וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על הכרעת הדין: "אני תומך במתן חנינה לאלאור אזריה"

ראש הממשלה מסר כי "זה יום קשה וכואב בראש ובראשונה למשפחת אזריה", והוסיף כי חיילי צה"ל צריכים "להישאר מעל לכל מחלוקת". במקביל, שורת שרים וח"כים נוספים מקדמים את חנינתו של החייל בידי הנשיא, אך כחלון ביקש "להמתין עם הדיון לסוף המשפט"

צילום: יותם רונן וניב אהרונוסון, עריכה: ניר חן

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להכרעת בית הדין הצבאי אתמול (רביעי) ואמר כי הוא "תומך במתן חנינה לאלאור אזריה". נתניהו הוסיף בעניין הרשעתו של החייל שירה במחבל מנוטרל בחברון בעבירת הריגה, כי "זהו יום קשה וכואב לכולנו – בראש ובראשונה לאלאור ולמשפחתו, לחיילי צה"ל, לאזרחים רבים ולהורים של חיילינו, ואני בתוכם".

הוא הוסיף: "אני קורא לכל אזרחי ישראל לנהוג באחריות כלפי צה"ל, מפקדיו והרמטכ"ל. יש לנו צבא אחד שהוא בסיס לקיומנו. חיילי צה"ל הם הבנים והבנות שלנו, והם חייבים להישאר מעל לכל מחלוקת".

עוד בנושא:
הכרעת הדין שהפכה את "הילד של כולנו" – לילד של אף אחד | פרשנות
יעלון על משפט אזריה: "ניצול ציני של פוליטיקאים אינטרסנטים"
אחרי ההרשעה: תוגברה אבטחת השופטים הצבאיים מחשש לתקיפתם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר אתמול הגיב שר הביטחון אביגדור ליברמן להכרעת הדין באופן מתון יותר, ואמר כי מדובר ב"פסק דין קשה, אך יש לכבדו. כולנו מחויבים לכבד את ההכרעה המשפטית, אך יש לשמור על איפוק". הוא הבהיר כי הוא "לא אוהב" את ההחלטה, אולם קרא "להפסיק את ההשתלחות נגד הרמטכ"ל, אנחנו חייבים לשמור על הצבא מעל לכל ויכוח פוליטי".

"הדבר הראשון שהייתי מבקש מכולנו, גם מאלו שאוהבים יותר את פסק הדין וגם, כמוני, שאוהבים הרבה פחות, כולנו מחויבים לכבד את ההכרעה המשפטית", הוסיף ליברמן, "מה שחשוב הוא שלמרות פסק הדין הקשה, מערכת הביטחון תסייע לחייל ומשפחתו בכל מה שאפשר, לבוא לקראתו ולהקל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הכרעת דין לחייל אלאור אזריה, קריה, תל אביב. ינואר 2017. AP
אזריה, אתמול/AP

כדי לבקש חנינה, עורכי הדין של אזריה צריכים להגיש מטעמו בקשה לנשיא המדינה, זו תועבר לפרקליטות הצבאית שתגבש חוות דעת של הפרקליט הצבאי הראשי, הרמטכ"ל, ראש אכ"א ושר הביטחון. רק אחרי בחינת חוות הדעת, צפוי הנשיא לקבל את ההכרעה.

מוקדם יותר אתמול נועד השר לשעבר אלי ישי עם נשיא המדינה ראובן ריבלין בפגישה שתואמה מראש, ובמהלכה ביקש להעניק לאזריה חנינה מידית. ריבלין לא נקט עמדה, אך הסביר לישי את ההליך שדורש קודם את חוות דעת של ראשי הצבא. שרת התרבות מירי רגב פנתה גם היא לנשיא ולשר הביטחון אביגדור ליברמן בבקשה להעניק חנינה לאזריה. "חרף העובדה שמדובר בהליך שטרם הסתיים כליל", כתבה רגב לנשיא, "הרי שמצאתי הקבלה מסוימת לפרשת קו 300 שבה הנשיא המנוח, חיים הרצוג, העניק חנינה ללוחמי השב"כ אף בטרם משפט".

פוליטיקאים נוספים עסקו מיד אחרי ההרשעה של אזריה באפשרות של מתן חנינה. השרים אריה דרעי מש"ס, נפתלי בנט מהבית היהודי, ישראל כץ ואופיר אקוניס מהליכוד הצטרפו לקריאות להעניק חנינה לאזריה, כמו גם סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי. שרים נוספים בממשלה העדיפו לא להתייחס.

נשיא המדינה ראובן ריבלין באירוע חנוכת בית לוי אשכול בירושלים. 20 בדצמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
רשימה של פוליטיקאים מתכוונים לבקש חנינה לאזריה מהנשיא/לשכת העיתונות הממשלתית

מי שהציגה עמדה מפתיעה היא ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) שהצטרפה לקריאות לחון את אזריה. "מי שמשתלחים בבית המשפט פוגעים בליבת הממלכתיות הישראלית", אמרה. "בתום הליכי המשפט יהיה נכון לשקול חנינה לאזריה". יחימוביץ' ספגה על כך ביקורת מחברי מפלגתה, וח"כ עמיר פרץ אמר בתגובה כי "אלו אמירות פופוליסטיות". יחימוביץ' השיבה: "אני מספיק מנוסה להבין את המחיר הפוליטי, אבל חשוב לי לומר את הדברים".

בכנסת גם עלו יוזמות חנינה נוספות. יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם החלה בקידום עצומת ח"כים הקוראת לשר הביטחון להורות לרמטכ"ל לחון את אזריה. לאחרונה דחה הנשיא ריבלין את בקשת החנינה של האסיר יונתן היילו, המרצה 12 שנות מאסר בגין הריגת ירון איילין, שאנס אותו. 65 חברי כנסת חתמו על מכתב לריבלין בבקשה שיחון את היילו, אך זו כאמור נדחתה.

גם השר משה כחלון התבטא אמש בנוגע לחנינה אך אמר כי "הדיון ההומניטרי לגבי האפשרות למתן חנינה לאלאור, ראוי שיתקיים בתום ההליכים המשפטיים ובתיאום עם הגורמים המוסמכים בצה"ל".

הפגנה למען החייל אלאור אזריה בעת הכרעת דינו, קריה, תל אביב. ינואר 2017. ראובן קסטרו
מפגינים מחוץ לבית הדין הצבאי בקרייה/ראובן קסטרו

ביהדות התורה נמנעו מלהגיב על הרשעת אזריה ובסיעות כולנו, ישראל ביתנו ויש עתיד לא התייחסו באופן ישיר לאפשרות של חנינה, אף שהיו ח"כים בשלושת המפלגות שהתייחסו לעצם ההרשעה. לעומת זאת, יו"ר מרצ זהבה גלאון (מרצ) ביקרה את ההצעות הפוליטיקאים לחנינה וקבעה כי "הן זילות של ההליך המשפטי, שלא הסתיים עדיין, אבל הן בעיקר מעניקות לגיטימציה למעשים שדגל שחור אדיר מתנוסס מעליהן". גם ח"כים ברשימה המשותפת הצהירו כי לא יתמכו בהענקת חנינה לאזריה, ובהם, ח"כ חנין זועבי שכינתה אותו "רוצח".

בית הדין הצבאי המיוחד בקריה הרשיע את אזריה פה אחד.
אלוף-משנה מאיה הלר, שעמדה בראשות הרכב של שלושה שופטים, הקריאה במשך שעתיים את הכרעת הדין בפרשה שטלטלה את המדינה, וקבעה כי הלוחם מחטיבת כפיר פעל מתוך יצר נקמה. היא פתחה את דבריה ודחתה את טענות ההגנה העיקריות, שלפיהן אזריה חשש ממטען וכי המחבל מת לפני הירי של הנאשם.

בנוסף לכך הקריאה עדויות שמחזקות את הטענה שאזריה אמר כי "הגיע למחבל למות", ולאחר מכן פירטה על השינויים הרבים בגרסתו של הנאשם להשתלשלות האירועים. הלר אף הדגישה כי טענות ההגנה לזיהום ההליך המשפטי נדחות.

(עדכון ראשון: 20:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully