וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר פלסטיני: "הבית הלבן הבהיר כי העברת השגרירות אינה בעדיפות"

25.1.2017 / 9:45

בעיתון "א-שרק אל-אווסט" דווח כי לחץ אירופי ובינלאומי הוביל את הבית הלבן להודעה רשמית על הקפאת המעבר לירושלים. עם זאת, אחמד מג'דלאני, מקורבו של אבו מאזן, אמר לוואלה! NEWS כי למרות המסרים על כך שהנושא הנפיץ לא נמצא בראש סדר היום, טרם ברור אם המהלך נעצר

צילום: עיריית ירושלים

(בווידאו: ראש עיריית ירושלים ניר ברקת בקמפיין להעברת השגרירות)

העברת שגרירות ארצות הברית אינה עומדת בראש סדר העדיפויות של הממשל האמריקני בראשות דונלד טראמפ, והבית הלבן אף אישר זאת בימים האחרונים – כך אמר הבוקר (רביעי) אחמד מג'דלאני, מראשי אש"ף ומקורבו של יו"ר הרשות אבו מאזן, בשיחה עם וואלה! NEWS. עם זאת, הוא הבהיר כי לא ידוע לו על מסרים מוושינגטון שלפיהם הנושא הוקפא.

אולם גורם פלסטיני בכיר אמר הבוקר לעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, כי הממשל החדש העביר לפלסטינים הודעה לפיה התכנית להעברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים הוקפאה, במטרה לקדם תהליך שלום אזורי. הוא הוסיף כי להודעה האמריקנית קדמו הבהרות, בין היתר, מצד חברות מועצת הביטחון של האו"ם והאיחוד האירופי, על כך שצעד שכזה יסכן את תהליך השלום ויהיה מנוגד להחלטות האו"ם ולמאמצים בינלאומיים נוספים בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

עוד דווח כי גורמים בכירים באיחוד האירופי עדכנו השבוע את השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, כי גם אם וושינגטון תעביר את השגרירות לירושלים, מדינותיהם לא ילכו בעקבותיה, ויותירו את שגרירויות מדינותיהם באזור תל אביב. לדברי הנגבי, שעודכן במהלך מפגש בבריסל, "ברור כי מדינות אירופה מעוניינות בהצגה פומבית של חילוקי הדעות שלהן עם ממשלו החדש של הנשיא דונלד טראמפ".

עוד בוואלה! NEWS:
ברקת בקמפיין תמיכה בטראמפ: "נקבל את פני השגריר לירושלים"
נתניהו וליברמן אישרו בניית 2,500 יחידות דיור ביהודה ושומרון
בשעותיו האחרונות בבית הלבן: "אובמה העביר לפלסטינים 221 מיליון דולר"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מראה את הצו עליו הוא חתם בבית הלבן, 23 בינואר 2017. רויטרס
נמנע מתשובות ברורות או מחייבות בנושא. טראמפ/רויטרס

בתוך כך, עבדאללה מלך ירדן צפוי לצאת היום לביקור רשמי במוסקבה, ומשם ימשיך לוושינגטון וייפגש עם טראמפ. בכוונתו להעמיד לדיון בבית הלבן את נושא העברת השגרירות לירושלים, במסגרת הקו התקיף שמובילה ירדן יחד עם מדינות ערביות נוספות בנושא. זאת, לאחר שביום ראשון נפגש עבדאללה בבירה עמאן עם אבו מאזן, והשניים דנו בסוגיית השגרירות ובתהליך השלום.

חמאס מאיים: "העברת השגרירות עלולה לחדש את העימותים"

ההנהגה הפלסטינית איימה כי אם תועבר השגרירות, היא תחזור בה מהכרה בישראל ותיסוג מהסכם אוסלו. חמאס, מצדו, הזהיר כי "צעד שכזה עלול לחדש את העימותים". על פי הודעת הארגון, "העברת השגרירות תפתח פרק חדש בסכסוך ותוסיף שמן למדורה".

שר החוץ של צרפת, ז'אן-מארק איירו, אמר אתמול כי "מזרח ירושלים צריכה להיות בירת פלסטין". זאת, במהלך מסיבת עיתונאים משותפת בריאד עם מקבילו הסעודי, בתגובה לכוונה האמריקנית להעביר את השגרירות.

המנהיג השיעי העיראקי הבכיר מוקתדא א-סאדר טען כי העברת השגרירות היא בבחינת "הכרזת מלחמה נגד האסלאם". א-סאדר הוסיף וטען כי הצעד, אם יתממש, דורש מתומכיו לפעול בצורה מוגברת "לשחרור ירושלים". ממשלת ירדן הוסיפה גם היא גינוי לכוונת טראמפ, אותה כינתה "'נוק-אאוט' לתפקידה של ארצות הברית כמתווכת מאוזנת במשא ומתן בין הפלסטינים לישראל".

לאחר שהבטיח במהלך קמפיין הבחירות להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים, נראה כי הנשיא טראמפ מתחמק מהכרעה בנושא או מהתבטאות פומבית מחייבת לכאן או לכאן. שלשום נשאל על כך דובר הבית הלבן, שון ספייסר, בתדרוך לעיתונאים, והבהיר כי ארצות הברית נמצאת בתהליכים ראשוניים בכל הנוגע לסוגיה. "אנחנו נמצאים בשלבים הראשונים של תהליך קבלת החלטות. יש סיבה שיש תהליך קבלת ההחלטות. אם היתה החלטה לא היינו עוברים תהליך", אמר.

הפגנה נגד העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים, ליד מעלה אדומים, 20 בינואר 2017. רויטרס
"ירושלים היא בירת פלסטין". הפגנה נגד העברת השגרירות ליד מעלה אדומים, בסוף השבוע/רויטרס

אמש התייחסה שרת המשפטים איילת שקד בנאומה בכנס המרכז למחקרי ביטחון לאומי (INSS) לתכנית להעברת השגרירות האמריקנית לישראל. "אני מרשה לעצמי להדליף מדיוני הקבינט. השר דרעי אמר בקבינט שכל מדינה שתעביר שגרירותה לירושלים, הוא ייתן לה פטור מארנונה", אמרה. "על הממשלה להגדיר יעד דיפלומטי ברור – העברת כמה שיותר שגרירויות לירושלים. השגרירות האמריקאית יכולה להיות הסנונית הראשונה".

שקד הוסיפה כי בהמשך השבוע תישא נאום בפני הסגל הדיפלומטי, ובו תקרא לנוכחים "לעלות לירושלים". לדבריה, כניסתו של טראמפ לבית הלבן תבסס את הקשר בין האמריקנים לישראל. "אני מאמינה שנראה נשיא אמריקני שהתמיכה שלו בישראל תהיה ברורה, בלתי מסויגת ומוחלטת", אמרה. "הקשר בין וושינגטון לירושלים מתבסס על ברית אידיאולוגית ארוכת שנים וערכים משותפים, ומגובה בתמיכה ציבורית רחבה ואינטרסים משותפים. לכן, אין לי ספק שממשלת ישראל והממשל החדש ימשיכו לשמר ולפתח את הקשר האסטרטגי והידידות בין המדינות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully