וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: חוקרי המתקפות הכימיות בסוריה הטילו אחריות ישירה על אסד

14.1.2017 / 0:15

במסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות רויטרס נחשף כי צוות החקירה הבינלאומי הצליח להרכיב רשימה של אנשים פרטיים שהורו על שימוש בפצצות כלור במדינה, ובהם נשיא סוריה, אחיו הצעיר, ודמויות בכירות במשטר. צוות החוקרים מכחיש את הדיוווח

עריכה: ניב מעוז

חוקרים בינלאומיים ייחסו לראשונה אחריות ישירה לנשיא סוריה בשאר אסד לשימוש בנשק כימי במלחמת האזרחים – כך נחשף אמש (שישי) ממסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות רויטרס. בחקירה המשותפת של האו"ם והארגון העולמי למניעת הפצת נשק כימי (OPCW) בנושא, יוחסו בעבר רק יחידות צבאיות למתקפות, אך לא נקבו בשמותיהם של מפקדים או גורמים רשמיים.

כעת, החוקרים הצליחו להרכיב רשימה של אנשים פרטיים המקושרים באופן ישיר לשורת מתקפות פצצות הכלור במדינה בשנים 2014-2015 – בהם אסד, אחיו הצעיר מאהר, ודמויות בכירות נוספות במשטר הסורי. "מרשימה זו עולה כי ההחלטה להשתמש בנשק הקטלני הגיעה מלמעלה", אומר מקור המעורה בפרטי החקירה.

עוד בוואלה! NEWS:
בניסיון לבלום את צבא עיראק: דאעש פוצץ גשרים במוסול
קטטה פרצה בפרלמנט בטורקיה בדיון על רפורמה בחוקה. צפו
איראן: מאות אלפים בטהראן התאבלו על מותו של רפסנג'אני

טיפול בנפגעי גז כלור, א-סוכרי, חאלב, 6 בספטמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
נפגעי מתקפה כימית בחאלב/צילום מסך, טוויטר

צוות החקירה הבינלאומי מובל בידי שלושה מומחים פרטיים. הוא הוקם בספטמבר 2015 וקיבל את מנדט מועצת הביטחון של האו"ם כדי לזהות ארגונים ואנשים פרטיים האחראים ישירות למתקפות הכימיות בסוריה. וירג'יניה גמבה, ראש צוות החקירה, הכחישה את קיומה של רשימה שבה נאשמים פרטיים.

ברשימה מפורטים 15 אישים "המגונים בשל שימוש בנשק כימי בידי צבא סוריה". היא אינה מפרטת מה היה תפקידם במתקפות. עם זאת, הוא מחולק לשלושה חלקים; הראשון, הינה "המעגל הפנימי של הנשיא", ומונה שישה בני אדם, בהם אסד, אחיו הצעיר מאהר, שר ההגנה ומפקד המודיעין הצבאי. השני מונה את מפקד חיל האוויר, וכן ארבעה מפקדים בכירים בחיל. השלישי הוא רשימה של "דמויות רלוונטיות נוספות" ובו ארבעה מפקדים בצבא.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
טיפול בנפגעי גז כלור, א-סוכרי, חאלב, 6 בספטמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
נפגעי מתקפה כימית בחאלב/צילום מסך, טוויטר

סוכנות הידיעות לא הצליחה להשיג את משפחת אסד לקבלת תגובה על המסמכים שנחשפו, אך גורם רשמי בממשלה אמר כי הטענות שכוחות המשטר השתמשו בנשק כימי הן "ללא כל בסיס ואינן נכונות". הממשלה הכחישה גם בעבר את השימוש בנשק מסוג זה במלחמת האזרחים, ואמרה כי כל המתקפות שנבדקות על ידי צוות החקירה הבינלאומי נערכו בידי המורדים או ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

האמיש דה ברטון-גורדון, מומחה פרטי לנשק ביולוגי וכימי החוקר את סוריה, אמר לרויטרס כי הרשימה משקפת את שרשרת הפיקוד במדינה. "ההחלטות יתקבלו בדרגים הגבוהים ביותר, ואז יחלו לעבור מטה. מכך עולה כי השימוש הראשון בנשק כימי חייב להיות מאושר בידי אסד עצמו", הוסיף.

גופות של אזרחים שנהרגו לכאורה ממתקפת נשק כימי בכפר גוטה בפרברי דמשק. סוריה, 20 באוגוסט 2013. רויטרס
הרוגים במתקפה כימית בדמשק/רויטרס

זמן קצר לאחר פרסום המסמכים, התייחס נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לאחריותו של אסד במתקפות הכימיות. "עמדתנו לגבי אסד ברורה. אנחנו לא מאמינים שאיחוד סוריה והשגת שלום יתאפשרו כל עוד אסד עדיין בשלטון", נמסר מדוברות לשכת הנשיא. "עם זאת, אנו מחכים לשיחות השלום בקזחסטן, ורוצים להתקדם צעד אחר צעד בשלב זה".

(עדכון ראשון: 18:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully