וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מד"א הורה לצמצם את פעילותו ביו"ש - ליצמן התערב ומנע השבתה

31.12.2016 / 21:37

מנכ"ל מד"א טען כי לארגונו הועבר תקציב נמוך משהובטח והחליט להשעות את הפעילות באזור יהודה ושומרון. לפני כניסת השבת שוחח עמו שר הבריאות והבטיח להסדיר את עניין התקציב. "מקווה שלא נצטרך להשתמש שוב בנשק הזה"

(לפני כשבוע: אושר התקציב הדו-שנתי במליאת הכנסת)

מד"א הודיע אתמול (שישי) על צמצום פעילותו ביהודה ושומרון, בעקבות העברה של תקציב נמוך ממה שהובטח לארגון החירום, לטענת מנכ"לו אלי בין. "צמצמנו את השירותים והתאמנו אותם לתקציב החדש שנתנו לנו", הסביר בין בשיחה עם וואלה! NEWS. אולם, לפני כניסת השבת שוחח שר הבריאות יעקב ליצמן עם מנכ"ל מד"א והציע להסדיר את עניין התקציב. בשיחה הסכים בין להחזיר את מד"א לפעילות מלאה.

בין אמר לפני כן כי הובטח לארגון תקציב של שבעה מיליון שקלים וחצי, אולם הוא קיבל רק חמישה מיליון. עם זאת, על פי הודעת הממשלה, אתמול אושרה העברת חמישה מיליון שקלים וחצי בלבד - 500 אלף יותר ממה שהגיע לידי מד"א, לטענת בין - שנועדו לשירותי עזרה ראשונה. במכתב שנשלח אתמול למזכ"ל תנועת ההתנחלות "אמנה" זאב חבר (זמביש), כתב מנכ"ל מד"א: "לאחר שנה שלמה בה מסרת לי ולגורמי מד"א כי התקציב לפעילות מד"א בשטחי יהודה ושומרון יוסדר כנדרש, שוב אנו עומדים בפני שוקת שבורה. נכון למועד זה לא מסתמן פתרון שיסדיר את הפעילות שבוצעה בשנת 2016".

תכתובת פנימית שהגיעה לידי וואלה! NEWS בין מנהלת תחום שירותי הצלה במשרד הבריאות, מירי כהן, לבין מנהל תחום תשלומים ומימון ארצי באגף הכספים באוצר, רמי השאש, מלמדת כי טענותיו של בין נכונות. על פי המכתב ששלחה כהן, הארגון צפוי לקבל ביום ראשון הקרוב חמישה מיליון שקלים בלבד. זאת, בניגוד להצהרה הרשמית של הממשלה לפיה יועברו לארגון 5.5 מיליון שקלים. וכן בניגוד גמור לטענתו של בין, כי הובטחו לו 7.5 מיליון שקלים עד סוף השנה, בעבור הכפלת מספר האמבולנסים וצוותי הרפואה ביהודה ושומרון והגברת הפעילות לאורך הגזרה.

עוד בוואלה! NEWS:
ניסיון פיגוע בקלנדיה: פלסטינית התקדמה למחסום עם סכין - ונורתה
לצורכי חקלאות: 6,000 דונם סופחו להתנחלויות בתוך שלוש שנים
ביידן הזהיר, אבל לאובמה לא היה מה להפסיד: מאחורי ההצבעה באו"ם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
תאונת דרכים בין כלי רכב פלסטינאי לכלי רכב ישראלי, כביש 505, לכיוון צומת תפוח. יוני 2016. מד"א
"שוב אנו עומדים בפני שוקת שבורה". צוותי מד"א בזירת תאונת דרכים ליד צומת תפוח/מד"א
"אני כועס על ראשי יש"ע, איך הם לא דואגים לתושבים?"

בין טען עוד במכתב ששלח לחבר כי, "בשל אי הסדרת הנושא, וככל שלא יועברו למד"א הכספים שהוצאו על שכר, דלק, ביטוח ואחזקה, צפויה האגודה להיכנס לגירעון אשר תהיה לו השפעה על הפעילות בכלל המדינה". בין הוסיף בהודעה רשמית כי "אין לנו את האפשרות לסבול את גרירת הרגליים ולהביא את האגודה לכדי סיכון תקציבי, ועל כן הנחיתי את סמנכ"ל מבצעים במד"א לפעול מידית להעברת האחריות להפעלת חלק מהשירותים חזרה ליישובים".

"לצערנו הרב, מישהו חשב שאפשר לנצל את שירותי מד"א ולקחת אותם ללא תשלום ולא לממן אותם כפי שהמדינה עושה בכל מקום", הסביר בין בשיחה. "צריך לזכור שהחלטת ממשלת ישראל היא לעבות את השירותים ביהודה ושומרון בגלל הצרכים הביטחוניים והמרחקים הגדולים למרכזי רפואה של התושבים הללו". הוא הבהיר כי "עשינו את הצמצום תוך מינימום פגיעה".

זאב חבר (זמביש) מראשי המתנחלים וחברו של שרון בטקס האשכבה ברחבת הכנסת. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
"אבל אין קול ואין מענה". מזכ"ל אמנה/נועם מושקוביץ

לדברי מנכ"ל מד"א, "כל שנה הם עושים לנו את אותו הסיפור - מעבירים לנו בסוף השנה במקום בהתחלה ואחרי תחנונים - אבל השנה הם אפילו לא העבירו את הכסף בסוף השנה. הם פשוט אמרו לנו, 'תסתפקו בחמישה מיליון בלבד'". בין הבהיר: "אם הדבר הזה לא יוסדר בתחילת השנה, כלומר תוך שבוע ימים, אנחנו נסגור את כל השירותים שלנו".

הוא הסביר כי "אגף התקציבים במשרד האוצר הוא ששינה את כל הנהלים. זאת שערורייה - שנה שלמה לא משלמים, מכניסים אותנו לגירעון, ועכשיו תשבור את הראש". לדבריו, "אני כועס על ראשי יש"ע, איך הם לא דואגים לתושבים?". הוא הסביר כי בעניין דומה ביישובי גבול הצפון "הממשלה כיסתה את החוב אתמול בערב, אז שם ניתן שירותים כרגיל. הבעיה היא רק ביישובי יהודה ושומרון. שלחתי מכתבים בתחילת החודש, אבל אף אחד לא התייחס בכלל למכתב שלי. עד אתמול בלילה הסתמסתי עם כל ראשי התקציבים, התחננתי בפניהם שיתחייבו שיסדרו את הבעיה, אבל אין קול ואין מענה. אז נגמר הסיפור".

אלי בין, מנכ"ל מד"א בבית המשפט יוני 2010. אורי לנץ
אלי בין/אורי לנץ

כאמור לפני כניסת השבת שוחחו בין והשר ליצמן והצליחו להסדיר את הבעיה באופן זמני. "חזרנו לפעילות ממש עם כניסת השבת משום שליצמן התקשר אליי ואמר שהוא יבדוק את הנושא הזה, ייכנס לזה ויראה איך מתקצבים את החוב שנוצר בצורה ראויה ואיך פותרים את הבעיה הזאת אחת ולתמיד. אני מקווה שאחרי שליצמן יכנס לעניינים יסדירו איתנו את התקציב לפני ולא בדיעבד, אני לא חושב שזה ראוי לעבוד ככה. אני מקווה שתוך חודש ימים הסוגיה תיפתר, אני מקווה שלא נצטרך להשתמש בנשק הזה, זה לא ראוי. אם הממשלה קבעה נהלים בגבול הצפון, עוטף עזה ויש"ע צריך לעמוד מאחורי זה. לכן אני סבור שהדברים יפתרו".

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, הביע סיפוק מהסדרת הבעיה, לצד זעם. "אף שאנחנו שמחים שנראה שהמשבר לקראת פתרון, לא ייתכן שכל שנה יהפכו ילדים ונשים לבני ערובה של מלחמה פנימית על תקציבים". דגן הדגיש כי "הגיע הזמן שהסאגה הזו תיפסק אחת ולתמיד. לא ייתכן שכל שנה נשמע שאין תקציב להפעלת תחנות מד"א דווקא ביו"ש. מן הראוי שתקציב הפעלת תחנות מד"א יהיה חלק מתקציב המדינה ולא תוספת שיש לריב עליה מדי שנה. שירותי בריאות הם זכות בסיסית של כל אזרח אני מצפה ממשרד האוצר, משרד הבריאות ומד"א לפתור את הנושא אחת ולתמיד
אזרחי יו"ש אינם סוג ד'".

במשרד האוצר בחרו שלא להתייחס לדברים.

(עדכון ראשון: 10:05)

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את תקציב המדינה לשנים 2017-2018/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully