וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרנויה של קים עוד עלולה להבעיר את חצי האי הקוריאני

17.9.2016 / 13:10

מנהיג קוריאה הצפונית פועל במרץ להפיכת ארצו למעצמה גרעינית, כדי להבטיח הרתעה הדדית ולמנוע ממדינות זרות להפיל את שושלתו. על אף שאינו רוצה בעימות, מהלכים פזיזים שיתפרשו אחרת בצד השני עשויים לגרור תגובת שרשרת. ואולי הסנקציות הן לא הפתרון?

צילום: רויטרס

כשהיא נתונה תחת משטר סנקציות כבד, קוריאה הצפונית ערכה ביום שישי שעבר ניסוי גרעיני נוסף, החמישי במספר והשני מתחילת השנה. עצם הניסוי לא תפס את הקהילה הבינלאומית בהפתעה, אולם עוצמתו העידה על כך שהמדינה המבודדת רשמה התקדמות בתכנית חרף הלחצים הדיפלומטיים המופעלים עליה.

התגובה המידית הייתה קריאה להידוק הסנקציות ולכינוס דיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם - הפרוטוקול הקבוע בתום כל ניסוי או שיגור של פיונגיאנג, שלא הוכיח את עצמו בעשר השנים שעברו מאז הניסוי הראשון. המשטר הקומוניסטי משקיע את מירב משאביו ומאמציו בשדרוג יכולותיו הגרעיניות, מתוך רצון להגביר את ההרתעה וכך גם את מעמדה כמעצמה עולמית. המנהיג הנוכחי, קים ג'ונג און, הגביר את הקצב ותחת שרביטו כבר התקיימו שלושה ניסויים.

לכל הטורים הקודמים ב"חוץ מזה"

כלפי פנים, מציג את עצמו המשטר המסוגר כמי שמסוגל להשית מכה ניצחת על "אויבי הרפובליקה העממית", השכנה מדרום וארצות הברית. ההכרזות המוגזמות על יכולותיה של פיונגיאנג הן תעמולה ברורה, שמטרתה לטשטש את פיגורה של החברה בשלל תחומים אחרים. במציאות, קים וחבר מרעיו מודעים לנחיתות הברורה של קוריאה הצפונית אל מול ארצות הברית, שפורסת את חסותה - גם זאת הגרעינית - על הדרום. המתקפות משולחות הרסן של התקשורת במדינה נגד ההנהגה האמריקנית והדרום-קוריאנית משולות להתנהגותו של ילד קטן, המנסה לזכות בתשומת לבו של אדם החזק ממנו פי כמה תוך התגרות מילולית.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בסיור במפעל לחמצן רפואי, 15 בספטמבר 2016. סוכנות הידיעות הרשמית של קוריאה הצפונית, רויטרס
משקיע מאמצים רבים בתכנית הגרעין. קים/רויטרס, סוכנות הידיעות הרשמית של קוריאה הצפונית

בדצמבר יציין קים בן ה-33 חמש שנות שלטון, שבמהלכן דומה שפעל בעיקר בהתאם לפרנויה שלו. תמיד נרדף ותמיד תחת סכנה. גורמים בכירים ששירתו תחת אביו קים סונג איל, בהם דודו רב ההשפעה, מצאו את מותם בגין "בגידה" ועבירות משונות אחרות שבהן הורשעו. היחסים עם סיאול הידרדו משמעותית ושיחות "השישייה" - ארצות הברית, רוסיה, סין, קוריאה הדרומית, יפן וקוריאה הצפונית - לא חודשו.

שליט קוריאה הצפוני אינו חושק במלחמה. היא תהיה הרסנית עבורו שלטונו ושושלתו. הוא אמנם מסוגל לגרום לנזק ניכר בדרום, אולם ארצו תיכתש עד אפר ומשטרו יתמוטט. קים רוצה להשיג הרתעה הדדית וכך לסכל כל אופציה צבאית להפלתו, הגם שהיא איננה על השולחן. למרות הרציונליות הזאת, רמת המתיחות בחצי האי הקוריאני היא כה גבוהה, עד כדי כך שכל פעולה פזיזה או הצהרה לא ברורה עלולות להבעיר את השטח.

רויטרס

פיונגיאנג פועלת במרץ להשמיש את יכולתה הגרעינית וליצוק אותה לכלי נשק של ממש. לשם כך היא מנסה למזער ראשי קרב גרעיניים שיתאימו להרכבה על טילים בליסטיים, התקדמות שתעניק לה אפשרות לממש את איומיה, לפחות בתיאוריה. אותה תיאוריה מבעיתה הולידה את הדלפת תכנית המלחמה הסודית של קוריאה הדרומית, שפורסמה בסוכנות הידיעות יונהאפ המקורבת לממשלה בסיאול בתחילת השבוע.

גורם עלום שם שצוטט בדיווח הבהיר כי אם יהיו סימנים לכך שהצפון מתכנן מתקפה גרעינית - פיונגיאנג תימחה מעל פני האדמה באמצעות מטר של טילים בליסטיים וארטילריה. כשוושינגטון שולחת מפציצים גרעיניים לטוס בשמי קוריאה הדרומית כמפגן כוח, גם בסיאול מרשים לעצמם לצבור ביטחון ולאיים על הצפון.

עם קו אדום אמורפי כפי שהציג זאת אותו בכיר, חוסר הבנה מהול בפחד עלול להתפרש לא נכונה אצל מי מהצדדים. במקרים כאלו, ההיסטוריה כבר הוכיחה, הגלגלים פשוט מניעים את עצמם והתותחים מתחילים לרעום ללא שליטה. לקהילה הבינלאומית אין מושג כיצד להתנהג ביחס למדינה הסוררת וכפי שאמרו במוסקבה, ייתכן שהגיע הזמן לחשוב על פתרון אחר מאשר עוד סבב של סנקציות. לפי מומחים, זה לא מנע מקוריאה הצפונית את היכולת לפתח שש פצצות גרעין מדי שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully