וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות חללי צוק איתן תובעות את פרסום דוח המבקר המלא: "חובה מוסרית"

24.1.2017 / 9:50

הוועדה לביקורת המדינה תדון בחשיפת דוח מבקר המדינה על המבצע הצבאי ברצועת עזה. הורים שכולים שבניהם נפלו במערכה דרשו במהלך מסיבת עיתונאים במשכן הכנסת מחברי הוועדה לאשר את פרסומו

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן

(נינט מונדשיין, שבנה שון נפל במבצע צוק איתן, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS, אתמול)

משפחות חללי מבצע צוק איתן דורשות לחשוף את דוח מבקר המדינה המלא על אודות המערכה ברצועת עזה בקיץ 2014, שבה נפלו בניהן לקראת הדיון בעניינו בוועדה לביקורת המדינה שייערך היום. במסיבת עיתונאים שערכו הבוקר (שלישי) במשכן הכנסת אמרו נציגי המשפחות כי יותר מ-50 הורים לנופלים במבצע חתמו על בקשה לחשיפת ארבעת פרקי הדוח העוסקים במוכנות העורף, בהתנהלות הקבינט המדיני-ביטחוני, באיום המנהרות ובהיבטים של המשפט הבינלאומי בלחימה בעזה. בדיון בוועדה ייבחן האם לפסול לפרסום חלקים מתוך הפרק העוסק בדיוני הקבינט.

"בשנה האחרונה נפגשנו מספר פעמים עם האחראים לדוח. אנחנו בטוחים שהמבקר וצוותו עשו עבודה מקצועית שקולה ומקצועית בבדיקת ההיבטים השונים הקשורים למערכה", אמרו אורית חי שבנה עומר נפל במבצע, אבי יעקובי שאיבד את בנו גלעד ושמואל לביא, שבנו ליעד נהרג בלחימה.

"כעת משהדוח הועבר לחברי הכנסת אנחנו רוצים לוודא שמסקנותיו יישומו במלואן כהכנה למערכות הבאות במדינת ישראל בעתיד, בתקווה שלא תהיינה. אנחנו פונים לחברי ועדת המשנה בביקורת המדינה להמליץ על פרסום הדוח למעט חלקים שסווגו על ידי הצנזורה כפוגעים בביטחון המדינה. אנחנו רואים זאת כחובתכם המוסרית והלאומית", הוסיפו השלושה.

עוד בוואלה! NEWS:
על פי בקשת האם: שירי סובול לא תורשע ברצח אחותה התאומה
לאחר ההרשעה החותכת: היום יחל שלב הטיעונים לעונשו של אזריה
חקירות נתניהו: מילצ'ן מאיים בתביעה על ח"כ אמסלם

שמואל לביא אביו של סרן ליעד לביא, אורית חי אימו של עומר חי, אבי יעקובי אביו של גלעד יעקובי. ועדת המשנה בביקורת המדינה, הכנסת 24 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
"בטוחים שהמבקר וצוותו עשו עבודה מקצועית". חי, יעקובי וגלעד, היום בכנסת/נועם מושקוביץ

הוועדה לביקורת המדינה תדון בשעה 11:00 בחשיפת הפרק בדוח המבקר העוסק בהתנהלות הקבינט המדיני-ביטחוני במהלך המבצע. שאר הפרקים יובאו בפני חברי הוועדה בהמשך השבוע ובמהלך השבוע הבא. ועדת המשנה לענייני ביטחון של הוועדה תצביע על חשיפת הדוח, בעקבות החלטת יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר. "לאחר מעבר על הדוח אני לא רואה בו סכנה ביטחונית שבגינה אין לפרסם אותו", אמרה אלהרר שלשום. יש לציין כי הצנזורה פסלה לפרסום פרטים מסויימים מתוך הדוח המלא.

חברי ועדת המשנה הם יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (ליכוד), ח"כ מירב בן ארי (כולנו), ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) וח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני). אתמול אמר ביטן כי יתמוך בפרסום הדוח, ובימים האחרונים התבטאו גם בן ארי ומרגי בעד המהלך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כוחות צה"ל במהלך הלחימה בעזה במבצע "צוק איתן", ביולי 2014/מערכת וואלה!, צילום מסך

נינט מונדשיין, שבנה שון נפל במבצע אמרה אתמול בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי יש צורך לשתף את כל המדינה בדוח שנכתב על אודותיו. "אני לא רוצה להיכנס למה שקורה בתוך הממשלה כי זה לא המקצוע שלי וזה לא מענייני", אמרה. "הבן שלי נפגע מטיל שירה חמאס אבל הוא נפל בגלל מחדלים של הצבא וחשוב שזה יפורסם".

דוח המבקר צפוי למתוח ביקורת חריפה בין היתר על ראש הממשלה בנימין נתניהו, על שר הביטחון בעת המבצע משה יעלון ועל הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, על כך שלא הציגו בפני חברי הקבינט המדיני-ביטחוני את איום המנהרות בעזה במלוא עוצמתו וחומרתו ולהעיר על כך שלא הוכנו תכניות מבצעיות מספקות בנושא - כך טענו גורמים שעיינו בטיוטת הדוח.

זאת בניגוד לטענות נתניהו בעבר כי הקבינט עודכן והוכן כראוי בנושא המנהרות וערך דיונים רבים סביב האיום הנשקף מהן. לטענת הגורמים, מהדוח עולה כי מערכת הביטחון הייתה מודעת לאיום המנהרות כשנה לפני פתיחת המבצע אך היקפו המלא לא הוצג בפני חברי הקבינט עד לישיבה שנערכה כשבוע לפניו, ב-30 ביוני, במהלך מבצע "שובו אחים" בגדה המערבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully