וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: משאל העם לשינוי החוקה ייערך באמצע חודש אפריל

ועדת הבחירות המרכזית קבעה תאריך למשאל העם, יום לאחר שהנשיא ארדואן אישר את החוק לרפורמה בחוקת המדינה, שתעניק לו סמכויות נרחבות ותאפשר לו למשול עד 2029. ראש הממשלה: "העם יעשה את ההחלטה הטובה ביותר"

עריכה: יאיר דניאל

ועדת הבחירות המרכזית של טורקיה קבעה היום (שבת) כי משאל העם על שינוי החוקה במדינה ייערך ב-16 באפריל – כך דווח ברשת CNN בשפה הטורקית. אתמול חתם הנשיא רג'פ טייפ ארדואן על החוק שקורא לרפורמה בחוקת המדינה, ויעניק לנשיא סמכויות נרחבות, לאחר שההצעה אושרה על ידי הפרלמנט בשבועות האחרונים.

החוקה החדשה, שזכתה לביקורת חריפה מצד האופוזיציה, ארגוני זכויות אדם וגורמים בקהילה הבינלאומית, תאפשר לארדואן למנות ולפטר שרי ממשלה, להשתלט על הנהגת המפלגה ולמעשה למשול עד 2029. בסוף החודש שעבר הצביעו 339 חברי פרלמנט בעד החוקה החדשה שהציעה מפלגת השלטון, "מפלגת הצדק והפיתוח" (AKP), ו-142 מחוקקים, מרביתם ממפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית HDP, התנגדו לה.

ארדואן ביקש לקדם את החוקה החדשה בשנים האחרונות, וקידם את המאמצים באופן אינטנסיבי מאז מערכת הבחירות האחרונה וניסיון ההפיכה הכושל ב-15 ביולי. ראש הממשלה בינאלי יילדרים חגג את תוצאות ההצבעה בפרלמנט, שעברה חרף ההתנגדות מהאופוזיציה, ואמר: "אל תטילו ספק בכך שהעם יעשה את ההחלטה הטובה ביותר בנוגע לרפורמות בחוקה". לדבריו, "אזרחינו יגיעו לקלפי, יצביעו עם הלב והראש שלהם, ויעשו את ההחלטה הטובה ביותר עבור טורקיה".

עוד בוואלה! NEWS:
הילד משכונת העוני שהפך לרודן מטורף: הסרט המטריד על ארדואן
מרקל לארדואן: "עשה הכול על מנת להגן על חופש העיתונות והדעה"
ארדואן וטראמפ שוחחו לראשונה: "לפעול יחד נגד דאעש בסוריה"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן עם קהל תומכיו במהלך טקס פתיחה בעיר אקסריי. 10 בפברואר 2017. רויטרס
תומכי ארדואן בעיר אקסריי שבטורקיה, אתמול/רויטרס

מפלגת הצדק והפיתוח, הנתמכת בידי המפלגה הלאומנית MHP, נימקה את הרפורמה בחוקה בכך שהיא תביא להנהגה חזקה הדרושה כדי למנוע את חזרתן של ממשלות הקואליציה השבריריות בעבר. גורמים ב-HDP ובמפלגת אופוזיציה נוספת, CHP, טענו כי החוקה החדשה תוביל למשטר אוטוריטרי ותחזק את מעמדו של הנשיא, על חשבון כוחם של המחוקקים ושל החברה האזרחית.

בתחילת החודש נועדה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם ארדואן, והפצירה בו לשמור על חופש העיתונות והדעה במדינתו, במהלך פגישה רשמית בין שני המנהיגים באנקרה. "עם ההפיכה, ראינו כיצד העם הטורקי יצא למען דמוקרטיה ולמען שלטון החוק", אמרה מרקל. "במהלך טלטלה פוליטית כה עמוקה, יש לעשות הכול על מנת להמשיך את ההגנה על הפרדת הרשויות, ומעל לכול על חופש הדעה והגיוון בחברה".

השבוע שוחח ארדואן עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, והשניים דנו בשיתוף פעולה ב"מאבק בטרור", בעיקר סביב הלחימה נגד "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה. על פי גורמים בלשכת ארדואן, הנשיא הפציר בטראמפ להפסיק את התמיכה במיליציה הכורדית (YPG), בעל בריתה העיקרי של ארצות הברית במאבק בדאעש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן עם קהל תומכיו במהלך טקס פתיחה בעיר אקסריי. 10 בפברואר 2017. רויטרס
באופוזיציה טוענים כי החוקה החדשה תביא למשטר אוטוריטרי. ארדואן עם קהל תומכיו, אתמול/רויטרס

היחסים בין טורקיה לארצות הברית היו מתוחים בתקופת כהונתו של הנשיא הקודם ברק אובמה, בעיקר לנוכח ההימנעות מהסגרתו של יריבו הגדול של ארדואן איש הדת פתהוללה גולן, היושב בפנסילבניה. טורקיה גם הביעה לא פעם את זעמה על תמיכתה של ארצות הברית במיליציה הכורדית בסוריה בשל הקשר שהיא רואה בינה לבין מקבילתה בטורקיה, שנגדה נאבק משטרו של ארדואן.

בסוף החודש שעבר נפתח משפטו של גולן בהיעדרו במסגרת משפט המוני של 270 איש החשודים במעורבות בניסיון ההפיכה. ממשל אובמה התעקש כי יש לנקוט הליך חוקי איטי ומסודר כדי לבדוק אם ישנה עילה להסגרה, וכעת מקווה אנקרה שהממשל החדש ייענה לדרישותיה. לפי כלי תקשורת במדינה, טורקיה אף העבירה לאחרונה לוושינגטון ראיות חדשות שיתמכו בצורך בהסגרתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully