וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כש"לא" היא לא תשובה, נתניהו חייב שההצגה עם טראמפ תעבור חלק

טל שלו, פמליית ראש הממשלה לוושינגטון

14.2.2017 / 9:00

מצוידים בעמדות הדומות ביותר שהיו לראש הממשלה עם נשיא אמריקני אי פעם בכהונתו, ייפגשו שני המנהיגים ליריית הפתיחה של המופע. אבל כדי שהוא יהיה שווה את זה, על נתניהו לא להסתפק בשפה הדומה ובאהדה לישראל – ולהישאר עם האצבע על הדופק כל העת

עריכת וידאו: ניר חן

(צפו בדיווח המיוחד מוושינגטון)

עם צאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מהלימוזינה השחורה אתמול (שני) בצהריים בנמל התעופה בן גוריון, ניתן אות הפתיחה לתחילת המופע. "אני אנווט ואוביל", אמר נתניהו בפתח המטוס לעיתונאים, במונולוג הפתיחה של מסע הבכורה שלו לארצות הברית של עידן טראמפ. הרחק מהניחוחות המעיקים של החקירות המשטרתיות והמשחקים הפוליטיים של יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט, המריא נתניהו לארצות הברית, וב-72 השעות הקרובות הוא יעשה הכול כדי להראות שהוא נשאר בעננים.

זה רגע היסטורי עבורו - לראשונה בחייו כראש ממשלה נתניהו יתקבל בבית הלבן על ידי נשיא רפובליקני. במקום המרורים שאכל מביל קלינטון ומברק אובמה, נשיאים דמוקרטיים הרחוקים מהשקפת עולמו המדינית והכלכלית, נתניהו יפגוש את דונלד טראמפ, נשיא שמוקף ביועצים אוהדי ישראל, משמיע עמדות נחרצות נגד האויבים הגדולים - איראן והאסלאם הרדיקלי - מבלה עם מקורבו שלדון אדלסון ואפילו התגייס בעבר לקמפיין הבחירות שלו עצמו. חלום שהתגשם.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו לשרי הקבינט: "אסור להתעמת עם טראמפ בשל אופיו ומורכבותו"
"מתייצבים לימינך": הליכוד מתכונן לפגישת נתניהו-טראמפ
נתניהו המריא לפגישתו עם טראמפ: "אנווט לטובת האינטרס הלאומי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים התייעצות בבית ההארחה הרשמי בבית הלבן, 14 בפברואר 2017. אבי אוחיון, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וצוותו מתייעצים בוושינגטון, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון, לע"מ

נתניהו התכונן למסע הזה היטב. שעות של דיונים והתייעצויות הושקעו בלשכת ראש הממשלה לקראת המפגש עם טראמפ ביום רביעי, כולל הצגת תרחישים שונים וסימולציות של שיחות אפשריות עם הנשיא. בתוך כך, התפטרותו הפתאומית של היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין עלולה להשפיע על הפגישה, שכן פלין היה אחד מאנשי הקשר העיקריים של כהן ונגל בביקוריהם בוושינגטון. נגל עצמו שהה בוושינגטון מיום שישי ונועד עם פלין במטרה להכין את הפגישה.

לפגישה הראשונה בכל מערכת יחסים חדשה בין ראש ממשלה ישראלי ונשיא אמריקני יש חשיבות מכרעת, לא רק להשגת הבנות והסכמות על סדר היום האסטרטגי המשותף של שתי בעלות הברית, אלא גם – ואולי בעיקר – ליצירת דינמיקה וכימיה אישית בין המנהיגים שיעצבו את היחסים בין המדינות בשנים הבאות. לכן חשוב שכל מילה וכל מסר יתואמו, ולא יישאר מקום להפתעות.

עם הנשיא אובמה זה קצת פחות עבד. במאי 2009, כשנתניהו נכנס לחדר הסגלגל לפגישה הראשונה, הוא נדהם לגלות שהממשל דורש הקפאה מלאה של הבנייה בהתנחלויות. "אפילו לא לבנה אחת", אמר אובמה לנתניהו ברגע שעברו לשיחה בארבע עיניים - אף שהדרישה הזו כלל לא עלתה בשיחות ההכנה בין לשכת נתניהו ואנשי הממשל. בסוף הפגישה אמר נתניהו ליועציו שהוא הרגיש כאילו עשו לו "אמבוש". בדיעבד, החמיצות וחוסר האמון שנולדו בפסגת המנהיגים הראשונה נתנו את הטון לשמונה השנים שבאו אחריה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כחלק מלקחי העבר, כבר שבועות שיועציו ומקורביו של נתניהו לומדים את המפגש ומתאמים עם אנשי טראמפ את הנושאים והמסרים העיקריים – איראן, סוריה והפלסטינים – כדי לא להשאיר שום פתח להפתעות. ראש המועצה לביטחון לאומי, יעקב נגל, וראש המוסד, יוסי כהן, ביקרו בוושינגטון פעמיים מאז הבחירות ושגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, והשליח המיוחד של נתניהו, יצחק מולכו, ביססו קשר יומיומי ושוטף עם אנשי הבית הלבן החדשים. בשבוע שעבר הקדיש נתניהו חלק ניכר מפגישתו הראשונה עם ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, כדי לשמוע על רשמיה ועמדותיה בעקבות פגישתה עם טראמפ, והוא ככל הנראה שוחח גם עם פטרונו שלדון אדלסון שסעד בבית הלבן בסוף השבוע לתדרוך נוסף.

על הנייר, טראמפ ונתניהו אמורים להיות זיווג מהחלומות. נשיא רפובליקני וראש ממשלת ימין, שחולקים עמדות כמעט זהות בנוגע לעוצמת האיום האיראני וההתמודדות עם הטרור האסלאמי. נראה שלא יהיה להם קשה ליישר קו גם על החזון לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, לפחות אם לשפוט על פי הריאיון הראשון שנתן הנשיא החדש לתקשורת הישראלית בסוף השבוע בעיתון "ישראל היום". הימין הישראלי נרעש לגלות שטראמפ חושב שההתנחלויות אינן מועילות לשלום ושוקל מחדש את הבטחת הקמפיין להעביר את השגרירות לירושלים, אבל חדי האוזן יגלו שטראמפ לא בהכרח נצמד לנוסחה המוכרת של שתי מדינות לשני עמים, מילים שגם נתניהו ניסה בשבועות האחרונים להתחמק מהן.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך מסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה 10 בפברואר 2017. רויטרס
מה ערכן של תחזיות כשמדובר בטראמפ?/רויטרס

במקום זה, אנחנו שומעים הרבה יותר על שלום כלכלי ושלום אזורי, נוסחאות שראש הממשלה משנן בפה מלא. לפי דיווחים בארצות הברית, טראמפ שוקל "להרחיב את העסק" בעניין המשא ומתן הישראלי-פלסטיני ולהביא לשולחן שתי חברות קרובות של נתניהו באזור – סעודיה ומצרים. "ישראל צריכה להיות הגיונית בקשר לשלום", טראמפ אמר בריאיון, נשמע קצת כמו הביטוי השגור "אחריות ומנהיגות" שנתניהו משנן לשרי הבית היהודי בכל פעם שהם מנסים לאגפו מימין.

אבל כל שיעורי הבית וההכנות עשויים להתייתר, כי מה ערכן של תחזיות לגבי טראמפ, שהוא כנראה האיש הכי בלתי צפוי שנצפה בפוליטיקה העולמית מזה שנים? אפילו נתניהו הודה בפני שרי הקבינט שיש לו "אופי מורכב" ומוטב לא לעצבן אותו. תחת אובמה, נתניהו התרגל לעשות ככל העולה על רצונו בארצות הברית - הוא נתן הרצאות לנשיא בפתח פגישות בחדר הסגלגל, הגיע לנאום בקונגרס מבלי שאפילו עדכן את הבית הלבן והתגייס כנער פוסטר בקמפיינים הפוליטיים של יריביו. אובמה רטן וגינה, תדרך ולכלך, אך לא ממש העניש אותו. אם נתניהו ינהג כך כלפי טראמפ – הוא יזרוק אותו מכל המדרגות. אם הנשיא יגבש עמדה על משהו וראש הממשלה יחליט אחרת – הוא לא יסכים לקבל שום התייחסות שאינה הסכמה. ממה שנראה עד כה, אצל הנשיא החדש, ייתכן ש"לא", זו בכלל לא תשובה. בפגישה הראשונה, יותר מאי פעם, נתניהו צריך שהכול יעבור חלק, אחרת ההצגה שתכנן לשנים הבאות עם דונלד טראמפ ממש לא תהיה ההצגה הטובה בעיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully