וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ על צו ההגירה: "אנחנו בסכנה בגלל מערכת המשפט"

בנאום בפני בכירי המשטרה, המשיך נשיא ארה"ב לדחוק בבתי המשפט לבטל את הקפאת הצו הנשיאותי השנוי במחלוקת. הוא ציטט מתוך החוק, וטען: "אפילו תלמיד תיכון גרוע היה מבין את זה". על גבול מקסיקו: "זה יקרה, תשאלו את ישראל לגבי חומות"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס היום (רביעי) לצו הנשיאותי שעליו חתם לפני כשבועיים ונועד להגביל את הכניסה למדינה משבע מדינות בעלות רוב מוסלמי. בהתייחסות לעתירות נגד הצו ולסירובו של בית המשפט עד כה לחדש את יישומו, טען הנשיא כי "נראה שבתי המשפט פועלים באופן פוליטי. זה יהיה מעולה למערכת המשפט אם הם יוכלו לעשות את מה שנכון. כרגע אנחנו בסכנה".

בדברים שנשא בפני איגוד השריפים ומפקדי המשטרה בוושינגטון הבירה, הגן טראמפ על הצו הנשיאותי השנוי במחלוקת וטען כי "זה נעשה למען ביטחון האומה וביטחון האזרחים, כדי לוודא שאין פה אנשים שרוצים להזיק לנו". הוא ציטט מתוך החוק האמריקני על איסור כניסת זרים, וציין כי בסמכותו של הנשיא למנוע כניסה של זרים "בכל פעם שהנשיא מעריך כי כניסתם לארצות הברית תפגע באינטרסים האמריקניים". לדבריו, "אפילו תלמיד תיכון גרוע יבין את זה, כולם יבינו את זה. זה יכול היה להיות כתוב באופן פשוט או ברור יותר".

לקריאה נוספת בנושא
ארבע שעות שינה וארוחת בוקר מול הטלוויזיה: החיים של הנשיא טראמפ
ארדואן וטראמפ שוחחו לראשונה: "לפעול יחד נגד דאעש בסוריה"
ממשל טראמפ לביהמ"ש: "המדינות שמהן נאסרה הכניסה מאיימות על ארה"ב"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בביקור בבסיס של הפיקוד המרכזי בצבא, 6 בפברואר 2017. רויטרס
מזהיר מהסכנות הנשקפות לארה"ב. טראמפ בביקור בבסיס בפלורידה, השבוע/רויטרס

"זה יום עצוב, הביטחון שלנו בסכנה, עד שנקבל את מה שאנחנו זכאים לו כאזרחי המדינה הזאת" הבהיר טראמפ. "אנחנו צריכים ביטחון במדינה". הנשיא התייחס לנושאים נוספים, בהן גם חומת הגבול במקסיקו: "אנחנו מתכננים את החומה עכשיו. תהיה חומה". לטענתו, "אמרו 'טראמפ רק צוחק'". אני לא צוחק. תשאלו את ישראל על חומות, חומות עובדות, אם עושים אותן כמו שצריך".

כמו כן, הוא קרא לשוטרים להסגיר מהגרים לא חוקיים, בטענה כי "הממשלה הפדרלי לא מכיר כל אחד מהם. אתם רואים אותם, אתם מכירים אותם. תודיעו למשרד לביטחון המולדת". הוא הוסיף כי המהגרים מובילים ל"איום גדול על המדינה".

יתרה מכך, הוא קישר בין סוגיית ההגירה למאבק בטרור, וטען כי איום הטרור הוא "הרבה יותר גדול ממה שהאנשים במדינתנו מבינים. למדתי הרבה בשבועיים האחרונים, וטרור הוא איום הרבה יותר גדול ממה שהאזרחים מבינים. אבל אנחנו נטפל בזה, אנחנו ננצח".

"היום יהיה תחילת שותפות לאומית, קריאה לפעולה", הוסיף, בהתייחסות לגורמי אכיפת החוק. "הרגע הזה מציין התחלה חדשה ביחסים בין גופי אכיפת החוק לקהילות. הציבור האמריקני לצדכם, תומך בכם. אנחנו גאים בכם. אנחנו מבטיחים שתמיד תמצאו דלת פתוחה בבית הלבן".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מפגינים נגד אלימות משטרה בשארלוט, קרוליינה הצפונית, 23 בספטמבר 2016. רויטרס
"הציבור תמיד לצדכם". הפגנה בקרוליינה הצפונית נגד אלימות משטרה, ספטמבר/רויטרס

מוקדם יותר הזהיר טראמם כי אם ערעור ממשלו על השעיית צו ההגירה לא יתקבל, "לעולם לא נוכל להרגיש בטוחים כפי שאנו אמורים". בסוף דבריו, שאותם כתב בחשבון הטוויטר שלו, כתב: "זה הכל פוליטי!". השבוע אמור לקבל בית משפט פדרלי החלטה אם הוא מבטל את הקפאת התכנית או מאפשר את יישומה מחדש. כך או כך, הסוגייה צפויה להגיע עד לפתחו של בית המשפט העליון.

נציג משרד המשפטים, אוגוסט פלנטג', ניסה לשכנע הלילה את שלושת השופטים בבית המשפט הפדרלי לערעורים בסן פרנסיסקו כי ההחלטה אינה מנוגדת לחוק או לחוקה האמריקנית, כפי שטען השופט במדינת וושינגטון שהורה על ההשעייה. מולו ניצב נואה פרסל, המייצג את מדינת וושינגטון שעתרה נגד הצו. בתום הדיון מסרו השופטים כי החלטה תתקבל "בהקדם האפשרי", ועל פי ההערכות היא צפויה להינתן היום או מחר.

פלנטג' אמר בדיון, שנמשך למעלה משעה, כי "הקונגרס אישר במפורש לנשיא למנוע באופן זמני את כניסתם של קבוצות מסוימות של זרים, וזה מה שהנשיא עשה". כמו כן הוא ציין כי הן הממשל והן הקונגרס קבעו כי שבע המדינות שאליהן מתייחס הצו מהוות איום על ארצות הברית.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בכנס באירוע בכירי משטרה ושריפים, וושינגטון. 8 בפברואר 2017. רויטרס
"התחלנו לתכנן את החומה בגבול". טראמפ, היום/רויטרס

כשהתבקש בידי השופטים לקבל ראיות התומכות בצו, אמר כי אזרחים זרים נעצרו בארצות הברית מאז פיגועי ה-11 בספטמבר, וכי נמצא קשר בין אזרחים סומלים שהגיעו למדינה לקבוצות טרור. עם זאת, הוא הודה כי בשל העובדה שההליך המשפטי מתנהל במהירות, משרד המשפטים טרם הספיק לאסוף את כלל הראיות.

נציג מדינות וושינגטון פרסל טען כי האיסור פגע בתושבי ארצות הברית. לדברי פרסל, האיסור הפריד משפחות, הביא למעצר בנמל התעופה של סטודנטים שביקשו ללמוד בארצות הברית ומנע מתושבים לבקר את משפחותיהם בחו"ל. פלנטג' טען כי הצו לא השפיע כלל על תושבי המדינה.

פרסל נשאל על ידי השופט כיצד ניתן לטעון שהצו מפלה מוסלמים אם הוא משפיע רק על 15% מהמוסלמים בעולם. פרסל בתגובתו הביא את דבריו של טראמפ במהלך הקמפיין שלפיהם יש לאסור על כניסת מוסלמים, וכן את טענותיו של יועצו רודי ג'וליאני שלפיהן התבקש לייעץ על עניין איסור הכניסה למוסלמים. לכך הגיב נציג משרד המשפטים כי על בית המשפט שלא להטיל ספק בסמכות הנשיא לדאוג לענייני הביטחון הלאומי בהסתמך על כתבות בעיתון.

(עדכון ראשון: 14:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully