וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר צפוי לקבוע: הקבינט לא עודכן בצוק איתן; צה"ל לא נערך למנהרות

24.1.2017 / 7:30

גורמים שעיינו בטיוטת דוח המבקר אמרו לוואלה! NEWS כי הוא יהיה אף ביקורתי מהטיוטות הראשוניות. הוא עוסק בחוסר המוכנות לאיום המנהרות ובהסתרת המידע מהקבינט – כפי שטענו בעבר בנט ולפיד. היום צפויה הכנסת להכריע על פרסום הפרק שעוסק בקבינט

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: אמו של חייל שנהרג ב"צוק איתן" בריאיון לאולפן וואלה! NEWS)

דוח מבקר המדינה בנושא מבצע "צוק איתן" צפוי למתוח ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בעת המבצע משה יעלון, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ וקצינים בכירים נוספים, על כך שלא הציגו בפני חברי הקבינט המדיני-ביטחוני את איום המנהרות במלוא עוצמתו וחומרתו ולהעיר על כך שלא הוכנו תכניות מבצעיות מספקות ביחס לאיום זה. כך עולה משיחות עם גורמים שעיינו בדוח, שחלקו הראשון צפוי להגיע היום (שלישי) לדיון והצבעה בוועדה לביקורת המדינה לקראת פרסומו בשבועות הקרובים. לטענת הגורמים, הדוח דוחה את גרסתו של ראש הממשלה לפיה הקבינט עודכן והוכן כראוי על איום המנהרות ושהתקיימו בנושא דיונים רבים, ומאמץ את גרסת שרי הקבינט דאז נפתלי בנט ויאיר לפיד, שלפיה לא עודכנו כיאות בנושא.

לטענת הגורמים, מהדוח עולה כי איום המנהרות היה מוכר למערכת הביטחון כבר מהמחצית השנייה של 2013, אך למרות זאת, היקפו ומשמעותו לא הוצגו בפני חברי הקבינט עד לישיבה שנערכה ב-30 ביוני, במהלך מבצע "שובו אחים", אז העלה שר הכלכלה דאז בנט את הנושא. הדוח, הכולל תמלולים וחילופי דברים מישיבות הקבינט שנערכו בנושא, מעיר לגנץ, לראש אמ"ן לשעבר וסגן הרמטכ"ל המיועד אביב כוכבי ורח"ט מחקר לשעבר איתי ברון, על כך שלא הציגו בפני חברי הקבינט את איום המנהרות "במלוא עוצמתו ומשמעותו" וכן מעיר לראש הממשלה ושר הביטחון שהיה עליהם להורות למערכת הביטחון להציג אותו.

שר הביטחון משה יעלון ביקר ביישובי עוטף עזה ונפגש עם ראשי הרשויות עם הרמטכ"ל בני גנץ. משרד הביטחון
גנץ ויעלון בעוטף עזה במהלך "צוק איתן"/משרד הביטחון

כמו כן, המבקר מותח ביקורת על כך שמערכת הביטחון לא הייתה מוכנה בצורה מספקת לאיום המנהרות, וקובע כי על ראשי מערכת הביטחון, "שידעו על מלוא היקף האיום, היה לפעול ולוודא שבצה"ל יהיו תכניות מבצעיות ביחס אליו". באחד מתמלילי הדיונים המוזכרים בדוח, מצוטט אף ראש הממשלה בעצמו מורה למערכת הביטחון להציג תכנית מקיפה לאיום בהקדם, ואף מודה כי מדובר ב"דבר שלא עשינו בהכנות הצבאיות שלנו".

הקרב הפוליטי לקראת הכרעה

הטיפול באיום המנהרות עומד בלב קרב פוליטי ארוך בין ראש הממשלה וחלק משרי הקבינט בזמן "צוק איתן" עוד מאז ימי הלחימה. בנט ולפיד, ששימש שר אוצר במהלך המבצע, טענו כי ראש הממשלה ושר הביטחון לא דנו עם חברי הקבינט באיום המנהרות עד המלחמה עצמה, למעט דיון אחד שהתקיים במרץ 2014. במהלך השנה החולפת הציג ראש הממשלה בתדרוכים שונים לכלי התקשורת פרוטוקולים המפרטים את כל הדיונים שבהם הנושא עלה ואמר כי הטענה שלפיה לא היו דיונים בקבינט "הפוכה מן האמת". נתניהו הציג רשימה של שמונה דיוני קבינט וכעשרים דיונים מקצועיים שכונסו בנוכחות מערכת הביטחון שעסקו בפתרון איתור והשמדת מנהרות, ואולם נראה כי המבקר דחה את גרסת נתניהו. לדברי הגורמים שעיינו בדוח, המבקר אף החריף את הביקורת הנמתחת על ראש הממשלה ושר הביטחון לעומת הטיוטות הראשוניות.

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה. יואב דודקביץ'
כוחות צה"ל בגבול הרצועה במהלך "צוק איתן"/יואב דודקביץ'

בנט התייחס אתמול לדוח ואמר: "הגיע הזמן שמדינת ישראל תחזור לנצח. רק חשיפה של מרכיביו הלא חסויים ולמידה של פרטיו תאפשר לנו להתקדם. הייתי שם, יש לקבינט מה לשפר". גם לפיד התייחס לנושא ואמר בישיבת סיעת יש עתיד כי "לשכת ראש הממשלה חוששת מהדוח הזה בעיקר שהוא חושף שהגרסה שנמסרה לציבור לא הייתה אמת. הוא חושף את מה שאני ובנט טענו כל הזמן - שראש הממשלה לא אמר אמת".

היום צפויה להתכנס הוועדה לביקורת המדינה לדיון והצבעה על חשיפת פרק הקבינט הנדון מתוך הדוח. מדובר בפרק שנחשב בעייתי ביותר מבחינת ראש הממשלה, ובהמשך השבוע הוועדה תדון ותצביע על פרקים נוספים. למרות החשש שהביעו הורים שכולים, בגיבוי חברי האופוזיציה, מלחץ של לשכת ראש הממשלה למנוע את פרסום הדוח, כל חברי הוועדה אמרו כי יצביעו בעד פרסומו, כולל יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully