וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהנשיא מפנק: "המלון היוקרתי בעולם" סיפק בכניסה קוד סודי לנתניהו

14.2.2017 / 13:41

תולדות הבלייר האוס שזורים בהיסטוריה של ארה"ב והעולם כולו. אך לצד העיצוב המרשים והפינוק שלהם זוכות הפמליות, מעידים הסדרי הלינה במקום בעיקר על היחסים האישיים בין מנהיגי העולם. לילה בוושינגטון, בין הפיג'מה של צ'רצ'יל והדחייה שספג אובמה בכבודו ובעצמו

עריכה: ניר חן

מדיניות ודיפלומטיה, מחלוקות ועניינים לגישור, ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את ביקורו בוושינגטון ברגל ימין עוד לפני שנפגש בכלל עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. אירוח הפמליה הישראלית בבלייר האוס, בית ההארחה הרשמי של הבית הלבן, מהווה כבר שנים "תו תקן" ליחסים האישיים בין הממשל האמריקני ובין האורחים, ונתניהו, למוד מערכות יחסים סוערות עם שני נשיאים קודמים, מודע כנראה למשמעויות הסדרי הלינה שלו, וגם לצדו השני של המטבע.

המתחם הסמוך לבית הלבן - "בית המלון היוקרתי בעולם", או "בית ההארחה של הדוד סם" בלשון רשמית פחות – כולל ארבעה מבנים שונים שאוחדו לפני כ-30 שנה בעבודות שיפוץ נרחבות לכדי בית גדול אחד. הוא מספק אירוח מלכים למנהיגי העולם ולאורחים רמי דרג שמגיעים לעיר, ולמעשה, טראמפ עצמו זכה ללון במקום יום לפני השבעתו לנשיא.

ביקור נתניהו בוושינגטון - עוד כותרות:
כש"לא" היא לא תשובה, נתניהו חייב שההצגה עם טראמפ תעבור חלק
נתניהו המריא לפגישתו עם טראמפ: "אנווט לטובת האינטרס הלאומי"
החיבוק החם לנתניהו לא ישנה את מה שטראמפ רוצה להשיג במזרח התיכון

לא לשימוש- ממשוק שגוי. AP
נתניהו ומדלן אולברייט, 1997/AP
ראש ממשלת ישראל אריאל שרון בבלייר האוס בוושינגטון, 4 בדצמבר 2005. AP
אריאל שרון, 2005/AP

בית הלבנים המקורי נבנה ב-1824 כבית פרטי עבור ג'וזף לובל, ראש חיל הרפואה בצבא ארצות הברית. כעבור 12 שנים נרכש המבנה על ידי פרנסיס פרסטון בלייר, עיתונאי ידוע ויועץ לנשיא אנדרו ג'קסון, ומשפחתו החזיקה בו במאה השנים הבאות, עד שהוחלט ב-1939 להפוך אותו לאתר מורשת לאומי. זה היה בניין המגורים הראשון שזכה להכרה זו בארצות הברית, והשנים החולפות הטמיעו בו זיכרונות היסטוריים וסודות אישיים כאחד.

"אחד הדברים שהכי זכורים לי מהמקום זו האווירה המיוחדת", סיפרה לוואלה! NEWS איילת פריש, ששימשה במשך שנים רבות כיועצת אסטרטגית ודוברת בית הנשיא תחת שמעון פרס, והתארחה בבלייר האוס שלוש פעמים. "הבית מאוד עתיק. ריהוט מעץ מהגוני, נברשות של פעם, אווירה מאוד חמה ומאוד אמריקנית, של פעם, של אמריקה הישנה שרואים בסרטים. זה לא בית חדשני, אלא בית קלאסי. יש תחושה כבדה של מורשת באוויר. מרגישים ככה את החיבוק של המארח".

שר החוץ משה דיין, שר הביטחון עזר וייצמן ונשיא ארה"ב ג'ימי קרטר בפגישה על הסכם השלום עם מצרים בבלייר האוס בוושינגטון, 18 באוקטובר 1978. AP
משלחת ישראל לשיחות השלום עם מצרים, 1978/AP

עד 1942, נהגו ראשי מדינות ואורחים אחרים של הזוג הנשיאותי ללון במלונות סמוכים או בבית הלבן עצמו, אך אלינור רוזוולט שינתה את הנוהג לאחר מפגש לילי מאוחר מדי עם ראש ממשלת בריטניה ווינסטון צ'רצ'יל. האחרון ביקר בתקופה זו בתכיפות בוושינגטון, ונתקל ברעיית הנשיא פרנקלין דלאנו רוזוולט ב-03:00 לפנות בוקר כשהוא לבוש פיג'מה ומעשן סיגר. צ'רצ'יל ביקש לשתף את הנשיא במחשבותיו, אך רוזוולט ייעצה לו להמתין עד ארוחת הבוקר, ולאחר מכן קידמה את רכישת הבית הסמוך תחת הנימוק ש"אירוח טוב ייצור גם דיפלומטיה טובה". תג המחיר? 150 אלף דולר.

"להתארח בבלייר האוס זה אומר חדרי שינה, חדר הסעדה עם מלצרים ושף שמכין לך ארוחות", סיפרה פריש. "יש שם חדר כושר, חדרים למאבטחים ומשרדים. אתה ממשיך לעבוד, מקבל שירות לשכה ברמה הכי גבוהה ודואגים לך לכל מה שאתה צריך מבחינת משלחת. האירוח חם והחדרים מאוד נוחים. זה צמוד לבית הלבן, ולכן אתה מקבל את כל המעטפת שלהם - יועצים, ראש הטקס ונהגים ביציאה לפגישות מדיניות. זה מאוד נוח, קולח וחם".

נשיא ישראל שמעון פרס ומזכירת המדינה הילארי קלינטון בבלייר האוס בוושינגטון, 4 באפריל 2011. AP
שמעון פרס והילרי קלינטון, 2011/AP

לבד מבית מלון יוקרתי שעמוס פריטי עיצוב, חפצי אמנות וציורי קיר, מהווה הבלייר האוס עדות היסטורית לאירועים שהתרחשו בין כתליו ועיצבו את ארצות הברית ואת העולם כולו. זה היה המקום שבו סירב הגנרל רוברט לי לבקשתו של אברהם לינקולן להוביל את צבא האיחוד, ושם גם ניסו ב-1950 שני לאומנים פורטוריקנים להתנקש בחיי הנשיא דאז טרומן, ששהה שם בעת שהבית הלבן היה בשיפוצים.

"בקודים האמריקניים, אירוח בבלייר האוס הוא רמז עבה לדרגת הקרבה, החום והחשיבות שהנשיאים מייחסים לביקור, ומעין מדד לחשיבות הביקור וההערכה שהם חשים כלפי המשלחת", הסבירה פריש. "לפרס תמיד היה מעמד מאוד גבוה בעיני הנשיאים האמריקנים, והוא התארח שם עם כל הפמליה שלו גם בתקופת אובמה. רעייתו מישל השאירה לנו אגרטל פרחים עם נוסח נעים, וכתבה שהיא מקווה שיהיה ביקור מוצלח ושהות נעימה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים התייעצות בבית ההארחה הרשמי בבית הלבן, 14 בפברואר 2017. אבי אוחיון, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ורעייתו בבלייר האוס/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון, לע"מ

לבד מפרס ונתניהו, התארחו בעבר בבלייר האוס גם הנשיא חיים ויצמן, וראשי הממשלות גולדה מאיר, יצחק רבין ואריאל שרון – וחתימותיהם מוצגות באתר הרשמי של המתחם – אך האירוח בו אינו מובטח לאיש, רם מעלה ככל שיהיה. כך, למשל, ביקש נשיא ארצות הברית הנבחר ברק אובמה לעבור להתגורר במבנה שבועיים לפני כניסתו לתפקיד כדי להקל על בנותיו שהתחילו ללמוד בבית ספר בעיר, אך נדחה משום שהמקום כבר הובטח לראש ממשלת אוסטרליה לשעבר.

נתניהו עצמו נאלץ בעבר להשתכן בבית מלון בעיר כשביקר בבית הלבן, ודיווחים על כך שהסדרי הלינה משקפים מתיחות בינו ובין אובמה נדחו על ידי שגרירות ישראל, שטענה כי "המבנה בשיפוצים". כעת, נדמה, משדר טראמפ תחושת אירוח חמה יותר, שעשויה להעיד גם על השיפור ביחסי המדינות ומנהיגיהם. "ההחלטה שלו להודיע מראש שנתניהו ישוכן בבלייר האוס היא מסר ברור על חשיבות הביקור בעיניו והקרבה שהוא רוצה לשדר כלפי העם בישראל", הדגישה פריש. "מדובר בקודים, וההחלטה משדרת את מדד הקרבה שהוא משמעותי גם לראש הממשלה וגם לאזרחים".

ראש הממשלה אהוד ברק ומזכירת ארה"ב מדלין אולברייט בבלייר האוס בוושינגטון, 4 בנובמבר 2000. AP
אהוד ברק ואולברייט, 2000/AP
מזכיר המדינה של ארה"ב הנרי קיסינג'ר וראש הממשלה יצחק רבין בבלייר האוס בוושינגטון, 11 בספטמבר 1974. AP
יצחק רבין והנרי קיסינג'ר, 1974/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully