וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפגנת כוח מול טראמפ": קוריאה הצפונית ערכה ניסוי בטיל בליסטי

משרד ההגנה בסיאול דיווח כי פיונגיאנג שיגרה טיל מצפון המדינה אל עבר הים המזרחי, שעף למרחק כ-500 קילומטרים. הצפון הכריז: הניסוי הושלם בהצלחה. ארצות הברית, יפן וקוריאה הדרומית דרשו לכנס דיון דחוף במועצת הביטחון של האו"ם

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(קים ג'ונג און מודיע על כוונה לערוך ניסוי בליסטי נוסף, ערב השנה החדשה)

צבא קוריאה הדרומית הודיע הלילה (ראשון) כי זיהה שיגור טיל בליסטי מתחומי קוריאה הצפונית. על פי הודעת הצבא הטיל שוגר בסביבות השעה 1:00 (שעון ישראל) ממחוז פיונגאן שבצפון-מערב המדינה, אל עבר הים המזרחי וטס למרחק של כ-500 קילומטרים והגיע לרום של כ-550 קילומטרים.

כשמונה ניסויים קודמים בטיל לטווח בינוני מדגם "מוסודאן" נערכו אף הם באזור, אך מרביתם נכשלו. משרד ההגנה האמריקני הודיע בהמשך הלילה כי על פי מערכות הניטור של הצבא מדובר בטיל לטווח קצר או בינוני, ששוגר מאזור העיר קוסונג. עוד נמסר כי הטיל התרסק בים ובשום שלב לא היווה סיכון לביטחון ארצות הברית. עם זאת, קוריאה הצפונית מסרה כמעט כיממה לאחר השיגור כי הוא הושלם בהצלחה, כך על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הדרום קוריאנית "יונהאפ".

ממטה הצבא בסיאול נמסר כי השיגור הוא "הפגנת כוח" מול מדיניותו הנוקשה של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כלפי פיונגיאנג. על פי ההודעה וושינגטון נמצאת בקשר עם סיאול ומתבצעת הערכת מצב בעקבות שיגור הטיל. ממלא מקום נשיאת קוריאה הדרומית, הואנג קיו-אהן, אמר כי ארצו פועלת בתיאום עם הקהילה הבינלאומית "להבטיח צעדי ענישה הולמים כלפי הצפון".

בהודעת גינוי רשמית שפרסמה סיאול כונה הניסוי "איום חמור לשלום לביטחון בחצי האי הקוריאני" וצוין כי הוא מהווה הפרה ברורה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם. עוד נמסר כי "הפרובוקציות החוזרות ונשנות מצד קוריאה הצפונית מעידות על האופי הלא רציונלי של משטרו של קים ג'ונג און האחוז טירוף אובססיבי לפיתוח יכולות גרעין ושיגור טילים". על פי הערכות הצבא הטיל היה מדגם רודונג המיועד לטווח בינוני או מסוג חדש של טיל לטווח קצר.

לקריאה נוספת:
ארצות הברית: קוריאה הצפונית ערכה ניסוי נוסף בשיגור טיל בליסטי
מנסים להרתיע את צפון קוריאה: מפציצים אמריקניים טסו בשמי הדרום
הפרנויה של קים עוד עלולה להבעיר את חצי האי הקוריאני

דונלד טראמפ ושינזו אבה מוסרים הצהרה לאחר ניסוי טיל בליסטי של קוריאה הצפונית, 12 בפברואר 2017. רויטרס, רויטרס
עומדים מאחורי יפן במאה אחוז. טראמפ ואבה, הלילה/רויטרס, רויטרס

הניסוי נערך בזמן שראש ממשלת יפן, שינזו אבה, נמצא בביקור רשמי בארצות הברית. בהצהרה משותפת שמסרו השניים לעיתונאים בפלורידה, שם שהו בסוף השבוע, הם הדגישו את מחויבותה של ארצות הברית לביטחון יפן.

"הניסוי שערכה קוריאה הצפונית הוא בלתי נסבל. עליה לציית להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם במלואן", אמר אבה. "במהלך הפגישה שלי עם הנשיא טראמפ הוא הבטיח לי שארצות הברית תמיד תעמוד לצד יפן במאה אחוז, וכדי להמחיש את עמידתו הוא כאן איתי במסיבת העיתונאים המשותפת הזו". בסיום דבריו של אבה פנה טראמפ לנוכחים ואמר: "אני רוצה שכולם יבינו שארצות הברית עומדת מאחורי יפן, בת בריתה הגדולה, במאה אחוזים".

שרת ההגנה היפנית, טומומי אינאדה, אמרה הלילה כי ארצה פועלת בשעות אלו לאסוף מידע נוסף על אודות השיגור. שר בכיר בממשלת יפן, יושיהידה סוגה, אמר כי ככל הנראה הטיל נפל בים, במחוץ למים הכלכליים של המדינה. בשיחה עם כתבים אמר סוגה כי ארצו תפעל מול סין כדי להביע את מחאתה על שיגור הטיל. לדבריו, עיתוי השיגור, בזמן הפגישה בין אבה לטראמפ, הוא פרובוקציה מכוונת כלפי יפן והאזור כולו.

דונלד טראמפ ושינזו אבה מוסרים הצהרה לאחר ניסוי טיל בליסטי של קוריאה הצפונית, 12 בפברואר 2017. רויטרס, רויטרס
פרובוקציה מכוונת כלפי יפן. אבה וטראמפ, הלילה/רויטרס, רויטרס

בכיר בבית הלבן אמר הלילה הנשיא עודכן בפרטים על אודות ניסוי שיגור הטיל הבליסטי שערכה קוריאה הצפונית. עוד נמסר כי גורמים בממשל ממשיכים לעקוב אחר המצב מקרוב. כשעה לאחר הדיווח הראשון על השיגור נשאל טראמפ בידי כתבים על השיגור מחוץ לאחוזתו בפלורידה, שם ערך פגישה עם אבה, אך הוא התעלם מכך.

בכיר בממשל ששוחח עם סוכנות הידיעות "רויטרס" אמר כי ניסוי השיגור לא הפתיע את ארצו. "שליט קוריאה הצפונית אוהב למשוך תשומת לב בזמנים כאלה", הוסיף הבכיר. לדבריו, הממשל החדש ציפה לכך שקוריאה הצפונית תבצע "פרובוקציה" זמן קצר לאחר השבעתו של הנשיא דונלד טראמפ. הוא הוסיף כי כל טווח אפשרויות הפעולה נבחן באשר לתגובה לשיגור אך ארצות הברית מעדיפה לשדר מתינות ולהימנע מהסלמה וככל הנראה תפנה לסין על מנת שזו תפעל לרסן את פיונגיאנג.

אזרחים בקוריאה הצפון צופים בדיווח על ניסוי הטיל הבליסטי, 11 בפברואר 2017. רויטרס
אזרחים בקוריאה הצפונית צופים בדיווח על הניסוי הגרעיני, הלילה/רויטרס

בערב השנה החדשה הודיע שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, כי ארצו תערוך ניסוי בטיל בליסטי בין-יבשתי בתחילת השנה, לאחר שהכנות לכך הגיעו לשלבים סופיים. בחודש אוקטובר ערכה פיונגיאנג ניסיון שיגור כושל בטיל בליסטי שזכה לגינויים נרחבים מצד האו"ם ומצד ארצות הברית. זאת, חודש לאחר ניסוי גרעיני חמישי בתוך עשור שערכה המדינה הקומוניסטית המבודדת.

בעקבות הודעתו של קים בינואר, דחה טראמפ את איומיו של הרודן הצפון-קוריאני. בציוץ שהעלה לחשבון הטוויטר שלו לאחר ההכרזה, כשבועיים לפני השבעתו, כתב טראמפ כי "קוריאה הצפונית הצהירה כי היא נמצאת בשלבים האחרונים של פיתוח נשק גרעיני המסוגל להגיע לחלקים בארצות הברית. זה לא יקרה".

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בביקור במשרד הביטחון לרגל השנה החדשה, 10 בינואר 2016. רויטרס
הבטיח שניסוי ייערך בתחילת השנה. קים ג'ונג און סוקר מצעד צבאי/רויטרס

לאחר הניסויים בסתיו הגבירו צבאות ארצות הברית וקוריאה הדרומית את היערכותם מול איום הגרעין הצפון-קוריאני. במהלך שבועיים לאחר ניסוי הגרעין בספטמבר ערכו חילות האוויר של וושינגטון וסיאול מטסי הרתעה מעל שמי קוריאה הדרומית. בהמשך אף חשף צבא הדרום את דבר קיומה של יחידת עילית המאומנת להתנקש בחייו של הרודן הקומוניסטי מצפון, ושר ההגנה בסיאול אף טען בדיון בפרלמנט בנושא כי הצבא ערוך לפגוע באמצעות טילים ביעדים אסטרטגיים של פיונגיאנג.

(עדכון ראשון: 2:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully