וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: איראן משחקת באש, אני לא נחמד כמו אובמה

הנשיא האמריקני יצא נגד ניסויי הטילים האחרונים שערכה הרפובליקה האסלאמית, וכתב בעמוד הטוויטר שלו: "הם לא מעריכים כמה נחמד היה אובמה, אני לא אנהג כך". איראן: "לא מתרגשים". גורמים בוושיגנטון: טראמפ צפוי להטיל סנקציות נוספות על טהראן

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יצא היום (שישי) פעם נוספת נגד איראן, בעקבות הניסוי האחרון שערכה הרפובליקה האסלאמית בטיל בליסטי העשוי להוות הפרה של החלטת האו"ם, כמו גם הדיווח על הניסוי המוצלח בטיל שיוט המסוגל לשאת ראשי קרב גרעיניים. "איראן משחקת באש", כתב הנשיא האמרקיני בעמוד הטוויטר שלו. "הם לא מעריכים כמה נחמד היה הנשיא אובמה כלפיהם. אני לא אנהג כך", הדגיש.

נשיא איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי מדינתו "אינה מתרגשת מהאיומים, שנשמעים בזמן שאנומספקים הגנה לעמנו". לדבריו, "לעולם לא נפתח במלחמה, אך אנו יכולים להסתמך רק על עצמנו בכל הנוגע להגנה".

עוד כתבות בנושא:
גורמים בוושינגטון: טראמפ צפוי להטיל סנקציות חדשות נגד איראן
טראמפ: איראן תחת אזהרה רשמית, כל האופציות עדיין על השולחן
דיווח: איראן ביצעה ניסוי מוצלח בטיל שיוט שיכול לשאת ראש קרב גרעיני

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, פברואר 2017. רויטרס
טראמפ/רויטרס

הדברים של הנשיא האמריקני מגיעים לאחר שאתמול כתב טראמפ בטוויטר כי איראן נמצאת "תחת אזהרה רשמית" בעקבות הניסוי בטיל הבליסטי. "שום אופציה לא ירדה מהשולחן", הוסיף. "איראן נמצאת תחת אזהרה רשמית בעקבות שיגור הטיל".

מאוחר יותר מסרו גורמים בוושינגטון כי הממשל האמריקני צפוי להטיל סנקציות חדשות על גורמים איראניים, בעקבות הניסוי בטיל. לדברי הגורמים, הסנקציות החדשות עשויות להיכנס לתוקף בקרוב, והן תוכננו באופן כזה שלא יפר את הסכם הגרעין שנחתם לפני כשנתיים בין איראן למעצמות. איראן מתעקשת כי הניסוי אינו מהווה הפרה של החלטת האו"ם, שכן הטיל לא יכול לשאת ראש נפץ גרעיני.

אחד מהגורמים הסביר כי כשמונה חברות ואישים איראניים יושמו תחת סנקציות בשל קשרים לפעילות טרור, ואילו 17 נוספים יושמו תחת סנקציות בשל הקשר שלהם לפיתוח טילים בליסטיים. אותו גורם הוסיף כי הסנקציות החדשות היו בתכנון כבר זמן מה, אולם ניסוי השיגור האיראני הוביל את הנשיא דונלד טראמפ ואת בכירי ממשלו לקדם את יישומן.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף בפגישה בלונדון, פברואר 2016. רויטרס
"לעולם לא נפתח במלחמה". זריף/רויטרס

ניסוי הטיל הבליסטי אירע, כך לפי דיווחים שונים, ביום ראשון האחרון. מדובר בטיל לטווח בינוני בשם "חוראמשר", שטס למרחק של 965 קילומטרים לפני שהתפוצץ באוויר. הניסוי עשוי להוות הפרה של החלטה 2231 של האו"ם, שאושרה ימים לאחר חתימת הסכם הגרעין בין איראן למעצמות ביולי 2015, ובמסגרתה על טהראן נאסר לקיים שיגורים בטילים המסוגלים לשאת ראש נפץ גרעיני למשך שמונה שנים.

אתמול דיווח העיתון הגרמני "די וולט", מפי גורמים מודיעיניים, כי איראן ערכה ניסוי מוצלח בטיל שיוט המסוגל לשאת ראשי קרב גרעיניים. לפי הדיווח, הטיל, המכונה "סומאר", יוצר באיראן ועבר מרחק של 600 ק"מ בניסוי המוצלח הראשון שלו. עוד דווח כי הטיל יכול לשאת ראשי נפץ גרעיניים ולהגיע למרחק של בין 2,000 ל-3,000 ק"מ. טילי השיוט אינם מוזכרים בהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם האוסרות פיתוח של טילים בליסטיים היכולים לשאת ראשי קרב גרעיניים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בכנס הרפובליקנים בפילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית. 26 בינואר 2017. רויטרס
"טהראן הייתה צריכה להודות על ההסכם הנורא". טראמפ/רויטרס

מאז שנכנס טראמפ לבית הלבן בסוף החודש שעבר, התגברה המתיחות בין וושינגטון לטהראן. במהלך קמפיין הבחירות, קרא טראמפ לביטול הסכם הגרעין שנחתם ביולי 2015 וכינה אותו "אסון". אתמול התייחס טראמפ להסכם הגרעין וכתב בעמוד הטוויטר שלו כי "טהראן הייתה צריכה להודות להסכם הנורא שארצות הברית חתמה עמה. איראן הייתה על רגליה האחוריות והייתה לקראת קריסה, עד שארצות הברית באה ונתנה לה חיים בצורת ההסכם: 150 מיליארד דולר".

בטהראן מנסים להדוף את האיום מצד וושינגטון ואתמול אמר יועצו הבכיר של המנהיג העליון עלי חמינאי כי הם לא ייכנעו לאיומיה של ארצות הברית בעקבות הניסוי. "זאת לא הפעם הראשונה שבה אדם לא מנוסה מאיים על איראן", אמר עלי אכבר וילאייתי, כשהתכוון לטראמפ. "איראן לא צריכה רשות משום מדינה להגן על עצמה", הוא צוטט על ידי סוכנות הידיעות פארס.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully