וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה מבקשת מבג"ץ לאשר את מתווה עמונה: יאפשר פינוי בדרכי שלום

30.1.2017 / 18:03

בתגובה לעתירה שהגישו תושביו הפלסטיניים של הכפר הסמוך למאחז ציינה המדינה כי פינוי עמונה הוא "אירוע נפיץ" והדגישה את האינטרס הביטחוני בהשגת פתרון של פינוי בהסכמה. נוסף על כך, הוסכם לדחות פינוי חמישה מתוך תשעת הבתים הלא-חוקיים בעפרה

צילום: צעירי עפרה, עריכה: ורד לידני

המדינה הגיבה היום (שני) לעתירת תושבי הכפר סילוואד נגד המתווה להעתקת עמונה, וביקשה מבג"ץ לאפשר את יישום המתווה כדי שהמאחז יפונה בדרכי שלום. בתגובתה, מסרה המדינה כי "מדובר באירוע נפיץ ובעל השלכות מיוחדות וקיים אינטרס ביטחוני רב משקל בהשגת פתרון שיאפשר פינוי בהסכמה של עמונה".

עוד נכתב בתגובה: "לאור העובדה כי עסקינן בפתרון זמני וקצר טווח, שמשכו גדור, המבטא מענה לצורך ציבורי משמעותי ביותר בדמות שמירה על הסדר והביטחון הציבוריים, המדינה סבורה כי הונחה התשתית הנדרשת לצורך חקיקתו של הצו המורה על העתקת המבנים לחלקות סמוכות". בהמשך, מצוין כי המדינה מבקשת לחוקק את הצו בידי אלוף פיקוד המרכז "חרף העובדה שגלומה בו סטייה נקודתית וזמנית מההסדר הכללי שחל בעניין ניהול נכסים נטושים ודיני התכנון והבנייה באזור".

לקריאה נוספת:
בעמונה מתחייבים להתפנות ללא אלימות - אך ממשיכים במאבק
בממשלה פועלים להרגעת הרוחות, בזמן שתושבי עמונה נערכים למאבק
תושבי עמונה חידשו את המאבק: "הדרג המדיני כשל במימוש ההסכם"

עמונה, ינואר 2017. ראובן קסטרו
מנדלבליט ושקד לחצו על התושבים להישאר נאמנים למתווה. עמונה/ראובן קסטרו

נוסף על תשובתה לעתירה בנושא עמונה, הודיעה המדינה כי היא מתנגדת לדחיית פינוי ארבעה מתוך תשעת הבתים המיועדים לפינוי בהתנחלות עפרה. פינוי הבתים מתוכנן ליום רביעי בשבוע הבא. עם זאת, המדינה הסכימה לדחות את פינויים של חמשת הבתים הנותרים והורתה לפנותם עד 25 באפריל, בתנאי שהדייריים יתחייבו להתפנות בדרכי שלום גם אם בקשתם תידחה.

מארגון "יש דין", המייצג את בעלי הקרקעות הפלסטינים, נמסר בתגובה: "טענת המדינה שמתווה עמונה נועד לשמירה על הסדר הציבורי וכי אין חלופות אחרות שיבטיחו פינוי מוסכם ושקט מתעלמת מקביעה ברורה של בית המשפט העליון בנושא, ואף מתעלמת לחלוטין מהפגיעה בזכויות הקניין של בעלי הקרקעות הפלסטינים. על בית המשפט לא להיכנע לאיומים מצד פורעי חוק ולבטל את המתווה הבלתי חוקי שנועד אך ורק לרצות את תושבי עמונה".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
הפגנה נגד פינוי עמונה בקרית הממשלה בירושלים , 30 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
ההפגנה בירושלים, היום/נועם מושקוביץ

מוקדם יותר צעדו מאות מפגינים לעבר משכן הכנסת שבירושלים במחאה נגד פינוי המאחז, שצפוי להתפנות עד ה-8 בפברואר. בעצרת המחאה שהתקיימה מול הכנסת השתתפו, בין היתר, רבנים וראשי הרשויות המרכזיות בשומרון.

אתמול החלו כוחות הביטחון בהיערכות לקראת הפינוי הצפוי. כבר לפני חודשיים תרגלו הכוחות ונערכו לקראת הפינוי ואף החלו להתפרס באזור בנימין, אך נאלצו להתקפל לאחר שבג"ץ נענה לבקשת המדינה ודחה את הפינוי בחודש וחצי, והעניק לה ארכה שעומדת לפוג בעוד שבוע וחצי. היום הוקם מחדש המחנה הזמני שאמור לשמש את הכוחות המיועדים לפינוי בסמוך לחטיבת בנימין ליד בית אל.

מחר צפוי חוק ההסדרה לעלות להצבעה במליאה לקריאה שנייה ושלישית. זאת, על אף עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שאמר כי יגן על החוק בבג"ץ.
בימים האחרונים הופעל על התושבים לחץ מצד מנדלבליט ושרת המשפטים איילת שקד לחתום על הבהרה שלפיה הם עדיין מחויבים למתווה עמונה ולהבטחתם להתפנות ללא מאבק וללא תנאים. טרם התברר אם התושבים הסכימו להתחייבות הזו, אך לפחות בעל פה ציינו כי אם יוצבו מבנים חלופיים על ההר בשלוש החלקות שיועדו למפונים במתווה, הם יתפנו ללא התנגדות.

ואולם, המתווה כולו עומד בסכנה בעקבות עתירת "יש דין", ולפיה הפלסטינים שחלקים מהקרקעות שייכים להם, מתגוררים בגדה המערבים ואינם נפקדים, ולכן לא ניתן ליישב את החלקות שלהם. המדינה הייתה אמורה להשיב היום לטענות, אך ביקשה הארכה של 24 שעות. הדבר יכול להעיד על כך שהתושבים עדיין לא התחייבו בפני המדינה שיתפנו ללא מאבק.

(עדכון ראשון: 17:39)

  • עוד באותו נושא:
  • עמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully