וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיגרים יקרים והקלטה בעייתית: מה אנו יודעים על חקירות נתניהו

הערפל סביב שתי הפרשות - תיק 1000 ותיק 2000 - התחיל להתפזר. אט-אט החלו להיחשף קשרים בעייתיים עם אנשי עסקים שהזרימו לו מתנות יקרות, ושיחה בלתי-נתפסת עם מו"ל ידיעות אחרונות, יריבו המושבע. מהן ההשלכות ומתי תימשך החקירה? זה כל מה שאתם שצריכים לדעת

עריכה: ניר חן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מעורב בשתי פרשות שונות, שזכו לכינויים – "תיק 1000" ו"תיק 2000", ועד כה הוא נחקר כבר פעמיים על ידי חוקרי היחידה לחקירות הונאה (יאח"ה) בראשותו של תת-ניצב כורש ברנור. הפרשה הראשונה עוסקת בחשד לקבלת טובות הנאה מאנשי עסקים במשך השנים, ואילו השנייה נסובה סביב שיחה שקיים עם מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, שנחשב ליריבו המר, על צמצום פעילות היומון "ישראל היום" תמורת סיקור אוהד יותר.

עוד על חקירות נתניהו
"נוני מנסה להפיל שלטון": תולדות היחסים העכורים בין נתניהו למוזס
פנייה למבקר המדינה: בדוק את הקשר בין נתניהו ל"ישראל היום"
הקלטת השיחה בין נתניהו למוזס נמצאה בביתו של ארי הרו

מהו תיק 1000?

במסגרת הפרשה, נתניהו חשוד כי קיבל במשך שנים רבות סיגרים ובקבוקי שמפניה יקרים מהמפיק ההוליוודי ארנון מילצ'ן, בסכום המגיע לכמה מאות אלפי שקלים. בערוץ 10 דווח כי ראש הממשלה ביקש משר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי לסייע בסוגיית אשרת השהייה של מילצ'ן, מה שעלול להעיד על כך שמדובר בטובות הנאה ולא ב"מתנות מחבר", כפי שטען פרקליטו של נתניהו, עו"ד יעקב ויינרוט.

מילצ'ן הוא לא איש העסקים היחיד שלפי החשד אפשר לנתניהו לרעייתו אורח חיים נהנתני. בערוץ 10 דווח עוד כי גם המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר הזרים לזוג מתנות יקרות ערך. עוד לפני שהתפוצצה הפרשה האחרונה, דווח בערוץ כי פאקר מימן ליאיר נתניהו שהות במלון בניו יורק בזמן עצרת האו"ם האחרונה וכן טיסות וחופשות נוספות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 8 בינואר 2017. רויטרס
צפוי להיחקר בקרוב בפעם השלישית. נתניהו, אתמול/רויטרס

מהן השלכותיו הפליליות של התיק?

במשטרה יצטרכו להוכיח כי אכן נתניהו העביר תמורה לאותם אנשי עסקים כך שאותן מתנות הפכו לטובות הנאה ומהוות הפרת אמונים. חוק שירות הציבור (מתנות), שהתקבל ב-1979, קובע איסור פלילי על עובד ציבור או נבחר ציבור לקבל מתנה שאינה "מתנה קטנת ערך וסבירה שניתנה לפי הנהוג בנסיבות העניין". זו הגדרה מעורפלת שניתנה בין היתר על ידי בית המשפט העליון, שקבע כי לילה במלון שמימן משה טלנסקי עבור ידידו ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, המרצה עונש מאסר בגין עבירות אלו, נופל להגדרה של מרמה והפרת אמונים.

ההבדל בין שוחד לבין הפרת אמונים נובע ממצב ניגוד העניינים. כדי שחזקת השוחד תתקיים, צריך להיות מוכח מצב בסיסי שבו נותן השוחד זקוק לדבר מה שמקבל השוחד יכול לתת לו, גם אם לא ניתנה תמורה בפועל, מה שמציב מעמד של ניגוד עניינים. כלומר, כדי להוכיח שוחד יהיה צריך להציג ראיות ברורות לכך שאנשי העסקים שהעניקו מתנות לנתניהו היו במצב שבו הם זקוקים למשהו שבידו של ראש הממשלה לסייע להם. הוכחה מסוג זה מספקת על מנת לחקור עבירה של שוחד - גם אם לא ניתן להוכיח מעל לכל ספק שאכן ניתנה תמורה.

ארנון מילצ'ן. AP
קיבל עזרה מג'ון קרי. מילצ'ן/AP

מהו תיק 2000?

התיק עוסק בשיחה שהתקיימה בין נתניהו לבין מוזס, שני יריבם מרים שהשמיצו זה את זה בשנים האחרונות בשל התחרות הקשה בין ידיעות אחרונות ל"ישראל היום". בערוץ 2 דווח כי השיחה התקיימה זמן קצר לאחר פיזור הכנסת בסוף 2014, שנבעה לפי ההערכות מהעברת חוק "ישראל היום" בקריאה טרומית. בהארץ דווח על דבר הקלטת.

השיחה, כך נטען, הוקלטה בידיעת נתניהו ונמצאה אצל ארי הרו, ראש הסגל לשעבר שלו שנחקר במסגרת פרשה אחרת בשנה שעברה. נתניהו ומוזס דנו בכך ש"ישראל היום" לא יוציא מוסף סוף שבוע, ובתמורה ראש הממשלה יזכה בסיקור אוהד יותר בידיעות אחרונות.

ההקלטה הגיעה לידיו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלביט כבר לפני כמה חודשים, אך רק לאחרונה הוא אישר מעבר מבדיקה לחקירה. לפי קטע מהשיחה, שהגיע לידי וואלה! NEWS, מוזס אמר לנתניהו: "אפנק אותך בעיתון, אם תעזור לי בחוק 'ישראל היום'". נתניהו השיב לו: "יהיה בסדר".

נוני מוזס בהלווית ז'קלין ליכטנשטיין. ינואר 2016. ניב אהרונסון
"ישראל היום" פגע במכירות. מוזס/ניב אהרונסון

מהן השלכותיו הפליליות של התיק?

גם כאן תיתכן עבירה של טובות הנאה - סיקור אוהד תמורת התערבות בחקיקה, אך ייתכן שיש לקשר בין השניים משמעות נוספת. עד כה הקפיד נתניהו להרחיק את עצמו מקשר ל"ישראל היום" מאחר שהדבר מהווה טובת הנאה. ואולם, ברגע שנתניהו הוקלט במהלך משא ומתן כזה, שלא ברור כמה פעיל היה החלק שנטל בו, יהיה לו מאוד קשה להגיד שהיומון הממומן על ידי מקורבו שלדון אדלסון פועל כמערכת עיתונאית עצמאית ושאין לו השפעה עליה.

יתרה מכך, בתלונה שהגיש עו"ד שחר בן מאיר לוועדת הבחירות המרכזית בבחירות האחרונות ולמבקר המדינה, הוא ביקש להכריז על "ישראל היום" כשופר תעמולה למען נתניהו בניגוד לחוק הבחירות ולבדוק חשד שלפיו העיתון מפר את חוק מימון מפלגות. מוזס, מנגד, ייתכן שעבר על חוק ההגבלים העסקיים.

בנימין נתניהו נואם בטקס במרכז הבינתחומי בהרצליה 26 אוקטובר 2016. אילן אסייג, מערכת וואלה! NEWS
יתקשה לטעון שאין לו קשר לעיתון. נתניהו ושלדון אדלסון/מערכת וואלה! NEWS, אילן אסייג

מתי תימשך החקירה?

בוואלה! NEWS דווח כי מנדלבליט אישר לחקור שלושה אנשי עסקים נוספים בקשר לתיק "2000" ולאחר מכן צפוי להיחקר נתניהו בפעם השלישית. חקירתו הקודמת התקיימה ביום חמישי האחרון במעונו בירושלים, והיא נמשכה כחמש שעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully