וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינוי עמונה: התושבים מתבצרים בבתיהם לקראת עליית הכוחות להר

עם התקרבות הכוחות והנחת גדרות סביב המאחז, הבעירו הפעילים צמיגים בכבישי הגישה בניסיון למנוע מהשוטרים להיכנס. השוטרים מאפשרים למפונים לרדת מעמונה בעצמם לפני שייכנסו למקום ויחלו בפינוי. כאלף צעירים הגיעו לתמוך במאבק

עריכה: שמרית גולדשטיין

לקראת פינוי עמונה: כותרות אחרונות

- כוחות נפרסו בכניסה למאחז וממתינים לירידת התושבים מההר ללא פינוי כפוי
- כרוז מקומי העיר את התושבים וקרא להם להישאר בבתיהם
- פעילים מבעירים צמיגים בכבישי הגישה
- ח"כ שולי מועלם רפאלי הגיעה למאחז יחד עם ח"כים נוספים: "סומכת על התושבים שייאבקו"

כוחות ראשונים של משטרה החלו להיכנס הבוקר (רביעי) למאחז עמונה וממתינים לתושבים שירדו מההר בעצמם בטרם יחל הפינוי הכפוי. בתגובה, קרא הכרוז בעמונה להתושבים להישאר בבתיהם לקראת עליית הכוחות. עם התקרבות הכוחות למאחז, הבעירו הפעילים צמיגים בכבישי הגישה בניסיון לנמוע את כניסתם.

ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) שהגיעה לעמונה אמרה לוואלה! NEWS: "אני מבקשת להתרכז ב-43 משפחות שהולכות לפינוי ולהיות מגורשות מבתיהם. אני סומכת על תושבי עמונה שיתכוננו למאבק. אני מניחה שלאף אחד אין מחשבה שאנשים יצאו מפה בשירים וריקודים, אלא יביעו את המחאה שלהם על הפינוי". עם זאת היא הבהירה: "זה לא יחצה קווים ברורים לחלוטין שיגרמו אלימות. הצבא והמשטרה הם חלק מהותי מתושבי עמונה. המחאה מחויבת למציאות". מועלם דמעה במהלך הריאיון והסבירה: "אלו דמעות של כאב גדול".

לקריאה נוספת:
צה"ל החל בהכנות לפינוי עמונה: רק תושבי המאחז מורשים להיכנס
"המצב בשטח לטובתנו": במשטרה ערוכים לפינוי מידי של עמונה
בעמונה נערכים לפינוי בימים הקרובים: "נילחם על הארץ"

חסימה בכביש הגישה למאחז עמונה בבוקר הפינוי המיועד , 1 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
הבערת צמיגים בכניסה למאחז/נועם מושקוביץ
חסימה בכביש הגישה למאחז עמונה בבוקר הפינוי המיועד , 1 בפברואר נוען. נועם מושקוביץ
הכוחות ממתינים לירידת התושבים/נועם מושקוביץ

אמש, הגיעו למקום מאות פעילי ימין בעקבות חסימת הציר שמוביל ליישוב. פינוי המאחז אמור היה להתבצע עד 8 בפברואר - יום רביעי בעוד שבוע - אולם בשל היערכות הצבא והמשטרה, צפוי לצאת לפועל בקרוב ועל פי הערכת התושבים אף בשעות הבוקר. הלילה נפרסו כוחות נוספים סביב המאחז.

עם זאת, ואף שמאות מהם כבר בשטח המאחז, בצבא פועלים למנוע כניסה של פעילים נוספים מחשש להתלהמות הרוחות ברגע שיחל תהליך הפינוי. עד כה, מנע צה"ל את כניסתם של 15 אוטובוסים ועליהם מאות פעילי ימין, ולמטה המאבק בעמונה מגיעות כל העת פניות מצד פעילים נוספים שרוצים להגיע, אלא שהאפשרות שכניסתם למאחז תתאפשר מוטלת בספק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
כוחות ראשונים בכניסה לעמונה לקראת הפינוי. דב גיל-הר, ספק 500
הכוחות פורסים גדרות בכניסה למאחז/ספק 500, דב גיל-הר

שעות לפני הפינוי המסתמן, הודיעו שר הביטחון אביגדור ליברמן וראש הממשלה בנימין נתניהו על מתן אישורים לבניית יותר מ-3,000 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות בגדה המערבית. כ-2,000 מתוכן הן יחידות המוכנות לשיווק מיידי, והשאר בשלבים שונים. בין היתר, אושרו 750 יחידות דיור באלפי מנשה, 650 יחידות דיור בבית אריה ו-650 יחידות נוספות בביתר עילית. באורנית אושרו 200 יחידות דיור, בגבעת זאב 150, מאה יחידות בכל אחת מההתנחלויות קרני שומרון ומצודות יהודה, ו-30 באפרת.

כמה מאות מהיחידות נמצאות ביישובים שמחוץ לגושי ההתנחלויות הגדולים. כך, למשל, בנוקדים - מקום מגוריו של שר הביטחון - אושרו 150 יחידות דיור חדשות, ובשילה מאה.
80 יחידות אושרו בכפר אלדד, 70 בשבי שומרון ו-50 בנופים. "ההחלטה באה כחלק מהחזרה לחיים נורמליים ביהודה ושומרון, והתנהלות המאפשרת מענה אמיתי לצרכי החיים והדיור", נמסר בהודעה רשמית. "החלטה זו מצטרפת להחלטה על 2,500 היחידות שפורסמה בשבוע שעבר".

צעירים מחזקים את החסימות בכביש הגישה למאחז עמונה בבוקר הפינוי המיועד, 1 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
פעילים בדרך לשביל הגישה לעמונה הבוקר/נועם מושקוביץ
צעירים מחזקים את החסימות בכביש הגישה למאחז עמונה בבוקר הפינוי המיועד, 1 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
צעירים מחזקים את החסימות בכביש הגישה למאחז עמונה בבוקר הפינוי המיועד, 1 בפברואר 2017/נועם מושקוביץ
שוטרים וחיילים חוסמים את הגישה לעופרה, 31 בינואר 2017. ניב אהרונסון
שוטרים וחיילים חוסמים את הכניסה לעפרה, אמש/ניב אהרונסון

תושבי המאחז קיבלו אתמול צו צבאי שמורה להם להתפנות בתוך יומיים מההר, והוא נועד למבנים שלהם לא הוצא צו הריסה - דוגמת החממות והמבנים הזמניים שהקימו תושבי המאחז בחודשים האחרונים. הציר לעמונה נחסם בצהריים, ובהודעת הצבא לתושבים נמסר כי התנועה מותרת לתושבי המאחז בלבד וכי ציר 60 - בקטע הכביש שבין סינג'יל למעבר מכמש - יהיה פתוח לתחבורה ציבורית, הסעות תלמידים ולתושבי עפרה, עמונה, גבעת אסף ובית אל - בהצגת תעודות זהות.

"אנחנו לא נרתעים משום דבר. מחכים למדינה שתתעשת ותסדיר את עמונה. הכוח בידם למנוע את ההריסה המיותרת הזו", אמרו תושבים בעמונה.

שוטרים וחיילים חוסמים את הגישה לעופרה, 31 בינואר 2017. ניב אהרונסון
שוטרים וחיילים חוסמים את הכניסה לעפרה, אמש/ניב אהרונסון
שוטרים וחיילים חוסמים את הגישה לעופרה, 31 בינואר 2017. ניב אהרונסון
שוטרים וחיילים חוסמים את הכניסה לעפרה, אמש/ניב אהרונסון

"לא ברור מה בג"ץ יחליט, ההערכה היא שהולכים לפינוי כפוי", הכריז אמש אחד הפעילים בתדריך לפעילי המאבק בעמונה. "אנחנו חייבים פינוי באנרגיות, באנו להילחם על הבית שלנו. שזה יהיה ברור לכולם".

לדבריו, "הקו הוא מחאה צועקת וזועקת - אבל לא מלחמה. אנחנו לא יכולים לנצח את מג"ב". הפעיל עוד אמר כי "המטרה היא גם כלפי חוץ, שהמחאה תגיע לכמה שיותר מקומות. תצלמו ותשלחו למי שמרכז חומרים, אנחנו נעביר את מה שבאמת מתרחש בעמונה. זה קריטי למסר של המאבק שיראו שוטר נכנס לבית וגורר ילדה קטנה".

מטה המאבק למען עמונה בתדרוך פעילים לפני הפינוי. עמונה, 31 בינואר 2017. ניב אהרונסון
"לא ננצח את מג"ב". תדריך הפעילים, אמש/ניב אהרונסון
מטה המאבק למען עמונה בתדרוך פעילים לפני הפינוי. עמונה, 31 בינואר 2017. ניב אהרונסון
"קריטי שיראו שוטר נכנס לבית וגורר ילדה קטנה". תדריך הפעילים, אמש/ניב אהרונסון

הוא הוסיף: "יש לנו המון מידע, שעם אור ראשון הכוחות יגיעו לפה. הם יבואו יוציאו את האנשים ויש להם את כל היום. המטרה היא שיגיעו כמה שיותר אנשים". עוד צוין כי "יכול להיות שבמהלך הלילה יעלו כוחות. כדאי להתבצר בבתים עד הבוקר, שיתחיל בפועל הפינוי".

"כל מי שרוצה להיות בבית הכנסת - מצוין, מי שרוצה להיות בבתים - נחלק לבתים", עוד נמסר בתדריך, "אם אנחנו נמצאים במצב שכלו כל הקצים ויהיה פינוי, נעשה זאת כמו שצריך".

החלקות החדשות של מאחז עמונה לפי מתווה הפינוי. שלום עכשיו, ספק 500
"באנו להילחם על הבית שלנו. שזה יהיה ברור לכולם". מתווה חלקות הפינוי של עמונה/ספק 500, שלום עכשיו
עמונה לפני הפינוי, 31 בינואר 2017. ניב אהרונסון
עמונה, אמש/ניב אהרונסון

ממטה המאבק של עמונה נמסר הלילה כי "לצערנו הרב הממשלה מזדרזת להרוס את עמונה בצורה בלתי מוסברת בעליל. אחר הצהריים ניהל בג"ץ דיון מעמיק ומקיף בשאלת כשרות מתווה נכסי נפקדים בו הושקעו מאמצים רבים על ידי כל הגורמים ובפרט על ידי התושבים. בית המשפט הודיע שהחלטתו תינתן בהקדם. למרות זאת ברגע זה הממשלה הנחתה את הצבא שלא להמתין להחלטת בג"ץ וכבר בשש בבוקר להתחיל בפינוי עמונה בניגוד לכל היגיון".

עוד נמסר כי "תושבי עמונה הסכימו לפני חודש וחצי ללכת למתווה נכסי נפקדים תוך התחייבות של ראש הממשלה ושר החינוך לעשות הכול כדי לקיימו. רגע לפני מימוש המתווה המדינה החליטה לבעוט בפתרון הזה ושוב להפר את ההסכם אליו הגיעה עם התושבים ולייצר מתח מיותר ופינוי בכוח במקום שיכול היה להיות מעבר של תושבי עמונה מבתיהם לבתים החלופיים. אנחנו קוראים לדרג המדיני: תתעשתו. קיימו את ההסכם. תנו לבית המשפט להחליט. שנית עמונה לא תיפול".

"עמונה היא סמל, זה לא דומה לפינוי רגיל"

אתמול בצהריים החל דיון בבג"ץ בנוגע לעתירה שהגישו בעלי הקרקעות הפלסטינים באמצעות ארגון "יש דין" נגד מתווה הפינוי. שלשום הגישה המדינה את תגובתה לעתירה וטענה כי יש לדחות אותה, ולאפשר את יישום המתווה. בתגובתה, מסרה המדינה כי "מדובר באירוע נפיץ ובעל השלכות מיוחדות וקיים אינטרס ביטחוני רב משקל בהשגת פתרון שיאפשר פינוי בהסכמה של עמונה".

בדיון הביע נציג "יש דין", שלומי זכריה, חשש מפתרון המתווה, ואמר כי "המתווה מדאיג בגלל זמניותו. אם רוצים למצוא פתרון למתיישבי עמונה – רצוי שהמתווה יהיה קבוע. לפי הניסיון שלנו אין יותר קבוע מזמני. התכנון הוא לשנתיים אבל זה יכול לקחת יותר".

כוחות מג"ב וצה"ל על הציר המוביל לעמונה. 31 בינואר 2017. אהוד אמיתון, תצפית TPS
ההיערכות צפויה לצאת לפועל בקרוב. הדרך לעמונה, אמש/תצפית TPS, אהוד אמיתון
מטה המאבק למען עמונה בתדרוך פעילים לפני הפינוי. עמונה, 31 בינואר 2017. ניב אהרונסון
תדריך לפעילים בעמונה, אתמול/ניב אהרונסון

"זה לא נעים שבכל כמה שנים המשפחות עם הילדים יעברו ממקום למקום. היה רצוי שההסדר יהיה סופי. מדוע שההסדר לא ייעשה על אדמות המדינה ויתאפשר למנוע חיכוכים?", תהה זכריה.

השופט ניל הנדל שאל בדיון את נציג הפרקליטות אבינעם סגל, אם בכל פינוי ייעשה הסדר דומה לזה שהושג בעמונה, לפיו תימצא קרקע בסמוך לקרקע שפונתה. הנציג ענה בתגובה כי "הצו בעמונה ייחודי". הוא הסביר כי המצב במאחז הצריך פתרון אחר, כיוון ש"יש חוות דעת שפינוי עמונה יכול להתפרס למעגלים נרחבים מבחינת אלימות".

"זהו אירוע בסדר גודל גדול", הבהיר נציג הפרקליטות. "המדינה הייתה מעורבת בהקמת היישוב ויש לה אחריות כלפי התושבים. הצו בעניין עמונה הוא לא ניצחון לבריונים".

עמונה לפני הפינוי, 31 בינואר 2017. ניב אהרונסון
"הפינוי עשוי להיות אירוע נפיץ". עמונה, אמש/ניב אהרונסון
עמונה לפני הפינוי, 31 בינואר 2017. ניב אהרונסון
עמונה, אמש/ניב אהרונסון

"צריך לזכור שבעמונה היה פינוי לפני עשר שנים, שהידרדר לאלימות", הוסיף נציג הפרקליטות. "זה חלק מהסמל של עמונה, לכן היא שונה. סמל יכול לעורר אי שקט רב יותר מכל פינוי רגיל". בתגובה לצו שהוציא הצבא אמר נציג הפרקליטות כי "זה פורסם באמצעי התקשורת, הולכים לפנות את עמונה מהר".

תושבי המאחז התחייבו השבוע להתפנות ללא התנגדות, ללא אלימות וללא עימותים עם הכוחות. עם זאת, בשטח נערכים למאבק שקט נגד הפינוי. שלשום נערכה בירושלים עצרת נגד הפינוי ובמהלכה חולקו כרוזים שבהם נקראו הפעילים להגיע בדחיפות להר לנוכח החשש מפינוי היום.

(עדכון ראשון: 19:21)

נערים ונערות הולכים לעמונה, 31 בינואר 2017. תצפית TPS
נמנעה כניסת 15 אוטובוסים. נערים ונערות בדרכם לעמונה, אתמול/תצפית TPS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully