וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ שוחח לראשונה עם נשיא סין - והבטיח: לא נכיר בטייוואן

10.2.2017 / 11:05

בשיחה, שהוגדרה על ידי הבית הלבן "לבבית", הבטיח נשיא ארה"ב לשי ג'ינפינג כי יכבד את מדיניות "סין האחת". זאת אחרי שטראמפ קיבל שיחת טלפון מנשיאת טייוואן ואמר כי הוא לא שולל שינוי במדיניות ארוכת השנים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחח הלילה (שישי) לראשונה עם נשיא סין שי ג'ינפינג והבטיח לו כי וושינגטון תכבד את מדיניות "סין האחת" - כך נמסר מהבית הלבן. זאת אחרי מתיחות ביחסים בין שתי המעצמות, שהחלה אחרי שטראמפ קיבל שיחת טלפון מנשיאת טייוואן, צאי אינג-וון, עם ניצחונו, בניגוד לנוהג שלפיו ארצות הברית אינה מקיימת יחסים רשמיים עם הממשל באי שאינו מוכר על ידי סין.

בהודעת הבית הלבן נכתב כי "שני המנהיגים דנו ארוכות בשורה של נושאים, והנשיא טראמפ הסכים לבקשת הנשיא שי, לכבד את מדיניות 'סין האחת'". עוד צוין כי השיחה הייתה "לבבית בצורה יצאת דופן, ושני הנשיאים שלחו את מיטב האיחולים זה לבני עמו של זה".

בהודעה מטעם לשכתה של צאי, בעקבות הדיווח על השיחה בין השניים, נמסר כי היחסים בין טייוואן לארצות הברית נותרו חזקים. "טייוואן וארצות הברית שומרות על יחסים קרובים ודוגלות במדיניות של יחסים זהירים", נכתב בהודעה. עוד נמסר כי יחסים טובים עם ארצות הברית וכן עם סין הם "חיוניים לאינטרס הלאומי ולשמירה על יציבות באזור".

עוד בוואלה! NEWS:
מכה לטראמפ: בית המשפט התיר כניסת תושבי מדינות מוסלמיות לארה"ב
דיווח: "טראמפ אמר לפוטין שההסכם להגבלת הנשק הגרעיני רע לארה"ב"
המועמד לעליון בארה"ב: דברי טראמפ על מערכת המשפט מייאשים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתגברים על המשבר. טראמפ ושי/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-14 בנובמבר עלו היחסים בין וושינגטון ובייג'ינג על שרטון, לאחר שטראמפ שבר את המסורת האמריקאית מתקופת הנשיא ג'ימי קרטר ושוחח עם נשיאת טייוואן. מאז אותה השיחה, לא הסכים הנשיא הסיני לשוחח עם טראמפ, ולפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" זו הסיבה שטראמפ שלח לנשיא הסיני מכתב ברכה לראש השנה הסינית במקום לברכו בשיחה.

בחודש שעבר אמר טראמפ בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" כי "הכל נתון למשא ומתן - כולל מדיניות סין האחת". ואולם משרד החוץ הסיני דחה בתוקף את דבריו בהצהרה כי: "מדובר בעיקרון יסוד של יחסי ארצות הברית וסין. מדיניות 'סין האחת' אינה נתונה למשא ומתן". בהודעת הדובר נאמר: "אנחנו מפצירים בגורמים הרלוונטיים בארצות הברית לכבד את הרגישות הגבוהה בסוגיית טייוואן כפי שהתנהלו ממשלים קודמים משתי המפלגות".

במסגרת מדיניות "סין האחת", מסכימה ארצות הברית כי הממשלה בבייג'ינג היא הממשלה הלגיטימית היחידה המייצגת את שתי המדינות, שכן ממשלת סין רואה בטייוואן חבל ארץ סורר השייך לה. מאז ועד היום, מתחזקות ארצות הברית וטייוואן קשרים לא רשמיים, בהתאם לחוק שאומץ על ידי שני בתי הקונגרס לפני 37 שנים ומעגן את היחסים בין שתי המדינות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

שיחת הטלפון שיצרה משבר בין המעצמות

המהלך של טראמפ עורר שורה של ספקולציות, בין היתר בניסיון להבין אם היה מדובר במהלך מכוון שנועד לאותת לסין על שינוי מדיניות, או שמא בטעות. בניסיון לגמד את התקרית מיהר טראמפ לצייץ בטוויטר "היא התקשרה אליי". גם היועצת הבכירה של טראמפ, קליאן קונוווי, ניסתה להמעיט מערך התקרית ואמרה: "זו היתה רק שיחת טלפון, הוא מקבל המון שיחות טלפון ממנהיגים והוא ימשיך לעשות את אחרי שייכנס לתפקידו". אולם בלשכתה של נשיאת טייוואן, שמתחזקת מערכת יחסים קרירה עם המעצמה השכנה, הבהירו מנגד כי השיחה תואמה מבעוד מועד ונערכה על דעת שני הצדדים.

בהמשך, הפנה הנשיא את החצים בחזרה לכיוון סין. "האם סין שאלה אותנו אם זה בסדר שהם יפחיתו את ערך המטבע של עצמם, מה שיקשה על החברות שלנו להתחרות, שהם יטילו מס כבד על מוצרים שנכנסים לשטחם ואשר ארצות הברית אינה ממסה, או שהם יבנו מערך צבאי מאסיבי במרכז ים סין הדרומי? איני חושב כך", צייץ טראמפ בטוויטר טרם כניסתו לתפקיד.

(עדכון ראשון: 08:30)

נשיאת טייוואן צאי יינג וון משוחחת בטלפון עם דונלד טראמפ, דצמבר 2016. רויטרס
נשיאת טייוואן צאי אינג-וון בשיחה הטלפונית עם הנשיא טראמפ, דצמבר 2016/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully