וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני חייב להיכנס לסיפור הזה": תמלולי חקירת ואנונו נחשפים

14.1.2017 / 19:50

מרגל האטום, שנאשם בפעם השנייה בהפרת צווים מגבילים לאחר שחרורו מהכלא, ניצב בימים אלו בפני הכרעה במשפטו. מתמלולי חקירה שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי ואנונו מכחיש שפעל בניגוד לחוק. "עדיין מתעללים בי, זה בסדר לחזור על סודות שסופרו", אמר לחוקריו

מרדכי ואנונו משתחרר מהכלא אוגוסט 2010. אורי לנץ
הפר את הצווים המגבילים. ואנונו/אורי לנץ

מרדכי ואנונו, לשעבר עובד הקריה למחקר גרעיני בדימונה שהורשע בריגול חמור, ניצב בימים אלו לפני הכרעת דין במשפט החדש שנפתח נגדו – בעקבות הפרות צווי הגבלה שהוצאו נגדו לאחר שחרורו מהכלא. בחקירותיו במשטרה, שנערכו לפני יותר משנה ושנחשפות עתה בחלקן בוואלה! NEWS, הוא דחה את החשדות שיוחסו לו בנוגע לקשרים שקיים עם אזרחים זרים ועיתונאים, וטען כי הוא חזר על דברים שכבר פורסמו בעבר ולא סיפק מידע חדש.

כתב האישום נגד ואנונו במאי 2016 כולל כמה סעיפים העוסקים בהפרות צווים מגבילים שהוטלו עליו. לפי הנטען הוא עמד בקשר עם אזרחים זרים שעמם קבע פגישות, לא דיווח על שינוי כתובת והעניק ריאיון לערוץ 2 בספטמבר 2015.

לקריאה נוספת:
חדשות 2 לביהמ"ש: אין למסור את ריאיון ואנונו למשטרה
ואנונו: "על העולם היה לדעת על חומר הנפץ שמחזיקה ישראל"
לצד חברים ועורך דינו: ואנונו התחתן עם בת זוגו הנורווגית

הקריה למחקר גרעיני (הכור) בדימונה – 2004. GettyImages
"אין פה שום דבר חדש או סודי". הכור הגרעיני בדימונה/GettyImages

חוקר: "אני אומר לך שבריאיון הזה הפרת צו אלוף ודיברת על דברים שקשורים בעבודתך בקמ"ג (הקריה למחקר גרעיני בדימונה)".

ואנונו: "תגיד לי על מה דיברתי ותצביע לי".

חוקר: "אתה מסכים איתי שבשלב הראשון אסור היה לך לדבר על עניינים שקשורים בעבודתך?"

ואנונו: "אני חוזר ומדגיש את מורכבות המגבלה. כשאני רוצה לספר את הסיפור שלי ולא לדבר על דימונה ועל העבודה, אני חייב להיכנס לסיפור הזה".

במקום אחר בחקירותיו אמר ואנונו כי "כל מי שמכיר את הסיפור שלי יודע שמדובר ב... (צונזר). כך שלא היה פה דבר חדש או סודי". עוד הוא הוסיף כי ההגבלות שהוטלו עליו "מיותרות", ואמר: "אי אפשר לפגוע בביטחון המדינה אחרי שהדברים פורסמו בשנת 1986... התראיינתי במשך 12 שנים עד לריאיון בערוץ 2. מה שקרה שם זה שבפעם הראשונה דיברתי בעברית ולא באנגלית".

עוד באותו נושא

מחקר אמריקני: לישראל יש 115 ראשי נפץ גרעיניים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עדיין מתעללים בי". שער העיתון "סאנדיי טיימס", שפרסם את הדלפות ואנונו/מערכת וואלה!, צילום מסך

סניגוריו, עורכי הדין אביגדור פלדמן וימימה אברמוביץ', טענו כי רק משפט אחד בריאיון הושמט על ידי הצנזורה, וכי ואנונו ידע כי תוכן הריאיון יועבר לצנזורה, כך שדבריו לא היו אמורים לפגוע בביטחון המדינה. בעדותו בבית המשפט אמר כי "לא ראה פצצות", והוסיף: "אני נזהרתי לא להגיד שום דבר על הגרעין. המטרה הפעם הייתה להגיד לישראלים אחרי 30 שנה שאני לא משוחרר ושעדיין מתעללים בי".

התיק הפלילי בעניינו של ואנונו עוסק בהשלכות המשפטיות של מאסרו הראשון, שנמשך 18 שנה, לאחר שהורשע בשנת 1988 במסירת מידע מתוך המתקן השמור ל"סאנדי טיימס" הבריטי, שפרסם כתבה מקיפה על הקריה בדימונה, שייחסה לישראל יכולות צבאיות גרעיניות מתקדמות. ואנונו שוחרר בשנת 2004 ומאז נכלא שוב בשנת 2010, בין היתר בגין הפרת הצווים המגבילים שהוטלו עליו.

במאי האחרון הוגש נגדו כתב אישום נוסף. על ואנונו הוטלו שורה של מגבלות מקיפות: איסור יציאה מן הארץ, איסור כניסה ליהודה ושומרון, חובת דיווח במקרה של שינוי כתובת, איסור מסירת מידע מסווג ואיסור לקיים קשרים עם אזרחים זרים ולהחליף עמם ידיעות. בשנת 2014 הוקל הצו, והותר לו לקיים פגישות עם זרים במקרה שמדובר בשיחה מזדמנת שלא תוכננה מראש ושהתקיימה בעל פה, במקום ציבורי ובתוך מגבלת זמן של חצי שעה.

"התרגלתי שעוצרים אותי עם זרים"

עו"ד חיים פס מפרקליטות מחוז ירושלים טען בסיכומיו כי ואנונו הפר ביודעין את צווי ההגבלה שהוטלו עליו, כשהוא דוחה את טענותיו כי לא מסר מידע חדש. "הנאשם, בתפיסתו, אינו מחויב לצו, ועל אף ההוראה המפורשת בו כי אסור לו למסור מידע, אף אם מסר אותו בעבר, הוא חוזר על כך", אמר.

חוקר: "המידע הזה והתמונות הללו הגיעו אליך מתוקף תפקיד בקריה למחקר גרעיני ולכן יש עליך איסור, ואתה בעצם הפעולה הזו, גם אם אדם אחר עושה בזה שימוש, מפר את הצו ועובר על החוק. האם זה ברור ומובן לך?"

ואנונו: "אני ב-2004 חזרתי על כל מה שהיה בקמ"ג ונעצרתי, ואז האשימו אותי רק בהפרת הצו שלא לדבר עם זרים. לא האשימו אותי בפרסום הדברים האלו, שהם כבר לא סודיים. זה הוגש לבית המשפט, כולם קראו את זה ולא נאמר לי דבר. מה קרה לכם עכשיו שבאתם? אמרו לי שאסור לחזור על סודות שכבר פורסמו ולמרות שפורסמו, וכשהם ראו שאני חזרתי על כך ולא עשו שום דבר, אני הבנתי מזה שלחזור על סודות זה בסדר ואין בכך פגיעה בביטחון המדינה".

"מה קרה עכשיו שבאתם? אמרו לי שאסור לחזור על סודות שפורסמו, וכשהם ראו שאני חזרתי על כך ולא עשו שום דבר, הבנתי מזה שלחזור על סודות זה בסדר"

מעדותו של ואנונו בדיון ההוכחות שנערך בפני שופט בית משפט השלום בירושלים, ירון מינטקביץ', עולה כי הוא נמצא במעקב מאז שחרורו, וכי הוא נחקר לאורך השנים כמה פעמים בגין הפרת הצווים שהוצאו נגדו: "אני נפגשתי עם זרים מאז שנת 2004 ועד שנת 2015... הייתה לי פגישה במסעדה בשנת 2007. בשנת 2006 חקרו אותי כשעברתי לגור בדירה אחרת ולא דיווחתי להם ולא עשיתי כלום. עצרו אותי עם בחורה גרמניה במרכז קולוני, חקרו אותי ולא עשו כלום. ב-2009 עצרו אותי עם כריסטין, אשתי כיום, ולא עשו כלום ולא הגישו כתב אישום. התרגלתי שעוצרים אותי עם זרים ולא מגישים כתב אישום... אני כל יום יושב במסעדות, כל יום ראשון בכנסייה נפגש עם זרים". ואנונו העיד גם שהוא נמצא בקשר עם אזרחים זרים באמצעות שימוש ברשתות החברתיות ובאינטרנט.

בימים אלו, כאמור, מתקיים שלב הסיכומים במשפטו של ואנונו, הממתין להכרעת דין נוספת בעניינו. יותר מ-30 שנה חלפו מאז שפורסמה הכתבה שהובילה להרשעתו, ונראה כי עניינו של עובד הקריה למחקר גרעיני, מסרב לגווע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully