וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טראמפ היה מוכן להעביר את השגרירות לירושלים ביומו הראשון"

לדברי הסנאטור הרפובליקני הבכיר בוב קורקר, העברת השגרירות "הייתה אמורה להיות הצעד הראשון" של הממשל האמריקני החדש. למרות שהצעד נבלם בשל חשש מהשלכותיו, קורקר מעריך: "הם ככל הנראה עדיין יעברו"

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

העברת שגרירות ארצות הברית בישראל לירושלים "הייתה אמורה להיות הצעד הראשון" של ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ – כך טען בוב קורקר, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט האמריקני, בריאיון שפורסם אתמול (שני) לפודקאסט של כתבת האתר Politico, סוזן גלסר. לדבריו, ממשל טראמפ "היה מוכן להעביר את השגרירות ב-12:01 ב-20 בינואר, אולי אפילו 12 ו-30 שניות".

עם זאת, קורקר הבהיר כי בשל החשש מהשלכות המהלך, הוא נבלם לבסוף. כעת, ההערכה בוושינגטון היא כי הצעד, שעורר תקוות רבות במסדרונות הכנסת ובממשלה הישראלית, יושלם רק לאחר סבב התייעצויות עם מדינות ערב, ובכל מקרה לאחר הפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שתיערך השבוע.

עם כל זאת, קורקר הבהיר: "התחושה שלי היא שהם ככל הנראה עדיין יעברו". הסנאטור הרפובליקני הבכיר שנחשב מקורב לבית הלבן הסביר כי, לשיטתו, טראמפ נחוש "פשוט להשמיד" את מדיניות החוץ האמריקנית הקיימת.

עוד בוואלה! NEWS:
בירושלים כמו בוושינגטון, הקוסמים הגדולים מנסים להעלים את הפלסטינים
בכיר פלסטיני: "הבית הלבן הבהיר כי העברת השגרירות אינה בעדיפות"
שקד: דרעי אמר שכל שגרירות שתעבור לי-ם תהיה פטורה מארנונה

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
"נחוש להשמיד" את מדיניות החוץ האמריקנית. טראמפ ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

האזינו לריאיון המלא:

לפני כשבועיים, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי הבהיר כי ארצו שלחה מסרים בנושא העברת השגרירות להנהגה בארצות הברית ובישראל. בדברים שנשא א-סיסי בוועידה בעיר אסוואן אמר עוד כי ארצו "מודאגת מהסתבכות תהליך השלום במזרח התיכון" וכי הוא מקווה שהמאמצים המצריים בנושא העברת השגרירות לירושלים יישאו פרי.

בסוף החודש שעבר אמר אחמד מג'דלאני, מראשי אש"ף ומקורבו של יו"ר הרשות אבו מאזן כי העברת השגרירות אינה עומדת בראש סדר העדיפויות של הממשל האמריקני, והבית הלבן אף אישר זאת בפני גורמים פלסטיניים. עם זאת, הוא הבהיר כי לא ידוע לו על מסרים מוושינגטון שלפיהם הנושא הוקפא לחלוטין.

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, בוועידה השביעית של פתח, 30 בנובמבר 2016. רויטרס
"עלול לחדש את העימותים". יו"ר הרשות אבו מאזן/רויטרס

זאת, לאחר שגורם פלסטיני בכיר אמר לעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, כי הממשל החדש העביר לפלסטינים הודעה לפיה התכנית להעברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים הוקפאה, במטרה לקדם תהליך שלום אזורי. הוא הוסיף כי להודעה האמריקנית קדמו הבהרות, בין היתר, מצד חברות מועצת הביטחון של האו"ם והאיחוד האירופי, על כך שצעד שכזה יסכן את תהליך השלום ויהיה מנוגד להחלטות האו"ם ולמאמצים בינלאומיים נוספים בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

ההנהגה הפלסטינית איימה כי אם תועבר השגרירות, היא תחזור בה מהכרה בישראל ותיסוג מהסכם אוסלו. חמאס, מצדו, הזהיר כי "צעד שכזה עלול לחדש את העימותים". על פי הודעת הארגון, "העברת השגרירות תפתח פרק חדש בסכסוך ותוסיף שמן למדורה". דובר הבית הלבן, שון ספייסר, אמר בתדרוך לעיתונאים בחודש שעבר כי וושינגטון נמצאת בתהליכים ראשוניים בכל הנוגע לסוגיה. "אנחנו נמצאים בשלבים הראשונים של תהליך קבלת החלטות. יש סיבה שיש תהליך קבלת ההחלטות. אם היתה החלטה לא היינו עוברים תהליך", הבהיר.

(עדכון ראשון: 23:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully