וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתיווך רוסיה וטורקיה: הסכם הפסקת אש ברחבי סוריה החל מחצות

מוסקבה ואנקרה יהיה ערבות למשטר אסד ולמורדים, ההסכם לא יכלול ארגוני טרור וישמש בסיס לשיחות בין הצדדים. עם זאת, בדמשק מתעקשים כי ג'בהת א-נוסרה לא יהיה חלק מהפסקת האש. ארה"ב, שלא הייתה חלק מהמהלך, בירכה עליו

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

ממשלת סוריה וחלק מארגוני המורדים הסכימו בתיווך רוסיה וטורקיה על הפסקת אש ברחבי המדינה, שתיכנס לתוקף החל מחצות (שישי). מוסקבה ואנקרה יהיה ערבות לשני הצדדים וההסכם לא יכלול ארגוני טרור. לפי דמשק, מדובר בדאעש ובג'בהת פתח א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה, אולם חלק מארגוני האופוזיציה טוענים כי האחרון אמור להיכלל בהבנות. בארצות הברית, שלא הייתה חלק מהמהלך, בירכו עליו.

במהלך היום נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע על ההסכם, שאם יחזיק מעמד במשך חודש, אמור להוביל לשיחות בין הצדדים באסטנה, קזחסטן. מהקרמלין נמסר כי הוא שוחח עם השליט בשאר אסד, שנתן את הסכמתו להבנות. צבא סוריה החופשי, קואליציה רופפת של כמה ארגוני מורדים, הודיע כי הוא יכבד את הסכם הפסקת האש, כמו הוועד העליון למשא ומתן, המייצג את חלק הארי של ארגוני האופוזיציה.

לקריאה נוספת:
סוריה הודיעה רשמית: "חאלב שוחררה ונמצאת בידינו"
דיווח: רוסיה וטורקיה הסכימו על הפסקת אש בסוריה
הפתרון בחאלב הוא לא הפתרון | פרשנות

חאלב לאחר כיבושה על ידי צבא אסד, 18 בדצמבר 2016. רויטרס
נזקי המלחמה. הריסות בחאלב/רויטרס

פוטין הוסיף כי הסכים להצעת שר ההגנה סרגיי שויגו לצמצם את הנוכחות הרוסית בסוריה אם הפסקת האש תחזיק מעמד. הוא הדגיש כי "רוסיה תמשיך להילחם בטרור הבינלאומי ולתמוך בממשלה בסוריה". לפי נשיא רוסיה, ההסכם "השברירי כולל שלושה מסמכים: הראשון כולל הבנות על הפסקת האש, השני עוסק בפיקוח על יישומה והשלישי קורא לתחילת שיחות שלום. פוטין שוחח על הסכם הפסקת האש עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן.

בהודעת צבא סוריה נמסר כי הוא "מודיע על הפסקה מלאה של הקרבות בכל אדמות סוריה החל מחצות, וזאת לאחר הניצחונות וההצלחות שהשיגו הכוחות ביותר מחזית אחת. הסכם הפסקת האש מגיע במטרה ליצור את התנאים לפתרון מדיני למשבר בסוריה". דובר הקואליציה הלאומית, אחד מארגוני האופוזיציה המרכזיים ביותר, מסר כי הוא מגבה את הפסקת האש. אחמד רמדאן אמר לסוכונת הידיעות הצרפתית כי גם אחראר א-שאם וג'יש אל-אסלאם, מקבוצות המורדים הגדולות ביותר, חתמו על ההסכם.

בשבוע שעבר הכריזו רוסיה, איראן וטורקיה כי הן מוכנות לתווך בשיחות שלום לסיום המלחמה בסוריה. במפגש שנערך במוסקבה, אימצו שרי ההגנה והחוץ של המדינות הצהרה המניחה את העקרונות לכל הסכם עתידי ולפיה שינויי המשטר במדינה אינם בעדיפות עליונה וכי יש לשמור על שלמותה הטריטוריאלית של סוריה.

השיחות להפסקת אש כוללת בסוריה הגיעו בעקבות הכרזת צבא אסד לפני שבוע בדיוק על כיבושה המלא של חאלב מידי המורדים בתום לחימה עקובה מדם. ההשתלטות מחדש על חאלב, לאחר מאבק של ארבע שנים, מהווה את ההישג הגדול ביותר של אסד במהלך מלחמת האזרחים. לפי הערכות, בחמש שנות הלחימה נהרגו בחאלב יותר מ-13,500 בני אדם.

(עדכון ראשון: 13:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully