וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי השבעת טראמפ: השרים ידונו בהחלת ריבונות על מעלה אדומים

17.1.2017 / 20:01

הצעת חוק שמקדמים הח"כים יואב קיש ובצלאל סמוטריץ' תעלה בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון, יומיים לאחר חילופי הממשל בארה"ב. קיש: "מי שסבור שהחלת הריבונות על מעלה אדומים היא מכשול לשלום - שלום כזה איני רוצה בו"

צילום: שלומי גבאי, רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

(יו"ר המועצה האזורית שומרון שישתתף בהשבעת טראמפ בריאיון לאולפן וואלה! NEWS, אתמול)

בסיעות הימין נערכים לחילופי הממשל בארצות הברית ומקדמים את רעיון החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון. יומיים אחרי השבעתו של הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, תדון ועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון הקרוב בהצעת חוק המבקשת להחיל את הריבונות הישראלית במעלה אדומים - כך הודיעו היום (שלישי) ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת הח"כים יואב קיש (הליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי).

בתחילת החודש התחייב יו"ר מפלגתו של סמוטריץ', שר החינוך נפתלי בנט, כי עד לסופו "נביא לממשלה הצעה להחלת החוק הישראלי במעלה אדומים". בנט הדגיש אז כי הוא "מצפה מכל חברי הממשלה לתמוך" במהלך. על הצעת החוק שמקדמים השניים חתומים חברי כנסת מכל סיעות הקואליציה, למעט יהדות התורה. קיש וסמוטריץ' נמנעו בשבועות האחרונים מלקדמה, בצל החלטת מועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות, וקיימו דיונים בשדולה אם להניח את הצעת החוק על סדר היום של ועדת השרים. קיש התעקש להמתין לאחר חילופי הממשל בארצות הברית.

עוד בנושא:
לראשונה: נציגי מועצת יש"ע הוזמנו להשבעת נשיא ארה"ב
בצל החלטת מועצת הביטחון: היוזמה לסיפוח מעלה אדומים תופסת תאוצה
מחכים לטראמפ: כל הצעות החוק של הימין לסיפוח יהודה ושומרון

אורי אריאל, זאב אלקין, חיים כץ, בצלאל סמוטריץ', יואב קיש חותמים על מגילת ריבונות למעלה אדומים, 3 ביולי 2016. יוני זילברמן, מערכת וואלה! NEWS
מחלוקת בקואליציה. קיש וסמוטריץ', במרכז, במהלך כנס לקידום החלת הריבונות בעיר/מערכת וואלה! NEWS, יוני זילברמן

ההודעה הגיעה על רקע דיון של ועדת החוקה של הכנסת הצפוי מחר על תכנית לקידום החלת הריבונות הישראלית בעיר. אף שדמויות מרכזיות מכל סיעות הקואליציה חתמו על הצעת החוק, סוגיית הסיפוח במעלה אדומים נתונה עד כה במחלוקת בקואליציה.

השר צחי הנגבי (הליכוד) הגדיר את המהלך לסיפוח חלקים מהגדה המערבית "אסון" והצהיר כי "ממשלת הליכוד לא תומכת ולא תתמוך במהלך חד-צדדי". גם השר יואב גלנט (כולנו) התבטא בעבר נגד החלת החוק הישראלי בשטחים, גם בתקופתו של טראמפ. בריאיון לגלי צה"ל בחודש שעבר אמר גלנט: "אני חושב שזה לא יגיע לזה ולא לדברים אחרים".

"מחילים ריבונות על מה ששלנו"

בהצעת החוק של קיש סמוטריץ' נכתב כי "קיימת הסכמה רחבה בארץ ובעולם לגבי החלת הריבונות הישראלית על מעלה אדומים. החלת הריבונות לא תשנה באופן מהותי את המאזן הדמוגרפי בישראל, ולא תפגע באופייה הדמוקרטי של המדינה". ההצעה מבקשת "להחיל כבר עתה את המשפט, השיפוט והמנהל של מדינת ישראל על מעלה אדומים ולקבע את מעמדה כחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל".

הצעות חוק דומות הונחו בעבר על שולחן הכנסת, הן בזו הקודמת והן בנוכחית על ידי ח"כ מוטי יוגב, חבר סיעתו של סמוטריץ'. ח"כ קיש אמר היום במליאת הכנסת כי "מי שסבור שהחלת הריבונות על מעלה אדומים היא מכשול לשלום - שלום כזה איני רוצה בו. אנו לא משתמשים במונח 'החלת ריבונות' ולא ב'סיפוח'. אנו מחילים ריבונות על מה ששלנו".

מעלה אדומים. ויקיפדיה, ד"ר אבישי טייכר, אתר רשמי
"חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל". מעלה אדומים/אתר רשמי, ויקיפדיה, ד"ר אבישי טייכר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully