וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי השיחה עם אביו: מח"ט כפיר יזומן להעיד במשפט אזריה

24.1.2017 / 21:00

ההגנה הביאה יותר מעשרה עדי אופי שסיפרו על עברו המוצלח של הלוחם שהורשע בהריגה, בתקווה להמתיק את גזר הדין שתבקש התביעה. אביו העיד: "צה"ל זרק את הילד, הבחנתי שאלאור איבד את המוטיבציה בימים שלפני האירוע"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

לאחר הרשעתו של אלאור אזריה בהריגת מחבל מנוטרל בחברון, נפתח היום (שלישי) שלב הטיעונים לעונשו של החייל בבית הדין הצבאי המיוחד בבסיס הקריה בתל אביב. שלושת השופטים, אל"מ מאיה הלר, אל"מ כרמל ווהבי וסגן-אלוף ירון סיטבון, וכן התובע, סא"ל (במיל') עו"ד נדב ויסמן, הגיעו לבית הדין כשהם מלווים במאבטחים.

אל"מ הלר הודיעה כי בעקבות שמיעת הקלטת השיחה שקיים מפקד חטיבת כפיר, אל"מ גיא חזות, עם אביו של אלאור, צ'רלי אזריה, יזומן חזות למסור עדות. לדבריה, "שמענו את ההקלטה במהלכה נידנו האפשרויות העומדות בפני המשפחה, ועלתה גם האפשרות לפגישות עם בכירים. נאמר ביותר מהזדמנות אחת שהמח"ט מדבר בשם הצבא". עוד הוסיפה הלר כי "די בכך להצביע על רלוונטיות לזמן את העדים בנוגע לביסוס טענות ההגנה לעונש". גם המתווך שהשתתף בשיחה, אופיר סופר, יזומן להעיד.

בפתח הדיון ביקש סנגורו של אזריה, עו"ד אייל בסרגליק, לזמן את חזות וסופר כעדים מטעם ההגנה. זאת, לטענתו, עקב הקלטת השיחה שנערכה בין חזות לבין הוריו של אזריה שזיהמה את ההליך המשפטי. שותפו לצוות ההגנה, עו"ד אילן כץ, אמר כי "בית הדין חייב לקבוע בנושא גם אם זה לא ישנה את הכרעת הדין כי יכולה להיות לזה השפעה על גזר הדין".

ראש הרכב השופטים, אל"מ הלר, הסבירה לסנגורים כי אם יעלו עתה את הטענה לזיהום ההליך בעקבות פרסום הקלטת השיחה בין המח"ט לאביו של אזריה, לא יוכלו לבקש לדון בה בהמשך, כשתציג התביעה את טיעוניה לעונש. התובע, סא"ל ויסמן, מחה על כך שההגנה החזיקה בידיה את הקלטת השיחה במשך כשבועיים מבלי ששיתפה בכך את התביעה. "זה לא מחדל סתמי כי אין אפשרות להגיש ראיות במעמד צד אחד בהליך פלילי", אמר. לטענתו יש לפסול בשל כך את בקשת ההגנה.

משפט אלאור אזריה | כל הכתבות בוואלה! NEWS
משפט אזריה: הפרקליטות תבקש שלוש עד חמש שנות מאסר
אביו של אזריה בשיחה עם מח"ט כפיר: "קיבלנו איומים מגורמי טרור"
סניגורו של אזריה על הפגישה בין צה"ל והמשפחה: "חמור, כמו ווטרגייט"

הסנגורים שלי החייל אלאור אזריה, בית הדין הצבאי בקריה, 24 בינואר 2017. מגד גוזני
"אלאור התעקש לשרת ביחידה קרבית". סנגוריו של אזריה, היום/מגד גוזני
אלאור אזריה, דיון בטיעונים לעונשו, הקריה 24 בינואר 2017. מגד גוזני
"העונש שתבקש הפרקליטות מוכיח את צימאון הדמים". אזריה, היום/מגד גוזני

בתחילת הדיון עלו לדוכן עדי האופי מטעם ההגנה, שינסו להמתיק עד כמה שניתן את גזר הדין ולאחר מכן תשמיע התביעה הצבאית את טיעוניה לעונש. כפי שפורסם, הרף שאליו היא מכוונת עומד על שלוש עד חמש שנות מאסר. הנטייה, לאור העובדה שאין מחלוקת לגבי טיב שירותו של אזריה לפני הירי, עומדת על שלוש שנות מאסר. בסיום הדיון עשוי אזריה עצמו לשאת דברים, אלא אם יהיה אחד מעדי האופי.

לטובת אזריה העידו 15-10 עדי אופי, רובם חיילים ומפקדים ששירתו איתו בחטיבת כפיר. בנוסף הופיע בפני בית הדין ראש עיריית רמלה, עיר מגוריו של אזריה, יואל לביא. טרם הוחלט אם מישהו ממשפחתו יעלה להעיד. כלל העדים הדגישו את הנורמטיביות של החייל ואת אופן תפקודו הטוב במהלך שירותו עד אירוע הירי שבגינו הואשם בהריגה. אם כולם יספיקו להעיד היום, בתוך שבועות ספורים, על פי הערכה, יגזור בית הדין את עונשו של אזריה.

עדכונים שוטפים מבית הדין הצבאי

צ'רלי אזריה, לפני הדיון בטיעונים לעונשו של אלאור  אזריה, הקריה 24 בינואר 2017. מגד גוזני
אביו של אזריה, צ'רלי, בכניסה לדיון היום/מגד גוזני
עו"ד סא"ל נדב וייסמן, התובע במשפט אלאור אזריה, הקריה 24 בינואר 2017. מגד גוזני
התובע, סא"ל עו"ד נדב וייסמן בכניסה לבית הדין/מגד גוזני

צ'רלי, אביו של אזריה, עלה לדוכן העדים וסיפר על ירידת מוטיבציה אצל בנו ימים ספורים לפני אירוע הירי. "הבנתי שאלאור מאבד קצת את שמחת החיים ושיש לו בעיה עם מפקדיו. ניסיתי לדבר עם המג"ד, והוא הבטיח שיטפל בזה", אמר. "יומיים לפני האירוע, הוא סיפר לי שהמצב נהיה גרוע יותר, שנותנים לו עוד ועוד משימות והוא לא עומד בהכל. לצערי לא הצלחתי לדבר שוב עם המג"ד וקרה מה שקרה".

עוד סיפר אזריה על התמודדות המשפחה בימים שאחרי האירוע. "המשפחה קרסה, קיבלתי שבץ מוחי ולאחר שיקום הצלחתי לעמוד על הרגליים כיוון שקבעתי לעצמי לעמוד לצד אלאור", אמר. "עשרה חודשים אף מפקד או גורם מצה"ל לא פנה אלינו. זרקו את הילד". בסיום דבריו פרץ האב בבכי ואמר ש"זו התעללות פיזית ונפשית למשפחה. אני מבקש מכבודכם להסתפק במה שהילד ישב. אין לנו כבר כוח". במהלך העדות התפתח ויכוח בין השופטת מאיה הלר לשרון גל, שאמרה לו: "אם אתה לא יכול לשמוע את העדויות אתה מוזמן לצאת מהאולם".

מפקדו של אזריה בטירונות, תומר בארי, העיד לטובתו ואמר כי היה אחד מהחיילים המובילים בכיתתו. "בשבוע מלחמה אלאור התנדב ולקח ציוד ועודד חייל שהתקשה. הוא אפילו תמך בי ועודד, בן אדם טוב. הוא אף פעם לא ויתר והיה חשוב לו להבין ולהשתפר", אמר. "רציתי לבקש מבית הדין מהעבר הערכי והמוסרי של אלאור וכמה שיותר להמתיק את גזר דינו".

עו"ד סא"ל נדב וייסמן, התובע במשפט אלאור אזריה, הקריה 24 בינואר 2017. מגד גוזני
"מה יותר חשוב להגן על הנאשם או לערוף ראשים?". סא"ל וייסמן, היום/מגד גוזני

צוות סנגוריו של אזריה עדיין עובד על סגירת רשימת העדים ונערך לדיון. לאחר ההרשעה הצטרף לצוות עו"ד יורם שפטל, אך לדבריו הוא ינכח היום בדיון מבלי ליטול בו חלק. שפטל ייכנס סופית לתמונה רק לאחר גזר הדין בכל הקשור להכנת הערעור שצוות הסנגורים ובני משפחתו של אזריה נחושים להגיש, לאור ההרשעה החד משמעית של בית הדין.

לדברי שפטל, "לאור המסע התקשורתי הפרוע של הפרקליטות הצבאית, שבשמו פעלו גם אחרים כמו המח"ט ושר הביטחון, הוכח מה שהיה ברור מהרגע הראשון בהעמדתו לדין ועוד באישום הריגה, כי רק דבר אחד מזין אותה וזה הצימאון לדמו של אזריה. בנוסף לכך, בחוצפתה שלא יודעת קץ, היא עושה הכול כדי שלא יוגש ערעור ועוד מצפה שאלאור יבקש מחילה, דבר שסוגר את האפשרות מבחינתו להגיש ערעור, ומשאיר אותו לחסדיו באופן מוחלט של הממסד הצבאי שזרק אותו לכלבים". עוד טען כי "אין כמו העונש שהפרקליטות עומדת לדרוש מחר כדי להוכיח מעל לכל ספק את אותו צימאון דמים חסר מעצורים".

אלאור אזריה ויורם שפטל מתחבקים בפתח שלב הטיעונים לעונש במשפטו, 24 בינואר 2017. שבתי בנדט
אזריה מתחבק עם עו"ד יורם שפטל, בפתח הדיון, היום/שבתי בנדט
אושרה אזריה ואוראל באבא, לפני הדיון בטיעונים לעונשו של אלאור  אזריה, הקריה 24 בינואר 2017. מגד גוזני
"בחור נורמטיבי". אמו של אזריה וחברתו בכניסה לבית הדין, היום/מגד גוזני

"מדובר בבחור מאוד נורמטיבי שסיים תיכון טוב במגמה ערבית עם בגרות מלאה. בחור שעשה מאמצים להתגייס לקרבי, הוריד במשקל כדי להתקבל והצטיין בשירותו. אין מקום להכניס אותו לכלא", אמר ראש עיריית רמלה. "אני חושב שכשצבא מטיל מטלות על הדרג הנמוך ביותר, מן הראוי להעביר אותם את כל התרחישים האפשריים. אני לא רוצה להעביר ביקורת על סגל הפיקוד אך במהלך המשפט ראיתי פער בין מה שהדרג הנמוך ראה לבין הערכים שדוברו על ידי המפקדים הבכירים והצבא עמד בבושת פנים בנוגע לפערים בין הפיקוד הזוטר לבכיר. לא ראיתי שהצבא הסיק מסקנות ולקחים ממה שקרה. כנכה צה"ל ומי שסוחב צלקות ממלחמת יום הכיפורים, שגם שם סגדנו יתר על המידה לפיקוד הבכיר ולמזלנו הפיקוד הזוטר הציל אותנו מאיבוד המדינה, הפיקוד הנוכחי של צה"ל לא חווה את החוויה הקשה של החיכוך היומיומי הקשה בתעסוקה באזור חברון ומכאן הפער. אם מח"ט יעשה תעסוקה במשך שעות כמו חייל זוטר, אני אצדיע לו".

לדברי לביא, מעצם הפער הנושא הגיע בכלל לפתחו של בית הדין. "במקום שזה יסתיים בתחקיר מבצעי והעמדה לדין משמעתי, סיימנו באופן מביך בדיני ראיות", אמר. "לא ביקרתי אף פעם את צה"ל אלא כשהייתי בשירות, וזו הפעם הראשונה שאני עושה זאת ואני מרגיש לא נח עם המקרה הזה. הכשל הוא בהתנהלות הפיקוד שלא היה מוכן לאירוע כזה, הוא שהוביל למצב שחייל נורמטיבי ומצטיין הגיע להיות מואשם בהריגה. זה לא היה צריך להגיע לשם".

לדבריו "מכיוון שדיני הראיות הובילו לכך שהוא הורשע בהריגה, שזה בפני עצמו כאב עצום, צריך לשחרר אותו מצה"ל מידית. הוא לא צריך לשבת בכלא. מי שחושב שילד שנלחם והשקיע כדי להתגייס לקרבי ונשא בנטל אך עשה מעשה לא ראוי - שישחרר אותו מצה"ל, בכלא אין מקום לילד הזה".

מכתב ששלח שר הביטחון אביגדור ליברמן לסנגוריו של אלאור אזריה, 24 בינואר 2017. ספק 500
המכתב שהעביר ליברמן לסנגוריו של אזריה/ספק 500

לבית הדין הוגש במהלך הדיון מכתב שהעביר לפני כשבועיים שר הביטחון אביגדור ליברמן לעורכי דינו של אזריה, בה הבהיר כי "כשר הביטחון אני מרגיש, כמו רוב אזרחי מדינת ישראל, אי נוחות מהכרעת הדין". לדבריו, "עמדתי בסוגיה הייתה ונורתה שבסופו של דבר צריך לזכור שמדובר בחייל מצטיין מהצד האחד ובמחבל שבא להרוג חיילים ישראלים מהצד השני".

"אינני משפטן ואין לי שום כוונה להתייחס לתפקוד המקצועי של התביעה, הסנגוריה או של בית הדין, ואין לי גם שום יכולת להעריך את סיכויי הערעור בהנחה ויוגש", הוסיף ליברמן. "מה שנדרש כרגע, על מנת להביא את הפרשה העגומה הזו לסיומה, הוא לאפשר למערכת הביטחון לפעול בשקט וללא הפרעות".

(עדכון ראשון: 6:26)

צ'רלי, אלאור ואושרה אזריה לפני הדיון בטיעונים לעונשו של אלאור  אזריה, הקריה 24 בינואר 2017. מגד גוזני
אזריה ואמו במהלך הדיון/מגד גוזני
התובעים במשפט אלאור אזריה, הקריה 24 בינואר 2017. מגד גוזני
צוות התביעה בפתח הדיון/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully