וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהשפעת טראמפ: "מילון אוקספורד" הכריז על מילת השנה ל-2016

"פוסט-אמת", שם תואר שמתייחס לניצחון הרגש על העובדות בקמפיינים פוליטים, הוכרז כמילת השנה, וגבר בדרך על פחד מליצנים, ימין קיצוני ומילים נוספות. המילה הופיעה לראשונה ב-1992, אולם השימוש בה זינק ב-2,000% בשנה האחרונה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת לה פן לאחר ניצחון טראמפ, השבוע: "האליטות יופתעו פעם נוספת")

מילת השנה לשנת 2016 היא "פוסט-אמת" – כך הכריז היום (רביעי) "מילון אוקספורד", שמכריז מדי שנה על המילה המשמעותית שמשקפת את המגמות החברתיות, התרבותיות, הפוליטית, הכלכליות והטכנולוגיות הנוכחיות. "פוסט-אמת" הוא שם תואר, המתאר נסיבות שבמסגרתן השפעתן של עובדות אובייקטיביות על עיצוב דעת הקהל היא פחותה מזו של פנייה לרגש. המילה לרוב מופיעה בצירוף "פוליטיקת פוסט-אמת".

קספר גראת'וול, נשיא "מילון אוקספורד", הסביר לרשת BBC כי בחירתה של המילה משקפת את השנה האחרונה, שהייתה "טעונה פוליטית" במיוחד, בהתייחסות, בין היתר, למשאל העם בבריטניה על יציאה מהאיחוד האירופי והבחירות האחרונות לנשיאות ארצות הברית. המילה הופיעה לראשונה, להערכת המילונאים, בשנת 1992.

עוד בוואלה! NEWS:
בעולם חוששים מטראמפ: "על ארה"ב לקיים את הסכם האקלים"
מסמך פנימי: "לממשלת בריטניה אין תכנית מסודרת לברקזיט"
אובמה: "ברור שיש לי דאגות מטראמפ, אך כך דמוקרטיה עובדת"

אלפים הפגינו בלונדון למען הפליטים, ספטמבר 2015. רויטרס
"המילה תגדיר את חיינו". הפגנה למען פליטים בבריטניה לאחר "ברקזיט"/רויטרס

עם זאת, תדירות השימוש בה עלתה ב-2,000% בשנת 2016 בהשוואה לשנה שלפניה, בעיקר בהתייחסות ל"ברקזיט" ולמרוץ לבית הלבן שבו ניצח דונלד טראמפ. "בעידוד עליית הרשות החברתיות כמקור חדשותי, וחוסר אמון הולך וגובר בעובדות שמוצגות על ידי הממסד, 'פוסט-אמת' השיג דריסת רגל לשונית", הסביר גראת'וול.

"ראינו לראשונה זינוק אמיתי בשימוש במילה בחודש יוני האחרון, סביב ההצבעה ב'ברקזיט', ושוב ביולי כשדונלד טראמפ הבטיח את מועמדותו לנשיאות ארצות הברית", הוסיף. "בהתחשב בכך שהשימוש במונח לא הראה סימנים של האטה, אני לא אהיה מופתע אם 'פוסט-אמת' תהפוך לאחת מהמילים שיגדירו את תקופת חיינו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"דמעות של אושר". הזוכה של השנה שעברה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מועמדות נוספות למילת השנה הן, בין היתר, "Alt-right", מינוח לימין הקיצוני בארצות הברית, "Adulting", כלומר התנהגות כאדם מבוגר וביצוע משימות "משעממות אך נחוצות", "Chatbot", תוכנת מחשב שמדמה שיחה עם בני אדם, "Coulrophobia", שהיא פחד קיצוני מליצנים, ו-"Woke", שהייתה בשימוש אפרו-אמריקנים על מנת לתאר מודעות לחוסר צדק ובעיקר לגזענות. בשנה שעברה, לראשונה בהיסטוריה, נבחר למילת השנה אמוג'י "פרצוף עם דמעות של אושר", שייצג את "האתוס, מצב הרוח והעיסוקים של 2015".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully