וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוכריס יורד בדרגה במסגרת הסדר טיעון; השופטים: רצינו להחמיר את העונש

בית הדין קיבל את הסדר הטיעון וגזר עליו הורדה בדרגה לאל"מ ותשעה חודשי מאסר על תנאי. השופטים: "אלמלא ההסדר, לא היינו מסתפקים בהורדה בדרגה אחת". סניגורו: "לא היה פה אונס". באת כוחה של המתלוננת: "העונש לא מעניין אותה"

צילום: אבי כהן, עריכה: שניר דבוש

בית הדין הצבאי המיוחד בקריה גזר היום (חמישי) את דינו של תת-אלוף (במיל') אופק בוכריס, שהודה והורשע בבעילה אסורה בהסכמה במתלוננת א' ובהתנהגות שאינה הולמת כלפי פקודה נוספת. הרכב השופטים בראשות אלוף-משנה אורלי מרקמן קיבל ברוב של שניים לעומת אחד את הסדר הטיעון שהושג בין הצדדים בנובמבר האחרון, וגזר על בוכריס הורדה בדרגה לאל"מ, שבעה חודשי מאסר על תנאי על עבירה אחת, ועוד שני חודשי מאסר על תנאי על הבעילה האסורה. השופטים הדגישו כי היו רוצים להחמיר בעונש: "אלמלא ההסדר, לא היינו מסתפקים בהורדה בדרגה אחת". בוכריס, שהגיע מלווה באשתו נעמה, סירב להגיב לגזר הדין.

ראשת ההרכב אל"מ מרקמן אמרה כי יש לזקוף לזכות הנאשם את תרומתו הרבה לצה"ל, והדגישה כי דרכו במסלול הדרגות הצבאי היתה סלולה. "מצאנו לקבל את הסדר הטיעון, אף גם בדוחק", נימקה.

באת כוחה של המתלוננת א' אמרה לאחר קבלת הסדר הטיעון כי הן לא הופתעו. "אנחנו מרוצים מפסק הדין. אילולא הסדר הטיעון, העונש היה חמור יותר ודעת המיעוט אמרה זאת. בית הדין כיבד את ההסדר תחת מחאה של דעת המיעוט והוא הקל איתו כי לקח אחריות. הסכמנו להסדר. העונש פחות עניין את המתלוננת - מה שהיה חשוב לה זה שיכיר במעשיו. גרסתה לא השתנתה. מדובר בניצול יחסי מרות ובית הדין נתן ביטוי לחומרת המעשים. יצאה אמירה חד-משמעית מבית הדין", הסבירה נציגת המתלוננת העיקרית, שבגין העבירות כלפיה הורשע בוכריס בבעילה אסורה בהסכמה.

לקריאה נוספת:
לאחר שהודה והורשע: הערכת המסוכנות של בוכריס עשויה לקבוע את עונשו
מאות הפגינו מול הקריה נגד הסדר הטיעון עם בוכריס: "די לאלימות מינית"
אבי המתלוננת במכתב לבוכריס: "אתה לא גיבור, תתנצל על מה שעשית"

תא"ל אופק בוכריס במתן גזר הדין שלו בבית הדין הצבאי בקריה, 2 בפברואר 2017. מגד גוזני
ירידה בדרגה ועונש מאסר על תנאי. בוכריס בבית הדין הצבאי בקריה, הבוקר/מגד גוזני
תא"ל אופק בוכריס במתן גזר הדין שלו בבית הדין הצבאי בקריה, 2 בפברואר 2017. מגד גוזני
סירב להגיב לגזר הדין. בוכריס מגיע לבית הדין הצבאי יחד עם אשתו נעמה, הבוקר/מגד גוזני

סנגוריו של בוכריס בירכו על החלטת בית הדין. "אין כאן תיק אונס, אונס היה בחיל האוויר (תיק האונס הקבוצתי בבסיס חצרים, שהסתיים אתמול בעונשי מאסר לשני חיילים, א"ר וא"ס), מדובר בבעילה אסורה בהסכמה", אמר עו"ד עודד סבוראי. "אנחנו מודים לבית הדין שקיבל את הסדר הטיעון ובוכריס עכשיו ימשיך את חייו".

עו"ד רועי בלכר מצוות ההגנה הוסיף כי זו היתה זכות לייצג את בוכריס. "תושבי מדינת ישראל זכו לקצין מצטיין, אנחנו רוצים להודות לאילן שיף המגשר. הקשיים הראייתים הראו שלא מדובר בתיק אינוס".

בוכריס בדיון הטיעונים לעונשו: "לוקח אחריות על מעשיי"

בדיון הטיעונים לעונש בדצמבר האחרון, ביקשו סניגוריו של בוכריס, עו"ד סבוראי, בלכר ומאיה שגיא מהסניגוריה הצבאית, לכבד את הסדר הטיעון שאליו הגיעו הצדדים. גם התובעת הצבאית הראשית, אל"מ שרון זגגי פנחס, ביקשה מבית הדין לכבד את ההסדר, כשהיא מציינת שהוא נחתם על דעתן של שתי המתלוננות. לזכותו של בוכריס העידו שורה של עדי אופי, ובהם קצינים בכירים המשרתים כיום בצה"ל, כמו סגן הרמטכ"ל, אלוף אביב כוכבי.

בוכריס עצמו ניצל את זכות המילה האחרונה שלו ואמר לחברי בית הדין המיוחד כי הוא מצר על מעשיו. "אני לוקח אחריות מלאה על כל המעשים המפורטים בכתב האישום ומביע עליהם צער עמוק. שירתתי את המדינה במשך שלושה עשורים. אני מודה על הזכות הגדולה שהייתה לי לשרת את המדינה. צה"ל היה כל חיי. בדבר אחד אין לי ספק. אמשיך לתרום למדינה, היכן מתי ובכל דרך שאוכל", אמר.

המתלוננת א' נגד אופק בוכריס שהודה בעבירות מין בשימוע בבית הדין הצבאי בקריה, 19 בדצמבר 2016. מגד גוזני
"היה חשוב לה שבוכריס יכיר במעשיו". המתלוננת א' בבית הדין הצבאי, דצמבר 2016/מגד גוזני

באותו הדיון הביע חבר ההרכב, שופט בית המשפט המחוזי תל אביב צבי גורפינקל, שהתנגד היום לקבלת הסדר הטיעון, הסתייגות מכך שהפרקליטות הצבאית הסכימה שלבוכריס תרד רק דרגה אחת. זאת בשל העובדה שבוכריס היה בדרגת סגן-אלוף בעת ביצוע העבירות. בנוסף לכך, שתי המתלוננות נגד בוכריס ויתרו גם על זכותן לנסח תסקיר נפגעות עבירה, שילמד על הנזק שנגרם להן.

בוכריס הודה בעבירה של בעילה אסורה בהסכמה המתייחסת ליחסי מין שקיים עם פקודתו בכמה בסיסי צה"ל בצפון בעת שפיקד על חטיבת גולני. בוכריס הורשע גם בעבירה של התנהגות שאינה הולמת כלפי קצינה ששירתה אז בחטיבה, וזאת בהתייחס לנשיקה בין השניים שהתרחשה בבסיס נחל עוז.

הפגנה במתחם שרונה בעקבות הסדר הטיעון של תא"ל לשעבר אופק בוכריס, 4 בדצמבר 2016. דרור עינב
ההסדר עורר ביקורת רחבה. הפגנה נגד הסדר הטיעון, דצמבר 2016/דרור עינב

ההסדר גרר קמפיינים ברשתות החברתיות ועורר ביקורת בשל העונש הקל שנגזר על הקצין הבכיר. עם זאת, המתלוננות הביעו תמיכה בהסדר, כאמור, וכך גם הפרקליטות הצבאית וצוות ההגנה של בוכריס.

המתלוננת הראשית בתיק, הסבירו הצדדים, לא נקבה במונח "אונס" בעת שהגישה את תלונתה למצ"ח, אלא סיפרה על יחסי מין שבוצעו ללא הסכמתה. הפרקליטות הצבאית החליטה להגיש כתב אישום הכולל עבירת אונס, וזאת כשבוכריס ממשיך להכחיש לחלוטין את קיומם של הדברים וטוען כי הם לא קרו מעולם. בסופו של דבר, נסוג בוכריס מעמדתו והודה בעבירת מין שבוצעה בפקודתו א', המתלוננת העיקרית נגדו.

(עדכון ראשון: 07:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully