וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בספרד השהה את ההתנתקות של קטלוניה – שנשבעה להמשיך

בית הדין לענייני חוקה קיבל את ערעור הממשלה במדריד ועתה המחוז הדורש עצמאות ייאלץ לעצור את התכנית. ראשי המחנה הבדלני הבהירו כי לא יפסיקו את המהלך. "ייתכן שמדובר במרי"

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי, נובמבר 2015. רויטרס
מתנגד למהלך. ראש ממשלת ספרד ראחוי, אתמול/רויטרס

בית המשפט החוקתי של ספרד השהה אתמול (רביעי) את תכנית ההתנקות של מחוז קטלוניה מהמדינה בעקבות ערעורה של הממשלה המרכזית על המהלך. ואולם, מנהיגי המחנה התומך בעצמאות החבל הבטיחו להמשיך בהליך ההיפרדות. סגן נשיא המחוז נאוס מונטה כי ממשלת קטלוניה תמשיך בהכנות לקראת יישום התכנית בעוד 18 חודשים.

בית המשפט הזהיר את מנהיגי החבל מאי-מילוי הפסיקה. "אם הם לא יצייתו להשהיה, הדבר עלול להיחשב כמרד", נכתב בפסק הדין שמסר בית המשפט היושב במדריד. ביום שני אישר הפרלמנט האזורי של קטלוניה את תכנית ההיפרדות מספרד וקבע יעד של שנה וחצי עד להקמת מדינה עצמאית. עוד ניתנו 30 יום להתחלת חקיקה שתעסוק ביצירת חוקה ומערכות משפט ואוצר נפרדות עבור קטלוניה.

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי הכריז מוקדם יותר אתמול כי הוא מעביר את הסוגיה לבית המשפט החוקתי. הוא כינה את התכנית שהעביר הפרלמנט הקטלוני "חוסר כבוד מובהק כלפי מוסדות המדינה" והאשים את הבדלנים בכך שהם "מנסים להרוס את הדמוקרטיה". לדבריו, "מדובר בהגנה על כל האומה. הם מנסים להרוס את אחדותה של מדינה עם יותר מ-500 מאות שנות היסטוריה".

הפגנות בקטלוניה נגד ממשלת ספרד ובעד עצמאות החבל, 13 באוקטובר 2015. AP
קטלוניה תמשיך במהלך. תומכי העצמאות מול מבנה הפרלמנט, בחודש שעבר/AP

בפסיקה שהייתה צפויה, הסכים הרכב של 11 שופטים לדון בתביעה שהגישה הממשלה במדריד נגד התכנית של קטלוניה, צעד שמשמעו השהייתה האוטומטית בכמה חודשים עד לתום שמיעת הטענות בנושא. ההרכב נעתר גם לבקשתה של מדריד לכך שהם יידעו "באופן אישי" את הנשיא הקטלוני ארתור מאס, את ממשלתו ואת נשיא הפרלמנט קרמה פורקדל בהשלכות העומדות בפניהם אם יסרבו להישמע להחלטת בית המשפט.
המפלגות התומכות בעצמאות, שזכו ברוב בבחירות לפרלמנט בחודש ספטמבר, ציפו להחלטה שכזו מצד בית המשפט, שלטענתם חסר את הלגיטימיות למנוע מהם את המהלך.

במסיבת עיתונאים שכונסה אחרי פסיקת בית המשפט, הדגיש סגן נשיא החבל מונטה: "ממשלת קטלוניה תמשיך לפעול לפי התכנית". אוריול חואנקראס, אחד ממנהיגי מחנה העצמאות של קטלוניה, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לא ניתן להשהות את הרצון העם הקטלוני. אנחנו מחויבים להמשיך לפעול לפי המנדט הדמוקרטי שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully