב חאן יונס, לאחר שקיבל עליו "אינפורמציה", כלשונו. בצירוף מקרים, הפעם ההוצאה להורג התרחשה בטעות, לאחר שסנוואר ירה בא-סיר בשוגג לכאורה. "תוך כדי שאיימו על א-סיר, ובמהלך חטיפתו, איך שהתחיל לרדת מהמכונית התחיל להתנגד. לחצתי את האקדח לצוואר שלו בשביל שיעלה למכונית שלנו ואז נפלט לי כדור ופגע בחוסיין".

יחיא סינוואר, בכיר חמאס. פייסבוק, אתר רשמי
סנוואר/אתר רשמי, פייסבוק

ב-1989, לאחר שסנוואר הואשם במעשי הרצח, החליטו שירותי הביטחון של ישראל להרוס את בית משפחתו. אביו של סנוואר, אברהים חסן, עתר לבג"ץ נגד ההריסה, אולם עתירתו נדחתה בידי השופטים מאיר שמגר, יעקב מלץ ותיאודור אור. מי שייצגה אז את המדינה הייתה נילי ארד, לימים נשיאת בית הדין הארצי לעבודה. 22 שנים לאחר מכן, שוחרר סנוואר במסגרת עסקת שליט.

חודשים אחדים לפני שחרורו הוא מסר עדות בבית המשפט המחוזי בירושלים, במסגרת תיק פלילי שנוהל נגד כמה מעורבים בהעברת כספים לא חוקית לאסירי חמאס, המרצים עונש מאסר בכלא הישראלי. סנוואר נבחר אז ליו"ר הוועדה העליונה לאסירי חמאס בכלא הישראלי, והיה אחד הנמענים של אותם כספים ושותף למנגנון שאפשר את העברתם לאסירים.

מעדותו ניתן ללמוד גם על הנעשה במהלך שהותו בכלא. בשנת 2005 הוא עבר אירוע מוחי ואושפז בעקבותיו בבית החולים סורוקה. בהמשך הוא למד תואר ראשון בהיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה הפתוחה, ודרך כך גם למד עברית, שפה שבה הוא שולט בקריאה ובכתיבה. הוא התייחס לעצמו בעדותו כאל "אדם תרבותי" וניכר שהוא אכן אדם משכיל ורהוט, גם בשפה שאינה שפת אמו.

המשכורת: 12 אלף שקלים בחודש

הוא סיפר כי ברשות הפלסטינית הוא מדורג בדרגת "אלוף" לפי שנות המאסר שלו, ומכאן נגזרת המשכורת הגבוהה יחסית - 12 אלף שקלים בחודש - שמשפחתו מקבלת מהרשות הפלסטינית. במסגרת תפקידו כנציג האסירים הוא נפגש עם נציגי הממסד הישראלי ובהם ראש השב"כ דאז, יובל דיסקין. גם בתקופת מאסרו הוא היה נתון תחת פיקוח קפדני של רשויות הביטחון. "היחידות המיוחסות של שב"ס פרצו לחדר שלי כל שבוע לחפש דברים", סיפר.

האסיר יחיא סינוואר ששוחרר בעסקת שליט יחד עם ראש ממשלת חמאס איסמעיל הנייה בטקס קבלת פנים בעזה, אוקטובר 2011. AP
בדרגת "אלוף". לצד הניה/AP
"אם בית המשפט נותן הוראה שאסור להם לעשות כמו שעשו לי, זה משרת את האינטרס של כל האסירים, אפילו של היהודים"

בעקבות תכנית ההתנתקות, שאירעה באותה שנה, נותק הקשר בינו לבין משפחתו, ונוצרו קשיים בהעברת כספים לחשבון האסיר שלו. הוא סיפר כי בשל כך פנה לעורכת הדין שירין עיסוואי והשניים פיתחו שיטה שתאפשר להם לעקוף את המגבלות על העברת הכספים ולהפקיד יותר משני מיליון שקלים לאסירים ביטחוניים – כספים שהועברו על ידי חמאס והרשות הפלסטינית, ובניגוד לחוק המאפשר רק לקרובי משפחה מדרגה ראשונה להפקיד כספים לחשבון אסיר. עיסוואי עצמה הואשמה בהעברת כספים בהיקף של מיליוני שקלים בניגוד לחוק לאסירי חמאס.

מעדותו של סנוואר ניתן ללמוד גם על חשיבות מעמד האסיר בציבור הפלסטיני. "הרשות הפלסטינית באמצעות משרד האסירים מעבירה הרבה כספים בדרכים שונים, גם לאסירי פתח וגם לאסירי חמאס. יש קונצנזוס בין הארגונים בסוגיה זו. מעל כל הסכסוכים והמלחמות", אמר בעדותו. "אני מדבר בטלפון מתי שאני רוצה עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל". מעמדו הרם אפשר למנגנון שפיתח ביחד עם עיסוואי לשמש גם אסירים נוספים.

עדותו שפכה אור על המנגנון. עו"ד שגיא אופיר, התובע מפרקליטות מחוז ירושלים, אמר לו: "בחקירה במשטרה אמרת שאם עיסוואי תוכל למצוא דרך (להעביר כספים - א"ס) זה יפתור את הבעיה לכלל האסירים הביטחוניים". סנוואר הסביר את כוונתו: לפעמים השב"ס פוגע בזכויותיי. נגיד אם תקפו אותי פיזית. אני פונה לעורכת דין שמגישה עתירה לבית המשפט. אם בית המשפט נותן הוראה שאסור להם לעשות כמו שעשו לי, זה משרת את האינטרס של כל האסירים, אפילו של היהודים".

יחיא סינוואר, בכיר חמאס. פייסבוק, אתר רשמי
"אני לא מחובבי ציון". מנהיג חמאס/אתר רשמי, פייסבוק

בעדות אחרת בבית המשפט חזר בו סנוואר מדבריו בחקירותיו במשטרה, שבהן הודה כי קיבל כספים מעו"ד עיסוואי, וטען כי הכספים שקיבל הועברו אליו על ידי אחיו ודרך משרד האסירים הפלסטיני, ולא בתור גמול על הפעולות שביצע בשם ארגון חמאס. "החקירה הייתה בלחץ כבד. תוך שעה, שעה וחצי, חקירת שב"כ וגם חקירת משטרה, ואיש נחשון (שירות בתי הסוהר) לוחץ עלינו לסיים. החוקר כתב דברים שלא אני אמרתי".

דברים אלה הובילו את בית המשפט להכריז עליו עד עוין, ולאחר מכן הוא עומת בידי עו"ד אופיר עם האמירות שעלו מעדותו. "מרוב שהחקירה הייתה בלחץ, אמרת לחוקר שאתה רואה בעצמך את אחד הקיצוניים באנשי חמאס, תומך בהכחדת מדינת ישראל אבל לא שונא יהודים באשר הם יהודים". בתגובה השיב סנוואר: "זאת התגובה הטבעית לאיש חמאס שיושב 25 שנים בכלא ולוחצים אותו. וכאשר לוחצים אותו הוא לא ירים דגל לבן ויתחנן לזכויותיו אלא יגיב בצורה חריפה. אתה יודע את הסכסוך בינינו לבין השב"כ, והתגובה הזו טבעית לאור הלחץ".

בתגובה לשאלה נוספת, תיאר את עצמו כך: "אני אומר באופן ברור שאני לא מחובבי ציון אלא איש חמאס, אולי מהקיצוניים שבהם". חודשים ספורים לאחר עדות זו שוחרר סנוואר במסגרת עסקת שליט, חזר לרצועת עזה ולארגון שבו החל את דרכו, עד שהשבוע הפך למנהיג חמאס ברצועת עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully