וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קליעים רבים ברכב המשטרה: מח"ש בודקת אם בוצע ירי ללא הבחנה בנגב

כמות גדולה של קליעים נמצאה לא רק על הרכב שדרס באום אל-חיראן, אלא גם על רכב משטרה. בשל כך, בין השאר, במח"ש בוחנים אם הירי היה לא מידתי. עוד נבחן אילו משני הכדורים שנמצאו בגופת הנהג פגע בו קודם. המפכ"ל: "הטענה לנעילת הברך מגוחכת"

צילום: דוברות משטרה, עריכה: ניב מעוז

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), שבודקת את אירוע הדריסה באום אל-חיראן שאירע בשבוע שעבר, בוחנת מדוע נמצאו קליעים רבים באחד מרכבי המשטרה ששימשו את הכוחות בתקרית החמורה. כמו כן, נבדק איזה משני הכדורים שנמצאו בגופתו של הנהג הדורס, יעקוב אבו אל-קיעאן, פגע בו קודם: הכדור שפגע באזור הגב והכתף והוביל למותו, או זה שפגע ברגל ימין שלו, שהייתה על דוושת הגז.

לוואלה! NEWS נודע היום (ראשון) כי ברכב משטרה נמצאה כמות גדולה של קליעים, שנורו על ידי השוטרים שהיו במקום. חשיבותו של הממצא משמעותית לבדיקה המתנהלת בעניין התקרית, שבמסגרתה נבחן אם הירי של כוח מג"ב, שהוביל למותו של אבו אל-קיעאן, היה מוצדק ומידתי. זאת, משום שהקליעים שפגעו ברכב המשטרה עשויים להעיד על ירי לא מדויק שנעשה על ידי השוטרים.

במח"ש צפויים לבדוק גם ממצאים נוספים מהתקרית שבה נדרס למוות לוחם מג"ב, רס"ב ארז (עמדי) לוי, בידי רכבו של אבו אל-קיעאן. נתיחת גופתו של הנהג לימדה שלפחות כדור אחד פגע ברגל שלחצה על דוושת הגז. במכון הפתולוגי יבחנו אם פגיעה זו הובילה להאצת הרכב, ומתי בדיוק היא אירעה. לצורך בדיקה זו, ייעשה שימוש בניתוח זווית הפגיעה ובסרטון שתיעד את הירי.

לקריאה נוספת:
נתיחת הנהג שדרס שוטר: "טרם ניתן לקבוע אם האיץ לפני שנורה"
אלפים הפגינו בוואדי ערה עקב פינוי הכפר הבדואי ופוזרו ברימוני הלם
אחות השוטר שנהרג באום אל-חיראן: "בחיים לא הפעיל כוח שלא לצורך"

עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
הרכב הדורס באום אל-חיראן/רויטרס

כאמור, מנתיחת גופתו של אל-קיעאן נמצא כי נפגע משני כדורים. האחד פגע באזור הגב והכתף שלו והיה זה שגרם למותו, והאחר פגע ברגל שלחצה על דוושת הגז. אם יתברר בבבדיקת מח"ש כי הכדור הקטלני פגע בגופו עוד לפני הכדור שפגע ברגלו, הרי שהדבר יהיה חיזוק לטענה כי אבו אל-קיעאן לא התכוון לבצע פיגוע, וכי נורה לפני שסיכן חיי אדם וגם לפני שנורה ברגלו.

בדיקת מח"ש תכלול גם את ניתוח עדויותיהם של שוטרים ועדי ראיה מהזירה, הסרטון שצולם על ידי המסוק המשטרתי וראיות נוספות. כל זאת כדי לנסות להוכיח אם אכן מדובר בפיגוע דריסה, כפי שטענה המשטרה, או שמא מדובר בירי לא מוצדק בידי השוטרים. כך או כך, במח"ש מבינים כי לא מדובר באירוע "קלאסי", אלא בזירה מורכבת. הבדיקה, שעדיין לא הפכה לחקירה פלילית בשלב זה, תנסה לשפוך אור על לוח הזמנים והנסיבות שהובילו לתוצאה הטראגית של שני הרוגים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
פיזור הפגנה בוואדי ערה ובאלפי בני אדם המוחים על פינוי הבתים באום אל-חיראן שבנגב, ינואר 2017. יותם רונן
הפגנה נגד פינוי אום אל-חיראן, אתמול בוואדי ערה/יותם רונן

אתמול אישר משרד הבריאות כי אל-קיעאן נורה פעמיים, אולם לדבריו, לא ניתן לקבוע איזה מהקליעים פגע בו קודם ואם אחד מהם גרם להאצת המכונית. "חשוב להדגיש כי בשלב זה לא ניתן לקבוע איזה קליע נורה ראשון והאם היריות פגעו בגופו קודם או לאחר האצת הרכב לקראת הדריסה", נמסר ממשרד הבריאות. "הנושא עודנו מצוי בתהליך בדיקה במכון לרפואה משפטית. עדכונים יימסרו בהמשך".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לדברים כי "נסיבות האירוע נמצאות עדיין בתחקיר מבצעי ולכן בשלב זה אנו מנועים מלהתייחס לפרטיו".

מרכז עדאלה פנה היום בשם רעייתו של אל-קיעאן למכון לרפואה משפטית, בבקשה להעביר את ממצאי דוח נתיחת גופתו לידי המשפחה. עו"ד מוחמד בסאם ממרכז עדאלה טען בפנייתו כי "הסתרת המידע מהמשפחה, שעה שמתנהל דיון ציבורי ותקשורתי בעניין זה פוגעת ברגשותיהם, בכבודם ובזכותם של בני המשפחה וכן פוגע בזכותם לדעת את נסיבות מותו, במיוחד לאור ההאשמות חסרות הבסיס שיוחסו למנוח".

המפכ"ל: "סיפור 'הנעילה' של הברך אינו נכון"

מוקדם יותר היום נדרש המפכ"ל לאירוע באום אל-חיראן. "הטענה של נעילת הברך זה עניין מגוחך", אמר בהתייחס לדיווח בחדשות 10, על פיו יתכן שהכדור שפגע ברגלו של הנהג גרם לרגלו להינעל על דוושת הגז ולהאיץ. "אנחנו נמצאים כרגע בחקירה של מח"ש והם אמורים לבדוק את כל הדברים ולהגיע למסקנות. אבל כבר עכשיו אפשר לומר שסיפור הנעילה בברך זה לא נכון".

הוא הוסיף כי "מהרגע הראשון שהרכב יצא מהבית, השוטרים ניסו לעצור אותו. הם קראו לו לעצור, האירו בפנס, דפקו לו על החלון ועל פח האוטו. אבל הנהג החל להאיץ, השוטרים סיפרו בתחקירים כי היה ברור שמדובר באירוע דריסה מכוון והם קפצו הצידה כדי לא להיפגע. הם מיהרו לעצור את הרכב מתוך הבנה שמדובר בפיגוע". הוא ציין כי "שילמנו מחיר יקר כי במשך שעתיים לא היינו יכולים להגיד שיש אירוע שוטר. בזמן הזה, מי ששלט בשיח הציבורי היה הגורמים הערביים".

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בהלווייתו של ארז לוי ביבנה, 18 בינואר 2017. אור רביד באמצעות הוואווי, אור רביד
המפכ"ל בהלווייתו של השוטר שנדרס למוות/אור רביד, אור רביד באמצעות הוואווי

בשבוע שעבר אירעו עימותים קשים בין המשטרה ותושבי הכפר הבדואי אום אל-חיראן שבנגב, ברקע פעילות מנהל מקרקעי ישראל במימוש צו הריסה ופינוי התושבים. במהלך העימותים נפצעו כמה בני אדם בדרגות פציעה שונות, בהם שוטרים ומפגינים, וכן ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת), שהפגין עם התושבים. רב-סמל מתקדם ארז לוי, תושב יבנה בן 34, נדרס למוות בידי אחד התושבים, יעקוב אבו אל-קיעאן, שנורה למוות על ידי כוחות הביטחון. היום פנו הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל ומרכז עדאלה למח"ש בדרישה לחקור את נסיבות פציעתו של ח"כ עודה.

כמה שעות לאחר שהחלו העימותים, רשות מקרקעי ישראל, המשטרה ומג"ב סיימו את הריסת המבנים הבלתי חוקיים בכפר. בשבוע שעבר פנה מרכז עדאלה בשם הוריו של הדורס למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), בדרישה לחקור את נסיבות מותו. עורכי הדין נדים שחאדה ומוחמד בסאם טענו בפנייתם כי הן מסרטון האירוע והן מתצהירו של עד לאירוע, עולה כי הירי לעבר מכוניתו של אבו אל-קיעאן בוצע לפני שהרכב האיץ לכיוון השוטרים במקום.

נשים בדואיות ליד הריסות בתיהן באום אל חיראן , 18 בינואר 2017. רויטרס
הרס הבתים באום אל-חיראן, בשבוע שעבר/רויטרס

בתוך כך, מחר ידון בג"ץ בעתירת מרכז עדאלה, מרכז אלמיזאן וח"כ טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת), בשם משפחתו של אל-קיעאן, בדרישה למסור את גופתו לידי בני המשפחה. "המשטרה ממשיכה להציב תנאים, שאינם מקובלים על בני משפחתו של אבו אל-קיעאן, להעברת הגופה לצורך הבאתה למנוחות", מסרו העותרים.

(עדכון ראשון: 15:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully