וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קשרי עם ישראל מצוינים": ריאיון בלעדי עם המתווך הקטארי בין ישראל לחמאס

12.2.2017 / 8:45

בריאיון ראשון של בכיר קטארי לכלי תקשורת ישראלי, מספר לוואלה! NEWS מוחמד אל-עמאדי, המתווך בין עזה לישראל, על יחסים הדוקים עם הגופים הישראליים. בין השאר, הוא חושף הצעה להקמת נמל ימי ושדה תעופה ברצועה, ומתייחס למו"מ על השבויים: "המצב מסובך מאוד"

ספק 500

(הפגנות מחאה בעזה בעקבות משבר החשמל, בחודש שעבר)

בקו המחבר בין בית המלוכה בקטאר לרצועת עזה שזקוקה כל כך לשיקום ולכספים, עומד השליח המיוחד והממונה על תכניות השיקום מטעם דוחא. מוחמד אל-עמאדי, שזכה לתואר "שגריר" ברצועה, נאלץ במסגרת תפקידו להתמודד עם התיווך עם ישראל – שלה אין קשרים דיפלומטיים עם קטאר.

בריאיון מיוחד לוואלה! NEWS, ראשון של נציג קטארי לתקשורת הישראלית, הוא מספר על קשרים הדוקים במיוחד ואף "מצוינים", כדבריו, עם גופים ישראליים. לא ברור אם הריאיון שהחליט אל-עמאדי להעניק לגוף תקשורת ישראלי הוא שינוי קו מצד קטאר או יוזמה מקומית. לדוחא מגיעים מדי פעם בכירים ישראליים, אך הביקורים הללו נחשבים חסויים ואינם מפורסמים בתקשורת.

"אני במגעים עם אי אילו בכירים וגופים ישראלים והקשר מעולה", הוא מספר. "מתאם פעולות הממשלה בשטחים פולי (אלוף יואב מרדכי - א"י) הוא כמובן אחד מהם, ויש גם אחרים". במסגרת תפקידו, הצליח אל-עמאדי לפתור משברים לא פשוטים בתקופת עבודתו, בין היתר משבר החשמל האחרון בעזה שהביא להפגנות סוערות נגד חמאס ברצועה.

עוד בוואלה! NEWS:
גורמים פלסטיניים: הישג לזרוע הצבאית של חמאס בבחירות הפנימיות
כשהאינטרס משותף והאיום גובר - צבא לבנון מהדק קשרים עם חיזבאללה
אסד: צבא ארה"ב מוזמן לסוריה להילחם בדאעש - אם ישתף עמנו פעולה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קשרים מצוינים עם גופים ישראליים. אל-עמאדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסוף השבוע השתתף אל-עמאדי בחנוכת החלק השני של "העיר חמד", שכונה חדשה במימון קטארי, שנועדה למשפחות פלסטיניות שאיבדו את בתיהן במהלך מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014. במהלך הטקס אמר בכיר חמאס איסמעיל הנייה כי אמיר קטאר, אל-תמים, הבטיח סיוע של כמאה מיליון דולר בשנה לרצועה.

"ראשית, אני חייב לומר שהסכום הזה לא הועבר עדיין", אמר אל-עמאדי בשיחה עם וואלה! NEWS. "בעתיד, הכסף הזה יתמקד בפתרון בעיית החשמל ברצועה, בהקמת בית חולים (ברפיח - א"י), בשיקום הכבישים ובעוד פרויקטים שונים של פיתוח. בעיר חמד עצמה השלמנו בנייה של 2,224 דירות מתוך 3,200, אבל אנחנו עוצרים בשלב הזה כדי לקבל את שארית הכסף שהובטח ואת הקרקעות. בין היתר, מיועדים לקום בשכונה גם בתי ספר".

על השבויים: "סוגיה רגישה, במיוחד לצד הישראלי"

אל-עמאדי נחשב גם למתווך בין ישראל וחמאס בסוגיית האסירים. כשנשאל על כך, העדיף להותיר את הנושא מחוץ לריאיון. "אני מעדיף שלא לענות על כך. איני מכחיש או מאשר את הדברים. מדובר בסוגיה רגישה מאוד, בעיקר לצד הישראלי", אמר. גם על הדיווחים שלפיהם משלחת ישראלית בכירה ביקרה בדוחא והעבירה לידי חמאס הצעה חדשה להחזרת גופות החיילים והישראלים הנעדרים, התקשה לענות: "זה מסובך מאוד. איני יכול להגיב על כך".

ראש ממשלת חמאס בעזה איסמעיל הנייה בעצרת הזדהות עם האסירים במחנה הפליטים ג'באליה, מאי 2014. AP
איסמעיל הנייה/AP
"ישראל מסייעת בנושא האנרגיה בעזה. אבל גורמים אחרים אינם עוזרים. בעיקר הרשות"

אל-עמאדי צפוי להיפגש היום (ראשון) עם ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה, באשר למתווה שעשוי להביא לפתרון בעיית האנרגיה של עזה. לדבריו, ישראל מוכנה לסייע למתווה שמציעה קטאר, אולם דווקא הרשות הפלסטינית היא זו שמעכבת אותו.

"הצענו להקים ועדה טכנית, ללא פוליטיקאים, שתהיה אחראית על טיפול בבעיית האנרגיה של עזה. הוועדה תורכב ממומחים בעזה, בקטאר, באו"ם ובאונר"א, והם ינהלו למעשה את ענייני האנרגיה של הרצועה. זה נושא רציני מאוד שאמור לעזור גם לכם בישראל, כי אלה שכנים שלכם, שאין להם אספקת חשמל ומים סדירה בבתים. הישראלים מבינים זאת ומסייעים. אולם יש גורמים אחרים שאינם עוזרים. בעיקר הרשות הפלסטינית".

התכנית שבה עסק אל-עמאדי מורכבת משלושה שלבים; "המידי, שעוסק בעיקר בפתרון בעיית התשלום על הדלק (שמיועד לתחנת הכוח ברצועה. המס עומד במרכז המחלוקת בין הרשות הפלסטינית וחמאס - א"י), השלב השני, שלב הביניים, שבמסגרתו אנחנו מדברים עם ישראל על הקמתו של קו חשמל 161 בין ישראל לעזה שיסייע באספקת חשמל והשלב ארוך הטווח נוגע לאספקת גז לרצועה באופן שיגביר את התפוקה של תחנת הכוח וכך יהיה יותר חשמל בעזה. גז עולה חמישית ממחיר הדיזל שמפעיל כעת את תחנת הכוח".

משפחות בחשכה במהלך הפסקת זרם החשמל בעזה, ינואר 2017. AP
משפחה בעזה מתחממת לצד מדורה, במהלך הפסקת חשמל/AP

עוד מספר אל-עמאדי, כי קטאר הציעה לישראל להקים אזור תעשייה בגבול הרצועה, בניסיון לטפל בבעיית האבטלה. "כל דבר שיכול להביא להפחתה של שיעור האבטלה הוא מצוין. הצענו גם לישראל להקים נמל ימי ושדה תעופה", הוא אומר.

אל-עמאדי ידוע בקשריו המצוינים עם צמרת חמאס ברצועה. דוחא נחשבת כיום גם לפטרונית הראשית של הארגון, ובה שוהים ראשי הלשכה המדינית הנוכחית, בהם חאלד משעל, אוסאמה חמדאן, סאלח אל-ערורי ואחרים. רק לפני כשבועיים חזר מקטאר איסמעיל הנייה, הנחשב למועמד הראשי לזכייה בתפקיד ראש הלשכה המדינית בבחירות שמתקיימות בחמאס בימים אלה. הנייה קיבל, כך נראה, הבטחות כספיות משמעותיות מקטאר.

ואולם, דוחא רשמה לאחרונה התקרבות משמעותית גם לרשות הפלסטינית, על רקע המשבר הקשה ביחסי רמאללה וקהיר. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ביקר לא מכבר בקטאר, ונפגש שם בחסות האמיר תמים עם משעל. גם ג'יבריל רג'וב, הנחשב כיום לאחד מאנשי המפתח בפתח, ידוע כמקורב לבית המלוכה הקטארי.

חגיגות 29 שנים לחמאס, רפיח, 16 בדצמבר 2016. רויטרס
דוחא נחשבת לפטרונית של הארגון. חגיגות 29 שנה להקמת חמאס ברפיח, בחודש דצמבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully