וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה בסוריה: "אם המשטר ימשיך לתקוף - הפסקת האש תבוטל"

ההסכם השברירי שהושג בתיווך רוסיה וטורקיה מחזיק מעמד, חרף דיווחים על חידוש הלחימה באזור דמשק. הערב תצביע מועצת הביטחון על הפסקת האש, ועל גישה "מהירה, בטוחה וללא עיכובים" של סיוע הומניטרי ברחבי המדינה

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

מועצת הביטחון של האו"ם צפויה להתכנס הערב (שבת) ולהצביע על החלטה להפסקת אש כוללת בסוריה, הסכם שהושג בסיוע של טורקיה ורוסיה. ההחלטה שתעלה במועצת הביטחון קוראת גם לגישה "מהירה, בטוחה ונטולת מכשולים" להענקת סיוע הומניטרי לאזרחים ברחבי סוריה. בהצעה ידונו בדרך להשגת שלום במדינה באמצעות הקמת ממשלת מעבר.

ואולם, כלל לא בטוח שהצדדים הצליחו להגיע להסכם שיכובד וכזה שתנאיו מתאימים לכולם. כמה קבוצות מורדים כבר הודיעו היום כי הם שוקלים לבטל את ההסכם, משום שהממשלה ובעלות בריתה ממשיכות להפר אותו. זאת, בטענה כי מאז אתמול בבוקר נרשמו כמה תקיפות אוויריות באזורים מסוימים ברחבי המדינה. "המשך הפרות הסכם הפסקת האש וניסיונות לתקוף אזורים בשליטת המורדים יהפכו את ההסכם למבוטל", נמסר.

הבוקר דווח ברשת "אל-ג'זירה" כי חודשה מתקפת המשטר הסורי בשיתוף עם חיזבאללה באזור ואדי ברדא, שמצפון-מערב לדמשק, סמוך לגבול הלבנוני. גם בימים האחרונים תקפו שם כוחות המשטר, בין היתר באמצעות כוחות אוויריים.

לקריאה נוספת:
בתיווך רוסיה וטורקיה: הסכם הפסקת אש ברחבי סוריה החל מחצות
הפסקת האש בסוריה קורסת? חילופי אש בין המשטר למורדים
לא צריך את ארה"ב: למה להסכם החדש בסוריה יש סיכוי להצליח

חאלב לאחר כיבושה על ידי צבא אסד, 18 בדצמבר 2016. רויטרס
"מועצת הביטחון צריכה להשתתף במהלך החשוב". חאלב לאחר כיבושה בידי צבא אסד, שבוע שעבר/רויטרס

רוסיה וטורקיה נמצאות משני צדי המתרס בסכסוך בסוריה. בעוד שרוסיה, יחד עם איראן, מספקת נשק לנשיא בשאר אסד, ידידו ובעל בריתו של הנשיא ולדימיר פוטין, טורקיה מספקת נשק דווקא למורדים. המעצמות הנוספות במועצת הביטחון, ארצות הברית, צרפת ובריטניה, תומכות בבקשת האופוזיציה הסורית לפרישתו של אסד, צעד שיש בכוחו להביא לסיום מלחמת האזרחים שנמשכת זה יותר מחמש שנים.

מרוסיה נמסר בהצעת ההחלטה כי היא מצפה לשיחות שלום שצפויות להיערך בחודש הבא בקזחסטן בין האופוזיציה לממשלה "כחלק חשוב מהתהליך פוליטי שיובל בידי סוריה, ויתאפשר בסיוע האו"ם". רוסיה קראה למדינות נוספות להשתתף בשיחות אלו.

רוסיה וטורקיה העלו את הצעת ההחלטה להסכם הפסקת האש כבר ביום חמישי ודחקו ביתר חברי המועצה לתמוך בה בהצבעה שתתקיים הערב. "מועצת הביטחון צריכה להשתתף במהלך החשוב הזה", אמר שגריר רוסיה לאו"ם ויטאלי צ'ורקין. המועצה הודיע כי היא תקיים התייעצות בנושא ורק אחר כך תצביע. לו יאושר הסכם הפסקת האש והתוקף שלו יהפוך מחייב, הוא יהווה פריצת דרך במלחמה שהחלה ב-2011 והובילה למותם של רבע מיליון בני אדם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פינוי אזרחים ופצועים ממזרח חאלב, 15 בדצמבר 2016. רויטרס
"המשך הפרת ההסכם תביא לביטולו". סיוע רפואי לפצועים בחאלב/רויטרס

בשיחה של צ'ורקין עם העיתונאים הוא הבהיר כי ההתערבות הרוסית והטורקית במצב בסוריה הגיע בעקבות כישלונו של שליח האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, לקדם את תהליך השלום במדינה. "כידוע, דה מיסטורה התקשה לכנס שיחות בין הצדדים ולכן טורקיה ורוסיה החליטו שצריך את התערבות האו"ם, שתדחוף דברים קדימה", אמר.

זו לא הפעם הראשונה שבה ישנם ניסיונות לחתימה על הסכמי הפסקת אש בסוריה. לפי ההסכם הנוכחי, מוסקבה ואנקרה יהיה ערבות לשני הצדדים וההסכם לא יכלול ארגוני טרור. לפי דמשק, מדובר בדאעש ובג'בהת פתח א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה, אולם חלק מארגוני האופוזיציה טוענים כי האחרון אמור להיכלל בהבנות.

הריסות עקב הפצצות צבאות רוסיה וסוריה בכפר חאס שבמחוז אידליב. 26 באוקטובר 2016. רויטרס
הריסות באידליב, אוקטובר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully