וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשפחות שקנו דירה חדשה - וחיות כבר ארבע שנים בלי חשמל בקור מקפיא

30.12.2016 / 11:53

28 משפחות באחת משכונותיה הגבוהות של צפת מתמודדות עם חיבור חשמל במתח נמוך מאוד שגורם לשיבושים רבים. זאת, בשל פשיטת רגל של הקבלן שבנה את דירותיהם. "יש לי תשעה ילדים, זה מטורף. חושך על פני תהום". העירייה: "מסייעים ככל שניתן במסגרת מגבלות החוק"

צילום: שלומי גבאי, עריכת וידאו: ניר חן

(סערה חורפית ושלג בחרמון, דיווח לאולפן וואלה! NEWS, החודש)

גשמי הברכה של חודש דצמבר והשלג הרב שירד בהר החרמון שימחו את החקלאים ביישובי הצפון ואת התיירים הרבים שנהרו לאזור. אך השמחה על שבירת שלוש שנות בצורת לא הייתה מנת חלקם של דיירי שכונת נוף טליה בצפת. מאז שנת 2012 מנותקים כ-150 תושבים ב-32 דירות בשכונה מחיבור קבוע לחשמל בשל סירוב העירייה להעניק טופס אישור אכלוס לבתיהן. זאת, בשל חריגות בנייה בגינן אף הכריז הקבלן על פשיטת רגל שהביאה להקפאת הליכים בפרויקט המגורים.

28 משפחות השקיעו את כל חסכונותיהן בקניית דירה חדשה בשלושה בניינים בשכונה הצפונית הגבוהה ומהקרות ביותר בעיר הקרירה גם כך שנמצאת בפסגות הגבוהות של הרי הגליל. אלא שבעיות בירוקרטיות שהחלו לפני חמש שנים בעקבות חריגות בנייה שביצע הקבלן שבנה את דירותיהם כפו על המשפחות מציאות בלתי נסבלת של חיים ללא חיבור קבוע לרשת החשמל. חיבור החשמל הזמני שהתקין הקבלן עד לקבלת האישור המיוחל מספק למשפחות 80 אמפר המספיקים לדברי הדיירים פחות מ-10% ממתח החשמל שלו הן זקוקות.

עוד בוואלה! NEWS:
מנער חלש לאיש החזק בעולם: פוטין מסתער על 2017 בלי רחמים
מד"א מצמצם את פעילותו ביהודה ושומרון: "לא הועבר התקציב שהובטח"
למרות הפרות נקודתיות: הפסקת האש בלחימה בסוריה מחזיקה מעמד

מפלסת בצפת, ינואר 2015. עיריית צפת,
"קור שחודר לעצמות". שלג כבד בצפת, בחורף שעבר/עיריית צפת

"עכשיו נפל עלינו חורף קשה ואנחנו לא יכולים לסבול יותר. בשבועות האחרונים בכל לילה יש כאן 2-3 מעלות, זה קור כלבים שחודר לעצמות ואין לנו חשמל כדי לחמם את הבית. אם את קמה מהמיטה את לא יכולה לזוז, את פותחת את הברז והמים בקושי יוצאים מרוב קור", סיפר אורי סגרה, תושב השכונה, לוואלה! NEWS.

"יש לי תשעה ילדים, זה מטורף. חושך על פני תהום. באמצע המקלחת נגמרים המים החמים כי כשכל הדיירים מדליקים את הדוד, השאלטר קופץ. ואז הדיירים מסתכלים אחד על השני במבטים מאשימים, כאילו 'מה אתה מבזבז לנו חשמל'". לדברי סגרה, הדיירים הזקנים הם אלה שסובלים בצורה החמורה ביותר מהקור. "השכונה שלנו נמצאת בכניסה הצפונית לצפת, זאת אחת השכונות הראשונות בעיר שמקבלות את השלג כשהוא מגיע אלינו".

"כשבחוץ קור כלבים, רק השטן יוציא אותך מהפוך"

בדומה לסגרה, גם יואב הלל חשב לתומו כי ישפר את איכות חייה של משפחתו אחרי שעבר לשכונה והותיר מאחוריו דירה ישנה וקטנה יותר בדרום העיר. "אנחנו לא חיים, יש פה משפחות מרובות ילדים עם תינוקות, אנשים זקנים והם ממש סובלים בקור הזה. אני באופן אישי בקושי מפעיל את החשמל כי אנחנו דואגים למשפחות שיש להם תינוקות", סיפר הלל.

"בקומה מעליי גר אדם מבוגר שקנה את הדירה בגלל שיש כאן מעלית. אבל המעלית לא עובדת בגלל שאין חשמל, אז כבר שנה וחצי הוא לא יוצא מהבית", הוסיף. לדבריו, מפסק החשמל הראשי "קופץ" עשרות פעמים ביום ולפעמים אף אחד מהדיירים לא יוצא להרים אותו, "כי כשבחוץ יש קור כלבים, רק השטן יוציא אותך מתחת לפוך". עוד סיפר כי החשמל נפסק לעתים במהלך הצפייה בטלוויזיה וכי בנו מתבייש להביא את חברתו לביקור, "כי לא נעים לשבת בבית בלי חימום ובלי אור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בקושי מפעילים את החשמל". הדיירים מחממים את הבית עם תנורי גז/מערכת וואלה!, צילום מסך

כבר ארבע שנים מנסים הדיירים להתמודד עם סבך הבירוקרטיה כדי לצאת מהמציאות הבלתי אפשרית שנכפתה עליהם. השבוע שיגרו מכתב לנבחרי ציבור בשלטון המרכזי בקריאה נואשת לעזרה. במכתב גוללו הדיירים את תלאותיהם שהחלו עם סירוב העירייה לתת להם טופס 4 בשל חריגות הבנייה שהתגלו בבניינים והמשיכו בפשיטת רגל של הקבלן שהכניסה את פרויקט המגורים להקפאת הליכים.

"מאחר ולרוב הדיירים לא היו אפשרויות אחרות, הם נאלצו להיכנס לדירות לא גמורות וללא חשמל תוך שהם נעזרים בגנרטורים להפעלה מינימלית של חשמל לבתים", תיארו הדיירים את תלאותיהם במכתב ששיגרו לנבחרי הציבור. עוד הסבירו כי הנאמן שמינה בית המשפט הגיש לאחרונה לוועדה המחוזית תכניות חדשות הכוללות בתוכן את חריגות הבנייה החדשות וכי במידה שזו תאשר את החריגות, יחזרו התכניות לעיריית צפת להמשך תהליך אישורן העלול להכניס אותם לשנה חמישית של סבל בשל המחסור החמור בחשמל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נענשים על עבירות של אחרים". חדר ילדים באחת הדירות בשכונה המחומם בעזרת תאורת חירום/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לא אנחנו הגשנו את התכניות, לא אנחנו חרגנו בבנייה, הקבלן הוא זה שעשה את זה ובינתיים הוא פשט את הרגל", הסביר אורי סגרה. "למה אנחנו צריכים להיענש על עבירות של אחרים? ואיפה הייתה העירייה בזמן שהוא חרג ובנה יותר דירות ממה שהותר לו? לנו הם הסבירו שפקחי אגף ההנדסה באים לבדוק את הבנייה בסוף הפרויקט. אבל מה ההיגיון לבוא לבדוק האם יש היריון אחרי שהתינוק כבר נולד? הקבלן ביצע עבירות ואתם (העירייה, ע"ח) כשלתם בפיקוח שלכם, אז למה אנחנו נענשים?".

עוד אומר סגרה כי אחרי הלחץ שהפעילו החליט ראש העירייה, אילן שוחט, להגדיל את אספקת החשמל הזמנית ממתח של 80 אמפר ל-160. "זה יספיק אולי לשתי משפחות. אנחנו 28 משפחות הכוללות 150 נפשות שנותרו בקור הצפתי המקפיא ללא תנורים וללא מזגנים", הוסיף. שדרוג אספקת החשמל כרוך בתשלום אגרה של 17 אלף שקל שתתחלק בין הדיירים. לדברי הלל, הוא מוכן לשלם את האגרה, אך הדבר לא יפתור את הבעיה.

עיריית צפת: "מעניקים לתושבים את הסיוע המרבי במסגרת החוק"

בעקבות המכתב ששיגרו, החליטה הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ושוויון חברתי בכנסת להרים את הכפפה ולקיים ביום שני הקרוב דיון בנושא. משרד הבינוי והשיכון, המשרד לשוויון חברתי, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, מרכז השלטון המקומי, ראש עיריית צפת, חברת החשמל וגופים נוספים התבקשו להתייצב בדיון על מנת לענות על השאלות שהעלו תושבי השכונה. הדיירים מצדם מקווים כי התשובות שיינתנו הפעם לא יאלצו אותם להתעסק עם הקור הנושב ממסדרונות הבירוקרטיה.

מעיריית צפת נמסר: "העירייה מכירה את המקרה המדובר ונמצאת בקשר שוטף עם המשפחות תוך סיוע מקסימלי ככל שניתן במסגרת מגבלות החוק. יתרה מזאת, עם כל המגבלה החוקית, מהנדסת העיר יחד עם מהנדסי חברת חשמל והיועצים המשפטיים של שני הצדדים באופן חריג ולאור מזג האוויר הקשה נתנו לפני כשבוע היתר מיוחד בכדי להכפיל את זרם החשמל מ-80 אמפר ל-160".

עוד נמסר כי העירייה "מימנה על חשבונה בודק מטעמה שבחן ואישר את הגדלת הזרם בכלל השכונה לחודשי החורף. כעת עם אישור כלל הגורמים, כל שנותר לתושבים הוא לגשת ולשלם אגרת חיבור סמלית בכדי להוציא לפועל את זרם החשמל המוגבר עד סיום ההליך לקבלת טופס 4 ולסייע לדיירים לעבור את החורף בצורה חמימה".

6
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully