וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר אמריקני: לישראל יש 115 ראשי נפץ גרעיניים

דייויד אולברייט, מהמכון האמריקני למדעים וביטחון בינלאומי, ערך מחקר המתבסס על חישובים סטטיסטיים ומחקרים קודמים, לפיו נאגרו בישראל בין כ-400 ל-915 קילוגרמים של חומר בקיע, שיוצרו בכור בדימונה. כמו כן הוא קובע שבכל פצצה יש כ-3 עד 5 קילוגרם פלוטוניום

צילום: אתר האדריכל דן איתן, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

(הכור הגרעיני בדימונה: צפו בתמונות שנחשפו לפני שנתיים)

מאז החלה ישראל בפעילות הגרעין היא שומרת בקנאות על מדיניות של עמימות מוחלטת בכל הקשור לאופי המחקר הגרעיני וטיבו. אלא שמחקר חדש שערך דייויד אולברייט מהמכון האמריקני למדעים וביטחון בינלאומי, היושב בוושינגטון, קובע על פי חישובים סטטיסטיים ומידע שנחשף בעבר, כי לישראל יש כ-115 ראשי נפץ גרעיניים.

מהמחקר עולה כי מדצמבר 1963, אז החלה הפקת הפלוטוניום בכור בדימונה, נאגרו בישראל בין כ-400 ל-915 קילוגרמים של חומר בקיע. זאת, עם סטיית תקן של 85 קילוגרמים. עוד עולה מהמחקר כי לפי תפוקת ייצור הפלוטוניום של מדינת ישראל, ניתן היה להשתמש בו לייצור של 90 עד 290 כלי נשק גרעיניים. אולם, אולברייט מעריך כי ישראל הסתפקה בייצור 115 ראשי נפץ גרעיניים בלבד – 30 אחוזים פחות ממה שהיא יכלה לייצר עם כמות הפלוטוניום הקיימת.

לטענת עורך המחקר, ייתכן שישראל הגיעה למצב שבו היא אינה מעוניינת בייצור פלוטוניום נוסף. הוא טוען כי רבים נתנו הערכות גבוהות לגבי יכולת ייצור הנשק הגרעיני של ישראל. לדבריו, את הטענה מחזקים דברים שאמר לו בשנות ה-90 ראש הוועדה לאנרגיה אטומית בישראל לשעבר, שאמר כי ייצור פלוטוניום הוא קשה יותר משרבים חושבים.

עוד בוואלה! NEWS:
הבית הלבן: אובמה לא יתערב בתנאי שחרורו של פולארד
שבוע למתקפת הטרור: "הפריזאים מאוחדים בצער, אבל גם בתקווה"
מועצת הביטחון אישרה החלטה הקוראת למדינות העולם להיאבק בדאעש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכור בדימונה בתחילת דרכו/מערכת וואלה!, צילום מסך

המחקר אף קובע, על פי מחקרים קודמים, כי ישראל פיתחה טילי שיוט המסוגלים לשאת ראש נפץ גרעיני וכן מטוסים המסוגלים לשאת נשק גרעיני. עוד טוען אולברייט כי ייתכן ויש לישראל את היכולת לשגר טילים גרעיניים מהצוללות שברשותה. לפי הערכותיו, הנשק הגרעיני שברשות ישראל יכול לשאת בין שלושה לחמישה קילוגרמים של פלוטוניום.

גנרל רוסי: תכננו להפציץ את הכור בדימונה ב-67'. GettyImages
הכור הגרעיני בדימונה/GettyImages

אולברייט השתמש בין היתר במידע שחשף מרדכי ואנונו, שלפי המחקר היה טכנאי גרעין זוטר בכור בדימונה ומקורב לחוגי שמאל קיצוניים באוניברסיטת בן גוריון. לאחר שהתפטר מתפקידו, מסר ואנונו בשנת 1986 לכתב הסנדיי טיימס מידע רב על הקריה למחקר גרעיני וצילומים ראשוניים מתוך הכור. ואנונו נחטף על ידי המוסד והובא למשפט בישראל, אבל זה לא עצר את פרסום הכתבה בעיתון ואת הסערה האדירה בעולם. בשנת 1988 הורשע ואנונו בבגידה ובריגול ונגזרו עליו 18 שנות מאסר, את רובן ריצה בבידוד מוחלט. הוא שוחרר ב-2004 ויציאתו מישראל עדיין נאסרת לבקשת מערכת הביטחון

החשיפה של ואנונו סיפקה לציבור מידע על הכור, ואותה גם מתאר אולברייט במחקרו. ואנונו תיאר מתקן תת-קרקעי הכולל שש קומות המוקדשות להפיכת הפלוטוניום למתכת והפיכת אותה המתכת לרכיב המשמש לנשק. כנו כן, לפי חשיפת ואנונו, במקום הופכים מתכות נוספות לרכיבים המשמשים לייצור נשק גרעיני. לטענת אולברייט, חשיפה זו מראה כי ישראל בנתה נשק גרעיני משוכלל הכולל ראשי נפץ ממוזערים ופצצות מימן. יש לציין כי ואנונו מעולם לא אמר שראה נשק גרעיני בשלביו הסופיים או ידע על מטרות הרכיבים שחזה בייצורם. עם זאת, הוא אמר כי הרכיבים הועברו תחת אבטחה למתקן מאובטח בחיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully