וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה לבג"ץ: להנפיק תעודות לידה לזוגות לסביות - עם שמות שתי האימהות

17.1.2017 / 16:36

בתי המשפט לענייני משפחה הורו להעניק צווי אימוץ או הורות לאימהות לסביות לא ביולוגיות. למרות זאת, משרד הפנים מסרב להנפיק תעודות לידה חדשות לילדיהן. "חשבנו שזו טעות", נכתב בעתירה. המדינה השיבה: "מערכת המשפט לא צריכה להתערב"

עריכה: ניר חן

(בווידיאו: דיון באולפן וואלה! NEWS על חוק הפונדקאות)

בחצי השנה האחרונה, מאז חודש יולי האחרון, העניקו בתי המשפט לענייני משפחה בישראל לעשרה זוגות של נשים לסביות צווי אימוץ או הורות לילדיהן. זאת, עקב ההוראה להעניק צווים אלו לאימהות לא ביולוגיות של הילדים. למרות זאת, משרד הפנים סירב להנפיק לילדים תעודות לידה חדשות. בעקבות כך, הוגשה עתירה לבג"ץ בדרישה לחייב את משרד הפנים ורשות ההגירה והאוכלוסין לעשות כן, וביום רביעי צפוי להתקיים דיון בנושא.

בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד חגי קלעי, עו"ד דניאלה יעקובי והאגודה למען הלהט"ב, נכתב כי משרד הפנים החליט שלא לקיים את הוראת בתי המשפט לענייני משפחה. "חרף לשונו הברורה של החוק, חרף המציאות שבה מדי שנה מנפיק משרד הפנים תעודות לידה מתוקנות להורים הטרוסקסואלים רבים, חרף צווי בית משפט ברורים שמורים על הנפקת תעודות לידה מתוקנות לאחר מתן צו הורות - החליטו במשרד הפנים וברשות ההגירה והאוכלוסין מטעמיהם הם, שלא להנפיק תעודות לידה הכוללות את שמותיהן של שתי האימהות", נכתב. "פנינו ושבנו ופנינו מתוך תקווה שמדובר בטעות פשוטה של פקיד אלמוני הניתנת לתיקון מבלי להטריח את בית המשפט הנכבד, אלא שהמשיבים בשלהם ולפניות לא טרחו הם לענות כלל".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
"נתניהו תיווך בין מוזס לשלושה אנשי עסקים שישקיעו ב'ידיעות אחרונות'"
"שום סכום לא יקל על הסבל": נהגו של רה"מ ייכלא ויפצה את המתלוננות
ניסתה להסתתר מתחת לכובע: גנבת התיקים תועדה - ונעצרה

שתי אמהות עם הילדים שלהן בבית. Jan Mika, ShutterStock
"במדיניות אין פגיעה בזכות לחיי משפחה"/ShutterStock, Jan Mika

בעתירה מפורטים המקרים שבהם העניקו בתי המשפט לענייני משפחה צווי הורות או אימוץ וכן המקרים שבהם משרד הפנים סירב לרשום שתי אימהות בתעודת לידה של יילוד. עמדת משרד הפנים, כפי שהוגשה לבג"ץ, היא כי דין העתירה להידחות בהיעדר עילה להתערבות שיפוטית במדיניותם. לפי עמדת המשרד, אין הצדקה להנפקת תעודה חדשה בהתאם למדיניות הקיימת.

"המדיניות מאז ומעולם היא כי שינוי בפרטיו של אדם במרשם אינו גורר הנפקה של תעודת לידה חדשה", נמסר ממשרד הפנים. "זאת, בכפוף להוראות דין המטילות חיסיון על ההליך ליצירת קשר עם ההורה. לדוגמא, הליכים של אימוץ או פונדקאות בהתאם לחוק הפונדקאות. כאשר אז, אכן נרשמת לילד זהות חדשה ומונפקת בהתאם תעודת לידה חדשה".

עוד נמסר: "מדיניות משרד הפנים בכל הנוגע להנפקה של תעודות לידה היא כדין ואין בה משום אפליה או פגיעה בזכות לחיי משפחה או בטובת ילדיהן של בנות הזוג העותרות בעתירה זו. לצד זה, מעמדה המשפטי של האם הנוספת בעקבות מתן צו אימוץ או צו הורות פסיקתי מקבל, כמובן, ביטוי מפורש וברור במרשם וכן בתעודות אחרות המונפקות בהתאם לחוק המרשם".

"זה לא סתם מסמך - הוא ההוכחה לזיקה הורית"

עו"ד דניאלה יעקובי התייחסה לתגובת המדינה ואמרה: "המדינה מודה שהיא פועלת בניגוד להוראות חוק מרשם אוכלוסין ושהיא יצרה לעצמה פרקטיקה שמנוגדת להוראות החוק. בישראל 2017 עשרות אלפי ילדים שיש להם שתי אימהות מרגע לידתם ואף לא ילד אחד שיש לו תעודת לידה שבה שתיהן רשומות. תעודת לידה זה לא סתם מסמך, זה אחד המסמכים המשמעותיים ביותר שמנפיקה המדינה. היא משמשת ראיה מרכזית להוכחת הזיקה ההורית שבין הורים לילדיהם ולעיתים היא הראיה הקבילה היחידה".

עוד היא הוסיפה: "ההתנהלות של המדינה מנוגדת לחוק, להחלטות של בתי המשפט לענייני משפחה ולטובת הילד, והיא עוד ביטוי למדיניות המפלה של המדינה כלפי קהילת הלהט"ב וילדיה". לדבריה, "כדי להמחיש את גודל האפליה נספר שכשמדובר בזוג שהם גבר ואישה שהשתמשו בתרומת זרע כדי להביא ילד לעולם, לילד שלהם תינתן תעודת לידה שבה ירשמו שני הוריו על אף שלגבר אין זיקה גנטית לילד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully