וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכוסה מים וקטנה מאוסטרליה: האם תתווסף יבשת שמינית לרשימה?

גיאולוגים אמריקנים טוענים כי הם קרובים להוכחה שזילנדיה, קרקע ענקית ש-94% משטחה נמצאים מתחת למים, היא אחות חדשה לשבע היבשות הקיימות. ניו זילנד נחשבת לחלקיה הגבוהים ביותר וגודלה כשני שליש מאוסטרליה השכנה

ניו זילנד. ShutterStock
נחשבת לחלק הגבוה ביותר ביבשת החבויה. ניו זילנד/ShutterStock

ייתכן שבקרוב לשבע היבשות המוכרות לנו תתווסף חברה חדשה – זילנדיה, חלקת אדמה ענקית המצויה ברובה מתחת למים. לפי מדענים באיגוד הגיאולוגים האמריקני, גודלה של זילנדיה חמישה מיליון קילומטרים רבועים, כשני שליש מגודלה של אוסטרליה. חלקיה הגבוהים ביותר הם ככל הנראה הריה של ניו זילנד.

הגיאולוגים החוקרים את האזור טוענים כי הם קרובים מאוד להוכחה כי מדובר ביבשת שמינית. זאת, על אף ש-94% מזילנדיה נמצאים מתחת למים, וחלקי היבשה היחידים שלה הם האיים הצפוניים והדרומיים של ניו זילנד, וכן ארכיפלג קלדוניה החדשה.

בבואם לקבוע כי מדובר ביבשת חדשה, החוקרים קבעו סדרת קריטריונים שלמרבה ההפתעה, קיומה של יבשה מעל פני המים אינו אחד מהם. הקריטיונים שנקבעו הם חלקי קרקע העולים מעל פני הים, מאפיינים גיאולוגיים ייחודיים, אזור מוגדר וקרום עבה בהרבה מקרקעית האוקיינוס הרגילה. זילנדיה עונה על כל הסעיפים – ועל כן קביעתה כיבשת חדשה קרובה מתמיד.

עוד על מדע וסביבה בוואלה! NEWS:
פרס נובל לכלכלה יוענק לשני אקדמאים שתרמו לפיתוח חוזים עסקיים
בהשפעת טראמפ: "מילון אוקספורד" הכריז על מילת השנה ל-2016
התגלה כוכב לכת בעל מאפיינים דומים לכדור הארץ עם תנאים להיווצרות חיים

חוף הים בקלדוניה החדשה. AP
גם היא נחשבת לחלק גבוה במיוחד של זילנדיה. חוף הים בקלדוניה החדשה/AP

ניק מורטימר, גיאולוג מניו זילנד, סיפר כי מדענים חוקרים נתונים ומידע בנוגע לזילנדיה כבר יותר משני עשורים. "הערך המדעי של סיווגה של זילנדיה כיבשת הוא הרבה יותר משם נוסף ברשימה", הסביר מורטימר. לדבריו, "זו הוכחה שיבשת יכולה להיות מתחת למים ועדיין לא להישבר. זו הוכחה שימושית כדי לחקור את האחידות והשבירה בקרומים יבשתיים".

למרות ההתקרבות להגדרה המחודשת ולהוספתה של אחות קטנה לרשימת היבשות, ספרי הגיאוגרפיה ככל הנראה לא יתעדכנו בזמן הקרוב. לא קיים גוף מדעי רשמי המכיר ביבשות, ועל כן ייתכן שההכרה בזילנדיה כיבשת תתרחש לאורך זמן רב. בסוף, יכול להיות שנלמד בבית הספר על שמונה יבשות במקום שבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully