וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לשרי הקבינט: "אסור להתעמת עם טראמפ בשל אופיו ומורכבותו"

13.2.2017 / 0:15

ישיבת הקבינט לקראת הפגישה בין המנהיגים התנהלה באווירה "נינוחה ועניינית", חרף הביקורת שמושמעת על נתניהו משרי הבית היהודי. ראש הממשלה הבהיר כי טראמפ אמר לו שהוא "מאמין שניתן להגיד להסדר עם הפלסטינים"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: פגישתם של נתניהו וראשת ממשלת בריטניה, בשבוע שעבר)

ראש הממשלה בנימין נתניהו שב והדגיש אתמול (ראשון) בפני שרי הקבינט כי ישנה חשיבות עליונה להימנע מחיכוכים ולהתנהלות "זהירה ורגישה" מול נשיא ארצות הברית החדש דונלד טראמפ. לוואלה! NEWS נודע כי במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, שהתכנס הערב לדיון במדיניות הישראלית לקראת פגישתו הראשונה של נתניהו עם טראמפ, ראש הממשלה אמר כמה פעמים כי "אסור להתעמת עם הנשיא החדש, בגלל אופיו ומורכבותו".

ישיבת הקבינט שהתקיימה אמש נמשכה כארבע שעות, ולדברי גורמים שנכחו בה, היא התנהלה על מי מנוחות, למרות הקולות הפוליטיים הרמים שהשמיעו שרי הבית היהודי בימים האחרונים, שהציגו דרישה נוקשה מנתניהו להודיע בפגישה עם טראמפ על ביטול רעיון שתי המדינות. במהלך הישיבה שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד הציגו את אותה עמדה, והחמיאו ליכולות השכנוע של ראש הממשלה בניסיון ללחוץ עליו לשכנע את ממשל טראמפ לרדת מרעיון המדינה הפלסטינית.

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וטראמפ/לשכת העיתונות הממשלתית

לדברי גורמים שנכחו בישיבה, נתניהו סיפר לשרים על שיחת הטלפון שלו ושל טראמפ מיד לאחר כניסתו לבית הלבן לפני כשלושה שבועות. בשיחה, ניסה נתניהו לשכנע את טראמפ שהפלסטינים הם אלה שמסרבים להגיע לשולחן המשא ומתן, והוא אמר לשרים שהנשיא השיב לו: "אני מאמין שהם ירצו ושאפשר להגיע להסדר". בהמשך, יועצו המדיני של נתניהו, יונתן שכטר, סיפר כי בלשכת ראש הממשלה בדקו את ההתבטאויות של מקורביו של טראמפ, שבמהלך הקמפיין ואחריו יצאו בהצהרות לגבי תמיכה שלו בהתנחלויות ובריבונות ישראלית, והגיעו למסקנה כי אלה לא דברים שטראמפ בעצמו אמר.

אחת הסוגיות המרכזיות שעלו בדיון, עסקה בבנייה בהתנחלויות. שרי הליכוד הדגישו כי יש להגיע להבנות עם ממשל טראמפ בנוגע להיקפי הבנייה. השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הביע התנגדות להסכמה מראש על הגבלה לתחומי הגושים, ואמר שצריך להתעקש על חידוש הבנייה בכל חלקי יהודה ושומרון, מאחר שבנייה רק בגושים ובירושלים תקבע מראש את התוצאות של כל משא ומתן עתידי. ארדן הציע גם לדון עם הנשיא על פרויקטים של השלום הכלכלי - הצעות לפרוייקטים כלכליים שארצות הברית תוביל עם ישראל והפלסטינים. "טראמפ הוא איש עסקים. יזמות כלכלית יכולה לדבר אליו", אמר. שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, אמר שצריך להגיע לתאום והבנה עם הממשל – ולבנות בתוך תחומי השיפוט של ירושלים והיישובים הקיימים וכן להסכים עם הממשל על קידום של חקיקה להחלת הריבונות הישראלית על ירושלים רבתי.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן מציג את ההחלטה בנוגע לשינוי האכיפה הפלילית בנוגע לסמים קלים, תל אביב, 27 בינואר 2017. מגד גוזני
דרש להתעקש על הבנייה בכל יהודה ושומרון. ארדן/מגד גוזני

נתניהו קיים בשבועות האחרונים שורה של דיונים והתייעצויות לקראת הפגישה בשיתוף משרד החוץ, המל"ל ומערכת הביטחון. לקראת ישיבת הקבינט והמתיחות הפוליטית שנלווית אליה, גורם בלשכת נתניהו אמר אמש כי בישיבה נתניהו "ישמע את השרים" וינהג בסופה "לפי האינטרס הלאומי כפי שהוא רואה אותו". בלשכת ראש הממשלה פרסמו הערב הודעה בתום דיון הקבינט בה נמסר שהיה "דיון ארוך, מעמיק ויסודי" עם אווירה "נינוחה ועניינית". בהודעה נמסר כי השרים הציגו את עמדותיהם באשר לסוגיות שעל הפרק – איראן, סוריה, פלסטינים והיחסים עם הממשל החדש ו"כל השרים הסכימו כי יש חשיבות גדולה להדק את היחסים עם ארצות הברית גם ברמת הממשל וגם ברמה הבין אישית".

(עדכון ראשון: 22:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully