וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרד מעמידה לדין את מנהיג קטלוניה לשעבר - ומחזקת את הבדלנים

6.2.2017 / 19:09

נשיא החבל לשעבר ארתור מאס ושתיים מעוזרותיו מואשמים בכך שהפרו את החלטת בית המשפט העליון וקיימו משאל עם על עצמאות החבל לפני שלוש שנים. גם הממשל הנוכחי מתכנן הצבעה נוספת על הקמת מדינה עצמאית

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

משפטם של ראש המחוז לשעבר של קטלוניה ושניים מעוזריו החל היום (שני) בברצלונה בגין משאל העם שערכו על עצמאות מספרד חרף האיסור החוקתי על כך. המשפט, שיימשך חמישה ימים, צפוי להצית מחדש את המתיחות בין הממשל המרכזי במדריד לבין הזרם הבדלני במחוז העשיר שבצפון-מזרח המדינה.

ארתור מאס, שפרש מתפקידו מנשיא החבל בן 7.5 מיליון התושבים בשנה שעברה, עומד בפני עונש הרחקה של עשור מהשירות הציבורי אם יורשע בהפרת אמונים ובאי-ציות אזרחי. התביעה דורשת להטיל עונש הרחקה של תשע שנים וקנסות על סגנית הנשיאה לשעבר ג'ואנה אורטגה ומחזיקת תיק החינוך לשעבר אירן ריגאו, שתיהן מואשמות באותן עבירות הקשורות להצבעה שהתקיימה בנובמבר 2014.

מארגני משאל העם אמרו אז כי 80% מ-2.3 המצביעים תמכו בהקמת מדינה עצמאית, על אף שהוא הוגדר לא-חוקי על ידי בית המשפט החוקתי של ספרד חמישה ימים קודם לכן. מאס ובכירים אחרים בממשל של המחוז נעזרו ב-40 אלף מתנדבים שפתחו בתי ספר והציבו שם קלפיות. "אנחנו מרימים היום את ראשנו גבוה, ומשוכנעים שעשינו את הדבר הנכון", אמר אתמול מאס. "נעשה את אותו הדבר פעם נוספת".

לקריאה נוספת בנושא
הפרלמנט בקטלוניה הכריע: משאל עם לעצמאות מספרד בשנה הקרובה
כדי לא לפגוע במאמצי העצמאות: נשיא קטלוניה התפטר
בית משפט בספרד השהה את ההתנתקות של קטלוניה – שנשבעה להמשיך

נשיא חבל קטלוניה לשעבר ארתור מאס ושתיים מעוזרותיו בפתח משפטם, 6 בפברואר 2017. רויטרס
סירב לענות לשאלות התביעה. מאס, לצד עוזרותיו, בפתח בית המשפט, היום/רויטרס

היום קיימו תומכיהם מפגן כוח, ואלפים ליוו את הנאשמים שצעדו ברחובות ברצלונה עד לפתח בית המשפט. המפגינים יצרו מסדרון באורך של 200 מטר בחלק האחרון שלפני בית המשפט העליון של קטלוניה, כשהם מנופפים בדגלים ומניפים כרזות, חלקן באנגלית. "אנחנו נתגבר", נכתב במיצג שכונה "אוהבים דמוקרטיה".

מאס סירב להשיב בדיון על שאלות התביעה ואמר בתגובה לשאלות מצד פרקליטיו כי הממשל המרכזי בספרד אשם בכך מאחר שלא עשה יותר כדי לעצור את ההצבעה. לדבריו, מטרת ממשלו "לא הייתה לקיים הצבעה שתוצאותיה יהיו מחייבות מבחינה חוקית, אלא להבין את דעת הקהל לאחר הפגנות המוניות שנערכו בשנים עברו".

סקרים שונים הראו בעקביות כי רוב תושבי קטלוניה מתנגדים לפרישה מספרד, אולם מספרם של אלו הרוצים לקיים משאל עם גדל מאז המשבר הכלכלי ב-2008. חלק ממנהיגי האגף הבדלני במחוז טוענים כי רק מדינה עצמאית תוכל להגן על תרבותם ועל שפתם, המדוברת ביום יום לצדה של הספרדית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הפגנת תמיכה בעצמאות קטלוניה מספרד מחוץ למשפטם של בכירים לשעבר, 6 בפברואר 2017. רויטרס
הבדלנים רוצים לשמור על הזהות הנפרד של הקטלונים. הפגנת התמיכה מחוץ לבית המשפט/רויטרס

כהתרסה לאיסור בית המשפט העליון וההתנגדות העזה מצד מפלגת השלטון השמרנית בספרד, הממשלה החדשה בקטלוניה הבטיחה להעביר במהלך השנה הקרובה חוקים שיאפשרו לקיים משאל עם רשמי. עם זאת, לא ברור כיצד הצבעה זו תהיה שונה מזו של 2014, שהייתה בעיקרה סמלית. הממשלה במדריד הבהירה כי לא תאפשר שום הצבעה והבטיחה להגדיל את ההשקעה שלה בקטלוניה.

רק לאחר שהבטיח כהונה שנייה בחודש נובמבר האחרון, הציע ראש הממשלה מריאנו ראחוי לפתוח בדו-שיח עם הממשל בקטלוניה על כל הסוגיות – פרט לסוגיית העצמאות. "אנחנו הולכים לדבר, אבל על כולנו לציית לחוק", אמר ראחוי בסוף השבוע בתום מפגש פסגה של ראשי האיחוד האירופי במלטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully