וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת האש בסוריה קורסת? חילופי אש בין המשטר למורדים

30.12.2016 / 12:34

כבר במהלך הלילה, כשעתיים לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש, דווח על קרבות במערב המדינה בין צבא אסד למורדים. במהלך היום דווח על תקיפות של המשטר באזור דמשק. המתקפות נגד דאעש - שלא נכלל בהסכם – המשיכו כל העת

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

הפסקת האש בסוריה מוסיפה לקרטע. לאחר שבמהלך הלילה דווח על הפרתה, שעתיים לאחר שנכנסה לתוקף בחצות, הודיע בשעות הצהריים הארגון הסורי לזכויות אדם כי התחדשה הלחימה בין כוחות המורדים לצבא אסד באזור דמשק. זאת על אף הודעתו הבוקר, בסמוך לשעה 10:00, כי הפסקת האש נשמרת.

פחות משעתיים אחרי שנכנסה לתוקף נרשמה הפרה ראשונה של הפסקת האש כשקרבות פרצו בין כוחות המשטר לבין המורדים. הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי המורדים הפרו את הפסקת האש כשהשתלטו על עמדה במחוז חמה שבמערב המדינה. מנגד, טען דובר ארגון המורדים "ג'יש אל-אנסר", מוחמד ראשיד, כי כוחות המשטר הם אלו שהפרו את הפסקת האש, כשהפגיזו כפרים במחוז אידליב, הגובל בחמה.

לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף נשמעו קולות ירי גם במחוזות דארה וקוניטרה שבדרום המדינה. בנוסף, דווח על עימותים ממזרח לדמשק, וברשת "אל-ג'זירה" דווח כי כוחות הממשל תקפו באזור ואדי ברדא, מצפון-מערב לדמשק, אחד מהאזורים האחרונים סביב לבירה שנמצא בשליטת המורדים.

לקריאה נוספת:
סוריה הודיעה רשמית: "חאלב שוחררה ונמצאת בידינו"
דיווח: רוסיה וטורקיה הסכימו על הפסקת אש בסוריה
הפתרון בחאלב הוא לא הפתרון | פרשנות

עשן מיתמר מעל חאלב שבסוריה לאחר תקיפות אוויריות באזור, 3 בדצמבר 2016. רויטרס
הפסקת האש נשמרת ביתר האזורים. הפצצות בחאלב, החודש/רויטרס

שתי הפסקות אש קודמות שהוכרזו בסוריה, בפברואר ובספטמבר, בתיווך ארצות הברית ורוסיה, קרסו בתוך שבועות בודדים. הצדדים הלוחמים במדינה האשימו זה את זה בהפרת ההסכם, והלחימה התעצמה.

הפסקת האש נכנסה לתוקף בחצות, בהסכמת ממשלת סוריה וחלק מארגוני המורדים ובתיווך רוסיה וטורקיה. מוסקבה ואנקרה אמרו כי יהיו ערבות לשני הצדדים וכי ההסכם לא יכלול ארגוני טרור. לפי דמשק, מדובר בדאעש ובג'בהת פתח א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה, אולם חלק מארגוני האופוזיציה טוענים כי האחרון אמור להיכלל בהבנות. בארצות הברית, שלא הייתה חלק מהמהלך, בירכו על ההסכם. אכן, במהלך היום דווח על מתקפות רוסיות נגד יעדים של "המדינה האסלאמית" בכמה אזורים.

אתמול הודיע נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, על ההסכם, שאם יחזיק מעמד במשך חודש, אמור להוביל לשיחות בין הצדדים באסטנה, בירת קזחסטן. מהקרמלין נמסר כי פוטין שוחח עם הנשיא הסורי, בשאר אסד, שנתן את הסכמתו להבנות. צבא סוריה החופשי, קואליציה רופפת של כמה ארגוני מורדים, הודיע כי הוא יכבד את הסכם הפסקת האש, כמו גם הוועד העליון למשא ומתן, המייצג את חלק הארי של ארגוני האופוזיציה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
לוחמי צבא סוריה החופשי בחאלב, סוריה, 12 בדצמבר 2016. רויטרס
שתי הפסקות האש הקודמות קרסו בתוך שבועות. לוחמי צבא סוריה החופשי, החודש/רויטרס

בשבוע שעבר הכריזו רוסיה, איראן וטורקיה כי הן מוכנות לתווך בשיחות שלום לסיום המלחמה בסוריה. במפגש שנערך במוסקבה, אימצו שרי ההגנה והחוץ של המדינות הצהרה המניחה את העקרונות לכל הסכם עתידי ולפיה שינויי המשטר במדינה אינם בעדיפות עליונה וכי יש לשמור על שלמותה הטריטוריאלית של סוריה.

השיחות להפסקת אש כוללת בסוריה הגיעו בעקבות הכרזת צבא אסד לפני שבוע בדיוק על כיבושה המלא של חאלב מידי המורדים בתום לחימה עקובה מדם. ההשתלטות מחדש על חאלב, לאחר מאבק של ארבע שנים, מהווה את ההישג הגדול ביותר של אסד במהלך מלחמת האזרחים. לפי הערכות, בחמש שנות הלחימה נהרגו בחאלב יותר מ-13,500 בני אדם.

(עדכון ראשון: 3:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully